لوله‌های پلیکا یکی دیگر از زیر مجموعه محصولات ساختمانی برپایه UPVC می‌باشد که امروزه استفاده از آن رواج یافته و نیاز لوله کشی ساختمان را برطرف می‌کند. لوله‌های PVC یکی از لوله‌های قدیمی در بازار است و علیرغم این موضوع هنوز به دلیل تقاضای بازار تولید و توزیع می‌شود. این لوله‌ها در برابر مواد شیمیایی مقاوم کافی را دارند و از این رو موجب شده از آنها در حوزه‌های ساختمانی، آبرسانی، صنعتی و فاضلابی استفاده شوند.

لوله پلیکا (UPVC)

با این توصیفات می‌توان گفت لوله UPVC سبک‌ترین لوله در بخش آب و فاضلابی معرفی کرد. لوله‌های UPVC در سایزهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. لوله پلیکا پی وی سی را می‌توان در سایزهای گوناگون به راحتی حمل کرد، زیرا وزن آن سبک است و این امر از مزایای منحصربفرد این لوله می‌باشد که این نوع از کاربرد آنها را گسترش داده است. این لوله جزء بهترین و با کیفیت ترین نوع لوله در صنایع پتروشیمی است، زیرا به آسانی با انواع پلیمر ساخته می‌شود و میزان آسیب پذیری آن کم است.

لوله فاضلابی پلیکا معمولا بیشتر به رنگ خاکستری یا سفید رنگ هستند که از مواد پلیکا (PVC) تولید می‌شوند، این نوع از لوله به دلیل نوع تولید آن و وزن سبکی که دارند در ابتدای تولید توانست طرفداران بسیاری برای خود پیدا کند. از سوی دیگر قیمت مناسب این محصول در کنار اجرای ساده آن باعث شد که اکثر مردم برای اجرای سیستم لوله کشی ساختمان خود از این لوله‌ها استفاده نمایند. این لوله‌ها نه تنها پر طرفدار ترین بلکه پرکاربردترین لوله دهه ۶۰ از نظر مقدار تولید و مقدار مصرف می‌باشند.



لوله پلیکا چیست ؟

لوله UPVC پلیکا که در بازار با نام‌های همچون، لوله‌های فاضلابی پلیکا، لوله چسبی پلیکا، لوله آب، لوله ناودانی، لوله PVC و ساختمان از انواع مختلف لوله‌هایی است که جزو خانواده پلیمرها می‌باشند. لوله‌های از جنس پلاستیک به دلیل استحکام، وزن پائین، سطح پائین واکنش پذیری، عدم زنگ زدگی لوله‌های مناسب و قابل اطمینان برای انتقال آب و انواع سیالات می‌باشد.

از این نوع لوله‌های PVC برای انتقال فاضلاب و آب‌های سطحی که فشار کمی دارند بکار میرود و بیشترین استفاده از این نوع از لوله جهت هدایت و انتقال فاضلاب ساختمان‌ها بکار میرود. جهت ساخت ناودانی و کابل برق نیز می‌توان از آنها استفاده کرد. از لوله‌های پلیکا برای کاورینگ سیم و کابل نیز استفاده می‌شود. لوله پلیکا از لوله‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان است و بیش از نیمی از پی وی سی تولید شده در این صنعت به کار میرود.

کاربرد لوله‌ پلیکا

  • قابل استفاده در انواع سیستم‌های هواکش
  • قابل استفاده در سیستم آب و فاضلاب شهری
  • قابل استفاده در سیستم آب و فاضلاب ساختمانی
  • قابل استفاده در سیستم‌های تخلیه آب مثل ناودانی
  • قابل استفاده در سیستم انتقال جریان برق و الکتریسیته
  • قابل استفاده در سیستم آبیاری و آبرسانی مزارع کشاورزی
  • قابل استفاده در انشعابات آبرسانی از منابع آبی مثل چاه و سد

تعریف کلی لوله‌های پلیکا

لوله‌های پلیکا (UPVC) و اتصالات لوله پلیکا تولید شده از مواد اولیه UPVC که مقاومت نسبتا” خوبی در مقابل ضربه دارند و به دلیل خاصیت مواد تشکیل دهنده می‌توان از آنها در بخش آب شرب و فاضلاب‌های بهداشتی استفاده نمود، لوله UPVC زنگ نمیزند، پوسیده نمی‌شود و باکتری‌ها بخاطر سطح صاف و صیقلی داخل آن رسوب نمی‌کنند و از همه مهمتر تحمل گرمایی لوله پلیکا نسبتا خوب می‌باشند و رسانای ضعیفی برای حرارت نیز می‌باشند و مناسب عایق حرارتی جهت کار در بخش‌های تاسیساتی می‌باشد.

