از مهمترین مزیت لوله‌های پلی اتیلن نسبت به سایر لوله ها اتصال آسان و سریع آنها به یکدیگر میباشد. اتصالات پلی اتیلن در مواردی همچون اتصال خطوط، تغییر زاویه مسیر خط لوله، تغییر قطر، اتصال قطعات لوله کاربرد دارند. از اتصالات پلی اتیلن با توجه به محل و نوع کاربرد لوله پلی اتیلن در پروژه های مختلف و کاربری های متفاوت مختلف استفاده کرد.

از این نوع اتصالات جهت اتصال دهی لوله میتوان از اتصالاتی مانند اتصالات پیچی، اتصالات جوشی و فاضلابی، اتصالات الکتروفیوژن استفاده کرد. در پروژه های آبرسانی از اتصالات پیچی، پروژه های گازرسانی از اتصالات الکتروفیوژن و مابقی پروژه های دیگر از اتصالات پلی اتیلن جوشی معمولا استفاده می کنند.

اتصالات پلی اتیلن

از اتصالات پلی اتیلن میتوان به مقاومت بالا در مقابل فشار، ضربه، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، مقاومت عالی در برابر ارتعاشات ناشی از زمین لرزه و زنگ زدگی، صاف و صیقلی بودن جداره داخلی و خارجی، عدم رسوب گیری و افت فشار بسیار کم ناشی از اصطکاک سطح داخلی، انعطاف پذیری بالا، هزینه بسیار پائین نصب و اجرا، سرعت اجرا و عدم نیاز به ماشین آلات سنگین در زمان اجرای خطوط لوله‌های پلی اتیلن اشاره کرد.

انواع اتصالات پلی اتیلن

  • اتصالات پلی اتیلن پیچی
  • اتصالات پلی اتیلن جوشی
  • اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن
  • اتصالات پلی اتیلن دوجداره ( کاروگیت )

اتصالات پلی اتیلن پیچی

اتصالات پلی اتیلن پیچی یا همان اتصالات رزوه ای بدون نیاز به هرگونه جوش و از طریق نر و مادگی میتوان لوله را به یکدیگر متصل کند. این نوع اتصالات عموما جهت استفاده در سیستم‌های آبرسانی و آبیاری در زمین‌های کشاورزی و باغات استفاده میشوند. معمولا این اتصالات به صورت تزریقی تولید میشوند. از اتصالات پیچی پلی اتیلن برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن تکجداره با قطر خارجی ۱۶ میلیمتر تا ۱۱۰ میلیمتر ( ۴ اینچ ) در شبکه توزیع آب و کشاورزی کاربرد فراوانی دارد.

ویژگی و مزایای اتصالات پیچی پلی اتیلن

در سیستم های لوله کشی ساختمان ها مهم ترین نکته امنیت سیستم لوله کشی و دوام عمر بالای سیستم میباشد، چرا که دوام عمر سیستم لوله کشی به طور مستقیم در دوام عمر ساختمان موثر میباشد. دوام عمر بالا، استحکام اتصالات پیچی، تعمیر آسان، امکان نصب دوباره پس از باز شدن این اتصالات، مقاومت به حرارت های بالا تا ۸۰ درجه سانتیگراد، مقاومت در برابر فشارهای بالا، کاملا بهداشتی و نصب راحت با کمترین هزینه ممکن از مزیت های مهم این نوع اتصالات میباشد. یکی از مهمترین ویژگی‌های اتصالات پیچی پلی اتیلن که آنها را از اتصالات جوشی متمایز می‌کند، قابلیت استفاده چندین مرتبه از آنها است. یعنی این اتصالات را میتوان پس از نصب در یک پروژه دوباره جدا کرد و مجدد استفاده کرد.

انواع اتصالات پیچی پلی اتیلنی

اتصالات پلی اتیلن پیچی شامل رابط مساوی، رابط تبدیل، اتصال ماده و اتصال نر، زانو مساوی، زانو نر و زانو ماده، سه راه مساوی، سه راه تبدیل، سه راه نر و سه راه ماده، اتصال فلنچدار، درپوش انتهایی، سرپیچ و انواع کمربند اشاره کرد. اتصالات پیچی پلی اتیلن بیشترین استفاده رو در آبرسانی باغات، باغچه ها، گلخانه ها و ساختمان مورد استفاده میشود.

