بیایید قبل از اینکه با اتصالات لوله پنج لایه آشنا شویم، ابتدا ببینیم که لوله پنج لایه چیست. مسلماً خانه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، باید تا حد امکان از هر لحاظ ایمن باشد. یکی از مواردی که باید در ساخت هر مسکنی به آن دقت کرد، نوع لوله‌های به ‌کار رفته در آن است.

در گذشته‌ای نه‌ چندان دور، از لوله‌های فلزی استفاده می‌شد که به ‌خاطر معایب خوردگی، زنگ زدن و فرسودگی از رده خارج شدند و لوله‌های پلاستیکی جای آن‌ها را گرفتند. لوله‌های پلاستیکی هم نتوانستند اطمینان زیادی به مصرف‌کننده بدهند؛ چراکه این لوله‌ها در شرایطی مانند دمای بالای آب یا فشار آب زیاد به‌ راحتی از بین می‌رفتند. در این شرایط، لوله‌های جدیدی که ترکیبی از دو نوع قبلی بود، ساخته شد.

لوله‌های پنج لایه از یک لایه فلزی که از دو طرف با یک لایه پلیمری احاطه شده است، ساخته می‌شوند. این لوله‌ها ویژگی مثبت هر کدام از لوله‌های قبلی را حفظ کردند و نکات منفی را نیز کنار گذاشتند. بین هر دو لایه نیز چسب وجود دارد. به این ترتیب، لایه‌ها به ترتیب از داخل به خارج شامل پلیمر داخلی، چسب، فلز (آلومینیوم)، چسب و پلیمر خارجی هستند. در ادامه سه نوع اتصالات لوله پنج لایه را با هم بررسی می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

اتصال کوپلی یکی از اتصالات لوله پنج لایه

برای اینکه دو لوله به روش کوپلی به ‌هم متصل شوند، باید از یک بدنه کوپلی، اورینگ و حلقه برنجی استفاده کنیم. درست است که بر خلاف اتصال پرسی، برای ایجاد اتصال کوپلی به تجهیزات خیلی خاصی نیاز نیست، اما همین که باید از سه وسیله بدنه، اورینگ و حلقه استفاده شود، هزینه نهایی کار افزایش پیدا می‌کند.

منظور از بدنه همان قسمتی است که لوله‌ها در آن به یکدیگر می‌رسند. جنس بدنه از برنج است که باعث افزایش استحکام و کاهش خوردگی و فرسودگی می‌شود. همچنین این بدنه در برابر فشار آب نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. از سوی دیگر، نباید از زیبایی این نوع فلز هم غافل شد. اورینگ نیز وسیله‌ای است که برای جلوگیری از نفوذ آب به کار می‌رود. حلقه نیز از جنس برنج است و طوری نصب می‌شود که لوله بین بدنه و حلقه برنجی قرار ‌گیرد.

به طور کلی، زمانی می‌توانید از اتصال کوپلی استفاده کنید که دوست ندارید شاهد نفوذ آب باشید و مشکلی با پرداخت هزینه نهایی آن ندارید. یکی دیگر از نکات مثبت اتصال کوپلی این است که در این نوع اتصال، لوله‌ها قابل جدا کردن هستند.


اتصالات پنج لایه فشارقوی


اتصال پرسی یکی از اتصالات لوله پنج لایه

در روش اتصال پرسی، یک حلقه روی لوله‌ها پرس می‌شود. این حلقه علاوه بر این که باعث اتصال دو لوله به یکدیگر می‌شود، از نفوذ آب به داخل نیز جلوگیری می‌کند. پرس شدن آن حلقه با یک دستگاه مخصوص به نام دستگاه پرس انجام می‌شود. با وجود این که اتصال پرسی به دستگاه مخصوصی نیاز دارد، اما برای ایجاد اتصال به هیچ گونه تجهیزات اضافی نیاز نیست. این در حالی است که برای اتصال کوپلی به بدنه، اورینگ و حلقه نیاز بود. در نتیجه، هزینه نهایی این نوع از اتصالات لوله پنج لایه بالا نیست.