عملکرد زیست محیطی لوله پلیکا

  • بسیاری از لوله‌های پلیکا جدید تجدید پذیرند.
  • به دلیل وزن کم آنها، هنگام حمل و نقل انرژی کمتری مصرف می‌شود.
  • لوله‌های پلیکا دارای مزایای زیست محیطی شفافی نسبت به دیگر متریال‌های مرسوم اند.
  • همچنین این لوله‌ها به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند و به راحتی قابل بازیافت می‌باشند.
  • به عنوان مثال لوله‌های سه لایه که در آن لایه مرکزی از پلیکاهای تجدید پذیر ساخته شده است.
  • چون پلیکا یک پلاستیک کم کربن است، لوله‌های پلیکا به انرژی کمتر و منابع کمتری برای تولید نیاز دارند.
  • علاوه براین سطح فوق العاده صاف لوله‌های پلیکا، هزینه‌های پمپاژ و مصرف انرژی را کاهش میدهد و اتصالات عاری از نشت آنها مانع از دست رفتن آب می‌شود.

آشنایی با کارایی و مقاومت لوله PVC

اکثر لوله‌های مورد استفاده در شبکه‌های آبرسانی و کشاورزی باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشند. از آنجا که هنگام انتقال آب به قسمتهای مختلف بخش کشاورزی باید از لوله‌هایی با بدنه قوی استفاده شود، ممکن است بهترین گزینه لوله پلیکا باشد. به عبارت دیگر بهترین لوله پلیکا کشاورزی که مناسب این حرفه و کار جدی هستند، لوله‌هایی هستند که به راحتی نصب می‌شوند و می‌توانند برای آب با فشار بالا و بسیار بالا استفاده شوند. و می‌توان از آن به عنوان سطح یا زیر سطح استفاده کرد که این گروه از لوله‌ها و اتصالات بسته به منطقه مورد استفاده قیمت مناسبی خواهند داشت.

انواع لوله‌های پلیکا ( PVC )

از آنجائیکه تولید این لوله‌ها با استقبال زیادی روبرو شد، در نتیجه تولید کنندگان تصمیم گرفتن که از نظر نوع تولید، کاربرد و مقاومت آنها را به سه دسته اصلی تقسیم بندی کنند، که در زیر توضیح مختصری از انواع لوله‌های پلیکا و نوع استفاده آنها را خواهیم داد :

لوله پلیکا معمولی

لوله معمولی پلیکا از اولین لوله استفاده شده در صنعت آب و فاضلاب ساختمان سازی محسوب می‌شود، هنوز هم هستند ساختمان‌هایی که برای بخش‌های مختلف لوله کشی ساختمان از پلیکا استفاده می کنند لوله‌های فشار ضعیف پلیکا بیشتر در تهویه ساختمان (البته نوعی از این لوله موسوم به لوله برق پی وی سی هستند که برای عایق کردن سیستم برق کشی ساختمان) و لوله کشی سطح مکان‌هایی که فشار و تحمل بالا نیاز نباشد استفاده می‌شوند، این لوله‌ها معمولا عایق خوبی برای صدا نمی باشند و مقاوت کمتری نسبت به سایر لوله پلیکا برخوردارند.



لوله پلیکا نیمه قوی

لوله‌های نیمه قوی پلیکا که از پرکاربردترین نوع لوله‌های پلیکا محسوب می‌شوند از مقاومت نسبتا خوبی برخوردار هستند و قالبا در سیستم لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله پلیکا فشار قوی

لوله فشار قوی پلیکا از مستحکم ترین نوع لوله می‌باشد که در بخش انتقال در فواصل زیاد و یا بخش فاضلاب و لوله کشی شرکت‌های صنعتی که حجم فاضلاب و مواد انتقالی بالا است و نیاز به تحمل فشار و ضربه بالایی نیاز است استفاده میشود، از جمله کاربردهای لوله پلیکا فشار قوی عایق کردن و یا روکش کردن لوله دیگر در بخش‌هایی که احتمال فشار و یا صدمه باشد می‌باشد.

لوله فشار قوی پلیکا سنگین

لوله فشار قوی که از دسته لوله‌های پی وی سی سنگین محسوب می‌شود بیشتر در لوله کشی‌های فاضلاب شهری کاربرد دارد و مسلما این نوع از لوله‌ها دارای وزن و ضخامت بیشتری در مقایسه با سایرین می‌باشند، در ضمن توان تحمل فشار آنها نیز بالاست. مواد مورد استفاده در لوله پلیکا فشار قوی در مقابل ارتعاشات و احتراق مقاوم بالاتری نسبت به انواع معمولی و فشار ضعیف لوله‌های پی وی سی دارند و همچنین این لوله‌ها در برابر انواع اسید مقاوم می‌باشند.