نحوه اتصال دهی اتصالات پیچی

این اتصالات به وسیله پکینگ داخل اتصالات، آب بندی و محکم میشوند و حداکثر فشار کاری در این اتصالات ۱۰ اتمسفر میباشد. نحوه یا اجرای این اتصالات بسیار مهمه، چرا که در صورت اجرا نشدن صحیح این اتصالات امکان نشتی و پسرفت آب وجود دارد و در عین سادگی این اتصالات بسیار مقاوم و محکم میباشند و در صورت اجرای صحیح می توان تا چند سال استفاده کرد.

قیمت اتصالات پلی اتیلن پیچی

قیمت اتصلات پیچی با توجه به نوع استاندارد تولید شده و نشان کیفی محصول، برند شرکت تولید، کیفیت و نوع متریال استفاده شده در تولید این نوع اتصالات مورد بررسی قرار می گیرد و قیمت را باتوجه به موارد اشاره شده میتوان قیمت گذاری کرد. اتصالات شناسنامه دار که دارای ضمانت و گارانتی میباشند، جهت خرید مطمئن ترین نوع اتصالات در بازار عرضه می شوند.

اتصالات پلی اتیلن جوشی

اتصالات جوشی نوعی دیگر از اتصالات لوله های آبرسانی است، که با استفاده از جوش لب به لب که در خطوط لوله کشی و تاسیسات در صنایع مختلف به منظور تغییر مسیر جریان سیال و یا تغییر در میزان دبی جریان استفاده میشود. یکی از مهمترین و معمول ترین نوع این اتصالات، اتصالات پلی اتیلن جوشی فشار قوی میباشند. این نوع از اتصال با سه روش تزریقی، قالبی و دست ساز از سایز ۳۲ میلیمتر ( ۱ اینچ ) تا ۱۲۰۰ میلیمتر ( ۴۸ اینچ ) تولید میشوند.

مزایا و ویژگی اتصالات جوشی

اتصالات جوشی پلی اتیلن یکی از مطمئن ترین و با کیفیت ترین نوع اتصالات جهت استفاده در شبکه فاضلاب منازل مسکونی، برج ها، بیمارستان ها، کارخانجات و آزمایشگاه ها میباشد و در نقاط مختلف شبکه های لوله کشی که اتصالات نصب میشوند و به دلیل اینکه عواملی همچون شرایط کاری دما و فشار در طول یک خط لوله به طور مداوم در حال تغییر است، این اتصالات باید به قدری مقاوم باشند تا بتوانند در برابر هرگونه تغییر یا تنش محیطی، پایداری خود را حفظ کنند.

مقاومت مکانیکی، مقاومت شیمیایی در برابر مواد خورنده مثل اسید ها و بازها و مقاومت در برابر اکسایش، حمل راحت به دلیل سبکی وزن، قیمت مناسب و ارزان، مقاومت در برابر پوسیدگی، سطح صاف و صیقلی که باعث جریان یافتن راحت سیال در لوله، انعطاف پذیری بالا، خشک و شکننده نبودن از مزیت های موجود می باشد.

انواع اتصالات جوشی پلی اتیلنی

تولیدات اتصالات جوشی در انواع زانو ۴۵ و ۹۰ درجه، سه راهی ۴۵ و ۹۰ درجه، سه راه تبدیل ۹۰ درجه، چهار راهی، تبدیل ، فلنج پایه کوتاه و پایه بلند، موفه پایه کوتاه و پایه بلند، گپ، دریچه بازدید و رابط در سایز های متفاوت اشاره کرد. اتصالات فاضلابی پلی اتیلن در فاضلاب های شهری، ساختمانی، صنعتی مانند فاضلاب کارخانجات کاربرد وسیعی دارند و اغلب از نوع اتصالات جوشی به ویژه اتصالات جوشی یا حرارتی لب به لب میباشند. این نوع اتصالات مناسب متصل کردن لوله های پلی اتیلن به یکدیگر، آب بندی کامل و مطمئن، تغییر قطر و سایز لوله ها و بستن انتهای لوله ها استفاده میشود.