زمانی می‌توانید از این نوع اتصالات لوله پنج لایه استفاده کنید که منابع مالی شما محدود است، اما باید بدانید که بعد از اتصال، لوله‌ها قابل جدا کردن نیستند. طول عمر این اتصال بالا است و نگرانی در مورد نشتی آب وجود ندارد؛ چون این نوع اتصال به‌ خوبی در برابر نشت آب مقاوم است.

یک نکته منفی درباره اتصال پرسی این است که به‌ خاطر نیاز به دستگاه پرس، حتماً باید یک متخصص این کار را انجام دهد. اگرچه این مورد باعث ایجاد برخی محدودیت‌ها می‌شود، اما سرعت نصب اتصال پرسی بالا است و نسبت به بقیه اتصالات مزیت دارد. می‌توان گفت که اتصال پرسی پرکاربردترین نوع اتصال در بین تمام اتصالات لوله پنج لایه به حساب می‌آید.

اتصال کلمپی یکی دیگر از اتصال لوله‌های پنج لایه

کلمه کلمپ به معنی فشردن و چفت شدن است. در این نوع اتصال، یک وسیله به نام کلمپ (clamp) دور دو لوله را فرا می‌گیرد و سپس همانند یک کمربند با یک پیچ محکم بسته می‌شود. نصب کردن این اتصال بسیار آسان است، نیاز به تخصص خاصی نیست و به وسیله یا تجهیزات خاصی هم نیازی ندارد، فقط باید چند پیچ بسته شود. با باز کردن پیچ می‌توان لوله‌ها را دوباره از یکدیگر جدا کرد، آن هم بدون اینکه به لوله‌ها آسیبی وارد شده باشد.

کلمپی که روی دو لوله را فرا می‌گیرد، به هیچ عنوان وسیله سنگینی نیست و فشار خاصی به لوله‌ها وارد نمی‌کند. همچنین این قطعه ارزان است و باعث کاهش هزینه نهایی می‌شود. در صورتی که کلمپ به درستی متصل شود، نشتی آب هم در کار نخواهد بود، پس خیالتان می‌تواند از این بابت راحت باشد. این‌ها همه ویژگی‌های مثبتی هستند که مشتریان را به استفاده از این نوع اتصال ترغیب می‌کنند.

اتصالات کلمپی بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که قطر لوله افزایش پیدا می‌کند و فشار نیز بالا می‌رود؛ چراکه این اتصال استحکام فوق‌العاده خوبی در برابر فشار آب، آب گرم، آب سرد و شرایط مختلف و نامناسب آب و هوایی دارد. به ‌دلیل طراحی زیبایی که کلمپ‌ها دارند، برای لوله‌کشی‌های روکار نیز مناسب هستند. علاوه بر آن، این اتصالات به ‌دلیل استحکام و مقاومت بالای خود برای استفاده در زیر خاک و مصالح ساختمانی هم به کار می‌روند.


قیمت لوله و اتصالات پنج لایه فشارقوی


خرید اتصالات لوله پنج لایه

مسکن یکی از نیازهای پایه‌ای ما انسان‌ها است؛ بنابراین خانه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، باید ایمن باشد. یکی از مواردی که در مورد ایمنی منزل باید به آن دقت شود، لوله‌کشی خانه است. برای این منظور می‌شود به لوله‌های پنج لایه اعتماد کرد. این لوله‌ها ترکیبی از لوله‌های فلزی و پلاستیکی هستند. لوله‌های پنج لایه به سه طریق به یکدیگر متصل می‌شوند. در اتصال پرسی، با استفاده از یک دستگاه، یک حلقه روی لوله‌ها پرس می‌شود. اتصال کوپلی به وسایلی نیاز دارد تا به اتصال لوله‌ها کمک کند. در اتصال کلمپی نیز از یک کلمپ برای متصل کردن لوله‌ها استفاده می‌شود.

در صورتی که به مشاوره بیشتر نیاز دارید، ما در گروه کارا تجهیز می‌توانیم به شما کمک کنیم. گروه مهندسی و تولیدی کارا تجهیز ارتباطی راحت بین تولیدکننده و خریدار برقرار می‌کند تا امکان خرید مطمئن و باکیفیت محصولات تولیدی را فراهم ‌آورد.


محصولات مرتبط دیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up