مزایای لوله پلیکا

  • ضریب جریان بالا و انبساط طولی پایین
  • مخرب نبودن در انبساط‌ های طولی مداوم
  • محافظت از بو و مزه آب، به خاطر خاصیت ضدزنگ زدگی و رسوب ناپذیری
  • مقاومت بالا در برابر، حرارت، گرما، اسید، باز و ترکیبات و ناخالصی‌های مخرب
  • کاربرد وسیع متناسب با هر محیط و جغرافیا، اعم از مناطق خشک و مرطوب و معتدل

تعریف کلی مزیت لوله پلیکا

مقاومت شیمیایی

لوله‌های پلیکا دارای مقاومت عالی در برابر طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی و نیز مواد شیمیایی ضدعفونی کننده هستند. لوله پلیکا با کمترین خطر برای خوردگی متریال از طریق لوله برای بیشتر پروژه‌های زیربنایی آب مناسب هستند و همچنین می‌توانند بیشتر اسیدهای قوی، قلیایی و محلول های آبی (به جز اکسید کننده های قوی)، هیدروکربن‌های آلیفاتیک، فلورایدها، روغن های معدنی و … را انتقال دهند.

مقاومت به خوردگی

وخیم شدن خطوط لوله آب به دلیل خوردگی در لوله قدیمی آهنی، توانایی ما برای فراهم کردن آب نوشیدنی سالم را تهدید می کند. لوله پلیکا نسبت به خوردگی خارجی زیرزمینی و همچنین خوردگی داخلی لوله آسیب ناپذیرند.

قابلیت انعطاف پذیری

این نوع از لوله‌ها بسیار انعطاف پذیرند و می توانند در هنگام بارگذاری خارجی وزن خاک، بدون شکستن خم شوند. لوله سخت مانند آنهایی که از بتن، خاک رس یا سرامیک ساخته میشوند حین بارگذاری قادر به خم شدن نیستند و وقتی به حد فشاری خود می‌رسند، فشردگی دیواره‌ها و فروریختن را تجربه می‌کنند.

مدت زمان نصب سریع

اخیرا نتایج یک آزمایش انجمن اروپایی در زمینه لوله و اتصالات نشان داده که نصب لوله پلیکا (PVC) بیش از ۳۰ % سریع تر از لوله بتنی یا پلی اتیلن با همان اندازه است. سطح فوق العاده صاف لوله‌های پلیکا، هزینه‌های پمپاژ را کاهش میدهد و اتصالات بدون نشت آن، از دست دادن آب را رفع می‌کند. مهر و موم های الاستومری این امکان را به لوله پلیکا می‌دهد تا سریعا و به آسانی بدون نیاز به الکتریسیته یا حفاظت هوایی متصل شوند.

سطح صاف، عمر طولانی و هزینه پایین

لوله‌های PVC باید برای پروژه‌های خط لوله تامین آب در نظر گرفته شوند چون که آنها از مواد جایگزین در عملکرد و هزینه بهره وری برترند. همچنین سطح صاف آنها سرعت‌های جریان بالاتری را فراهم می‌کند و به این ترتیب باعث کاهش پتانسیل انسداد و شکستگی می‌شود.

این نوع از لوله‌ها دارای یک رکورد عجیب عملیاتی و نصب بیش از ۵۰ سال را دارند، این موضوع در حالیکه مطالعات خارج از کشور نشان میدهد که طول عمر مورد انتظار برای لوله‌های پلیکا بیش از ۱۰۰ سال میباشد که باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌های مربوط به پروژه‌ها میشوند حتی بیشتر از آنکه نصب، میزان پایین انسداد و هزینه‌های چرخه زندگی در نظر گرفته شوند.

کاهش شکستگی و انسداد در خطوط لوله فاضلاب

یک نگرانی عمده در هر خطوط لوله جهت انتقال سیالات بخش مسدود شدن لوله می‌باشد. پوشش فوق العاده صاف لوله PVC وقتی با یک لوله مسی یا بتن مقایسه می‌شود، مقاومت در برابر جریان آب را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که آب با فشار مناسب به مقصد مورد نظر برسد.



