بشر امروزه در جامعه فضولاتی را به صورت مایع و جامد تولید می‌کند. بخش مایع این فضولات یا فاضلاب، اساسا” همان پساب آب مصرفی جامعه است که در نتیجه کاربردهای مختلف آلوده شده است. از نظر منابع تولید، فاضلاب را می‌توان ترکیبی از مایع یا فضولاتی دانست که توسط آب از مناطق مسکونی، اداری و تاسیسات تجاری و صنعتی تولید شده و بر حسب مورد با آب‌های زیرزمینی، آب‌های سطحی و سیلاب‌ها آمیخته می‌شوند. تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب‌ها که نقش به سزایی در راندمان کاری و پاکیزگی خانه‌ها، مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری و کارخانه‌ها را دارد. با نصب و راه اندازی این نوع از تجهیزات مختلف در شهرها و جمع آوری آنها علاوه بر حفظ بهداشت و پاکیزگی‌، می‌توان از فاضلاب به دست آمده نیز جهت تصفیه و بهره‌برداری آبیاری و کشاورزی استفاده کرد. بنابراین می‌توان گفت که تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب یکی از مهمترین بخش‌های هر کشوری می‌باشد.

خطرات موجود در پساب فاضلابی

اگر پساب فاضلاب تصفیه نشده انباشته شود، تجزیه مواد آلی آن ممکن است منجر به تولید مقادیر زیادی گازهای بدبو شود. علاوه بر این فاضلاب تصفیه نشده معمولا حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای فراوانی است که در دستگاه گوارش انسان زندگی می‌کنند و یا در برخی از فضولات صنعتی موجود هستند. فاضلاب شامل مواد مغذی نیز بوده است که می‌توانند سبب تحریک رشد گیاهان آبزی شوند، ضمن آنکه ممکن است ترکیبات سمی نیز داشته باشند، لذا به دلایل فوق انتقال سریع و بدون دردسر فاضلاب از منابع تولید و سپس تصفیه و دفع آن، نه تنها مطلوب، بلکه در جوامع صنعتی ضروری است.

انواع مختلف تجهیزات تصفیه فاضلاب

تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در کل به سه دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند که می‌توان به تجهیزات آب و فاضلاب خانگی، تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب صنعتی و تجهیزات آب و فاضلاب شهری اشاره کرد و از همه مهمتر اینکه هرکدام چندین زیر مجموعه دارند و در این بخش از محصولات شرکت کارا تجهیز در زیر توضیح مختصری خواهیم داد.

مهمترین بخش تجهیزات آب و فاضلاب

  • تجهیزات آب و فاضلاب خانگی
  • تجهیزات آب و فاضلاب صنعتی
  • تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب شهری

تجهیزات آب و فاضلاب خانگی

تجهیزات تصفیه خانگی بیشترین استفاده را در بخش خانگی که شامل ویلاها، منازل و آپارتمان‌های مسکونی میباشند؛ را دارند. قسمت خانگی را میتوان به دو بخش انتقال و ذخیره پساب تقسیم بندی کرد. در بخش انتقال آب‌های اضافه از لوله پلی اتیلن تک‌جداره استفاده کرد؛ و در قسمت انتقال پساب فاضلابی نیز از منهول، لوله کاروگیت دوجداره، لوله پلیکا فاضلابی، لوله‌های پوش فیت به محل ذخیره استفاه کرد. نهایتا برای ذخیره پساب انتقال شده از مخازن بتنی، مخزن پلی اتیلن و سپتیک تانک که در دو نوع سپتیک تانک بتنی یا سپتیک تانک پلی اتیلن میتوان استفاده کرد.

در زمان‌های قدیم پساب خروجی فاضلاب‌های خانگی را مستقیم وارد چاه‌های جذبی یا اگو شهری میکردند، و این امر در بلندمدت باعث گرفتگی چشمه‌های آب زیرزمینی میشد. با افزایش جمعیت و ساخت و سازهای شهری دیگر نمی‌توان پساب را وارد چرخه طبیعت کرد، منتها با استفاده از تجهیزات آب و فاضلاب اشاره شده که هر واحد خانگی بدون نیاز به چاه جذبی می‌توان پساب را مستقیم وارد اگو شهری کرد.

تجهیزات آب و فاضلاب شهری

تجهیزات آب و فاضلاب شهری هم یکی از نیاز‌های اساسی و پایه ای هر شهر می‌باشد. ایجاد بخش آب و فاضلاب شهری و هدایت آن‌ها به مکان‌هایی جهت جمع آوری و تصفیه یکی از کارهای مهم برای حفظ سلامتی شهروندان و همچنین کمک به محیط زیست و بازیافت دوباره آب است. تجهیزات آب و فاضلاب شهری برای جمع آوری و انتقال آب و فاضلاب به تصفیه خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین تمامی دستگاه‌های استفاده شده در تصفیه خانه نیز جزو تجهیزات آب و فاضلاب شهری به حساب می‌آیند.

انواع تجهیزات آب و فاضلاب شهری

تجهیزات آب و فاضلاب شهری از لوله‌هایی که از خانه‌ها خارج می‌شوند شروع شده و به سوی ایستگاه‌های تصفیه آب و فاضلاب ادامه میابد. معمولا در برخی از کشور‌ها در ورودی ساختمان‌ها، کنتور نصب می‌کنند تا از صاحبان خانه‌ها براساس میزان مصرفی مبلغی دریافت شود. نصب این کنتور‌های آب و فاضلاب در ایران مرسوم نیست و هزینه آب و فاضلاب براساس مصرف آب خانه‌ها محاسبه میشود. در بخش انتقال پساب فاضلاب به ایستگاه‌ تصفیه خانه‌ها از لوله‌هایی تولید شده از جنس پلی اتیلن سنگین با چگالی بالا، که بسیار مقاوم در برابر فشار و خوردگی هستند، استفاده می‌شوند. این نوع از لوله‌ها، لوله کاروگیت نام دارند. در ایران لوله و اتصالات کاروگیت بخش اصلی انتقال تجهیزات آب و فاضلاب شهری را به خود اختصاص می‌دهند.


keyboard_arrow_up