نحوه اجرای اتصالات جوشی پلی تیلن

این نوع از اتصالات جوشی با استفاده از دستگاه جوش پلی اتیلن و به صورت جوش لب به لب به لوله پلی اتیلن یا دیگر اتصالات وصل میشوند و حداکثر فشار کاری در اتصالات جوشی تا ۱۶ اتمسفر میباشد. نحوه اتصالات جوشی و کیفیت نوع اتصال تماما به اپراتور و دستگاه جوش بستگی دارد، چرا که در صورت اجرا نشدن صحیح این اتصالات امکان نشتی و پسرفت آب وجود دارد و در عین سادگی این اتصالات بسیار مقاوم و محکم میباشند.

قیمت اتصالات پلی اتیلن جوشی

قیمت اتصالات پلی اتیلن جوشی با توجه به نشان کیفیت و استاندارد کالا، تاییدیه های مختلف مراکز سنجش کیفی مربوطه، استانداردهای تعریف شده ملی و بین المللی، کیفیت متریال و درجه خلوص مواد، کلاس و بار قابل تحمل قیمت گذاری میشوند. محصولات شناسنامه دار و برند دارای بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت میباشند. لازم به ذکر است که کیفیت استفاده از اتصالات پلی اتیلن جوشی بستگی به کارایی مناسب دستگاه جوش و تجهیزات مناسب دارد.

اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن

این نوع از اتصالات هم که از نامش پیداست در خطوط انتقال گاز و خطوط آبرسانی استفاده میشوند. در اتصالات الکتروفیوژن جهت اتصال به روش حرارت دهی در مقایسه با روشهای جوش BUTT FUSION و با جریان برق جهت تولید حرارت و اتصال استفاده میشود. این نوع روش به علت ایمنی بسیار بالا تنها نوع اتصال مورد تأیید استاندارد IGS برای خطوط انتقال گاز است.
این روش به دلیل این که محدودیت های دیگر روش های جوش را ندارد بیشتر مور استفاده قرار می گیرد. این نوع اتصالات از جنس پلی اتیلن PE100 و طبق استاندارد EN1555-3 و INSO14427 تولید می شود. اتصالات الکتروفیوژن در سایز های مختلف از سایر ۲۰ تا ۲۵۰ میلیمتر تولید می شوند.

نحوه جوش کاری اتصالات الکتروفیوژن

جوش الکتروفیوژن نوعی روش جوشکاری لوله و اتصالات پلی اتیلن است که در آن از اتصالات خاصی که دارای سیم مقاومت الکتریکی برای ایجاد گرمای ذوب سطوح جوش استفاده میشود. جریان الکتریکی از طریق دستگاه جوشکاری الکتروفیوژن و به کمک جعبه کنترل آن به دو انتهای اتصال منتقل میشود. همانند روش های جوشکاری ذوبی حرارتی ( لب به لب ) انواع اتصالات زینی و سوکتی نیز در روش الکتروفیوژن مورد استفاده قرار می گیرد. اصول فرآیند جوش الکتروفیوژن، برای اکثر اتصالات الکتروفیوژن یکسان و قابل تعمیم است.

قیمت اتصالات الکتروفیوژن

قیمت اتصالات الکتروفیوژن یا گازی میتواند به مواردی همچون برند و کیفیت، کشور سازنده، نوع اتصال، روش نصب، درجه استاندارد، کیفیت متریال به کار رفته، سایز، کلاس و فشار قابل تحمل، مقاومت مکانیکی، مقاومت شیمیایی و ضخامت اشاره کرد.
اتصالاتی که دارای برندهای معتبر و شناخته شده می باشند، آزمون های کنترل کیفیت، سنجش مقاومت، تایید فرایند و آزمونهای نوعی را گذرانده و دارای درجه استاندارد معتبری را تحت نظر اتحادیه های اروپایی کسب نموده اند. این اتصالات دارای کد شناسه معتبر بوده و توسط مراکز و نمایندگی های شناخته شده و معتبر قابل توزیع میباشند.


محصولات مرتبط دیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up