موارد احتیاط در استفاده از لوله پلیکا

دما و فشار مجاز

با توجه به ساختار نسبتاً ضعیف بین مولکولی لوله‌های پلیکا آبرسانی و فاضلابی، در مواردی که فشار بسیار زیادی اعمال می‌شود نباید از این نوع لوله استفاده کرد. یکی از مواردی که باید از آن آگاه باشید، این است که این ترموپلاست‌ها دارای نقطه ذوب نسبتاً پایینی هستند و معمولاً استفاده از آنها محدود به مایعات در دمای اتاق می‌شود. هرچند در بسیاری موارد لوله پلیکا را برای انتقال حرارت بالا استفاده می‌کنند اما باید توجه داشت که این درجه حرارت‌ها بسیار پایین‌تر ازآنچه در لوله‌های فلزی دیده می‌شوند، است. بنابراین در پروژه‌هایی که در آن قرار است سیالات با دمای نسبتاً بالا منتقل شود، موارد احتیاط مورد توجه قرار گیرد.

طراحی لوله PVC برای دماهای پایین و بالا

به علت انباشت بار استاتیک ناشی از استفاده از این لوله‌ها، استفاده از لوله‌های پلیکا در پروژه‌هایی که قابلیت اشتعال دارند، توصیه نمی‌شود. خصوصیات طراحی لوله پولیکا در دمای ۷۳ درجه فارنهایت (۲۳ درجه سانتیگراد دمای مرجع برای این نوع لوله) با کاهش دما، استحکام کششی و مدول الاستیسیته افزایش می‌یابد و بنابراین توانایی لوله PVC به مقاومت در برابر فشارهای داخلی و بارهای خارجی بهبود می‌یابد. و از طرفی دیگر می‌توان در برابر مقاومت و ضربه کاهش یابد، اما این مورد از ملاحظات طراحی محسوب نمی‌شود. اگر لوله در خاک مدفون شود، در معرض بارهای ناشی از ضربه قرار نمی گیرد.

قیمت و کیفیت لوله پلیکا

لوله‌‌های پلیکا مانند دیگر لوله‌ها اعم از لوله پلی اتیلن ، لوله زهکشی نیستند، که نشود به آنها افزودنی اضافه کرد و اکثر تولیدکنندگان غیرمعتبر و غیراستاندارد با اضافه نمودن افزودنی‌ها که معروف به فیلر می‌باشد، کیفیت لوله‌ پلیکا را تحت تاثیر قرار می‌دهند و لوله تولید شده شکننده می‌شود. در ظاهر هرچه لوله پلیکا شکننده‌تر و خشک‌تر باشد به حد غیراستاندارد نزدیک می‌شود و لوله پلیکا استاندارد باید نرم باشد و با هر ضربه‌ای براحتی دچار ترک و شکست نشود. در زمینه تولید لوله‌ پلیکا بسیار ناصادقی و تقلب می‌شود و هنگام خرید لوله‌های پلیکا به نشان استاندارد، نام تولیدکننده و شماره استاندارد بر روی لوله توجه کنید.

همچنین میتوانید اطلاعات درخصوص لوله پیمتاشلوله کاروگیت فاضلابی – لوله زهکشی پلیکا داشته باشید.


محصولات مرتبط دیگر …

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خادم علی طالب
    ۱۴۰۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۲۴

    سلام و عرض ادب
    بنده لیست قیمت لوله های پلیکا فشار قوی و استاندارد رو میخواستم، جهت صادرات به عراق اگه مقدوره لطفا شماره واتساپ ارسال کنید، تا لیست لوله و البته مقدار کمی اتصالات رو ارسال کنم و قیمت مهم نیست، فقط کیفیت مهمه. ممنونم از سایت خوبتون کارا تجهیز. محصولاتی که فروش یا تولید دارید فقط در یک رشته خاص هستش. مثل شرکت های دیگه نیست که همه محصولی گذاشتن و با قیمتهای ….. فروش می کنن.

    پاسخ
    • سلام. شماره واتساپ شرکت ۰۹۱۰۱۴۱۸۲۴۵ لطفا لیست رو ارسال کنید تا در سریعترین زمان ممکن قیمتا رو براتون ارسال کنم. ای کاش همه خریدارها هم مثل شما کیفیت رو فدای کمیت یا همان ارزانی نمی کردن. ممنونم از توجه به سایت و شرکت. بله حوزه فعالیت شرکت فقط در بخش آب و فاضلاب در محصولات پلی اتیلن و پلیمر هستش. به امید حق انشالا تا چند ماه آینده سایت خوب رشد می کنه از نظر مشخصات فنی محصولات و به صورت رایگان ارائه می کنیم، خدمت مشتریان عزیزمون. موفق باشید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up