دریچه منهول عبارت است از دریچه‌ایی که جهت پوشش منهول‌هایی که در سطح شهر، جاده‌ها و مکان‌هایی که منهول نصب گردیده است، از آن استفاده کرد. دریچه منهول معمولا از دو بخش اصلی درب و کلاف دور (طوقه) آن جهت فیکس کردن دریچه منهول برروی زمین تشکیل شده‌اند. اجزای فرعی دریچه‌های منهول شامل قفل و دستگیره بنا به کاربرد و نظر کارفرما قابل اضافه شدن به دریچه‌های منهول می‌باشند. دریچه‌های منهول برای استفاده ایمن و همچنین جلوگیری از ورود افراد بدون مجوز بکار میرود و همچنین بر روی دریچه‌های منهول حفره‌ای وجود دارد که برای بلند کردن راحت تره دریچه به وسیله دستگیره میتوان از آن استفاده کرد.



انواع دریچه منهول

از آنجایی که اشاره شد دریچه منهول‌ها جهت استفاده در پروژه‌های فاضلاب، مخابرات و گازرسانی که در آنها منهول پلی اتیلن مورد استفاده شده‌اند و جهت پوشش درب آدم رو این منهول‌ها که با توجه به میزان بار ترافیکی و نوع دریچه در مسیر مورد استفاده شده دسته بندی می‌شوند.

جهت تسهیل در برداشتن درب دریچه‌ها، بر روی آنها دو حفره تعبیه شده است که به وسیله آچار مخصوص میتوان به راحتی درب را از کلاف دور آن جدا کرد و کمک به بلند کردن درب منهول می‌کند. همچنین حفره دیگری نیز روی درب قرار گرفته است که به منظور قفل شدن درب به کلاف دور آن می‌شود.

دریچه منهول بتنی

بتن یکی از مصالح ساختمانی است و از سه جزء اصلی سیمان، آب و سنگدانه (شن و ماسه) تشکیل شده است. علاوه بر این اجزا، موادی مانند پوزولان‌ها، مواد افزودنی و مواد شبه سیمانی برای اصلاح و بهبود خواص بتن، می‌تواند به آن اضافه شود. به دلایلی مانند در دسترس بودن مواد اولیه بتن و نیز ارزان بودن آن، بتن برای ساخت سازه‌ها، سدها، پل‌ها، راه‌ها و تونل‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار شده است. دریچه‌های بتنی به دلایلی مانند سرقت دریچه ها و قیمت بالای آنها امروزه با پیشرفت تکنولوژی دریچه‌های بهتری جایگزین این نوع دریچه‌ها شده اند.

مشخصات فنی درب منهول بتنی

در ساخت دریچه بتنی معمولا کلاف دور آن را از جنس فلز و درب روی آن را از خود بتن تولید می‌کنند. محبوبیت این نوع دریچه‌ها بیشتر در زمان گذشته بوده است اما امروزه بعلت قیمت مناسب آنها، هنوز هم مشتریان خود را دارد.

ساخت نسبتا راحت این دریچه‌ها (عدم نیاز به تکنولوژی خاص) و ارزان بودن این دریچه‌ها موجب شده تا در بازار دریچه‌های منهول که پر از جنس‌های جدید با خصوصیات بهتر است، همواره یکی از انتخاب‌ها باشند. یکی از مشکلات استفاده از دریچه‌های بتنی وزن سنگین آنها است. زیرا دریچه‌های بتنی در مقایسه با دریچه‌های دیگر مقاومت کمتری دارند لذا به ناچار برای رسیدن به مقاومت مطلوب بایستی ضخامت بیشترب برای آنها در نظر گرفته شود که این باعث افزایش وزن آنها می‌شود.

مزایا و معایب درب منهول بتنی

  • مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و عدم قابلیت تولید در رنگ‌های متنوع
  • قیمت پایین و ضد سرقت بودن همزمان صرف زمان زیاد جهت باز کردن
  • مقاومت بالا در برابر نور آفتاب و فشارهای زیاد و دشوار بودن حمل و نصب به علت وزن بالا
  • عدم تولید صدا هنگام عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه و آسیب‌دیدگی بر اثر دوره‌های یخ زدن و آب شدن
  • قابلیت مرئی ‌سازی در صورت مدفون شدن به دلیل استفاده از میلگرد در ساختارشان و آسیب‌پذیر بودن در محیط‌های سولفاتی و کلری


دریچه منهول چدنی

مقاومت دریچه چدنی در مقایسه با دریچه‌های بتنی بیشتر است اما به دلایلی مانند بالا رفتن هزینه چدن و مواردی مانند ذیل استفاده از دریچه‌های چدنی نسبت به متریال‌های جدید از محبوبیت آنها کاسته شده است. دریچه‌های چدنی در انواع آب و هوا دارای عمر بسیار طولانی و قابل بازیافت و استفاده مجدد می‌باشند.

مشخصات فنی درب منهول چدنی

چدن به آلیاژ‌هایی از آهن و کربن گفته می‌شود که بسته به نوع کاربرد و استفاده آن مقدار کربن و سیلیسیم را تا حد مطلوب کاهش داده می‌شوند. چدن به عنوان یک فلز سنگین و مقاوم در ساخت دریچه‌های منهول استفاده می‌شوند. دریچه‌های چدنی به چند نوع تقسیم می‌شوند مانند چدن خاکستری، چدن داکتیل (نشکن)، چدن بتن که بسته به نوع کاربرد و تصمیم کارفرما از این دریچه‌ها استفاده می‌شوند.



محاسبه قیمت دریچه چدنی

دریچه چدنی در سه نوع دایره، مربع و مستطیل (آبرو) تشکیل شده است. در نوع دایره‌ای شکل براساس قطر داخلی (از ۱۵ تا ۸۰ سانتیمتر) و قطر بیرونی (از ۲۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر)، در نوع مربعی با ابعاد داخلی ( سایز ۳۰ × ۳۰ تا ۹۰ × ۶۰) و ابعاد خارجی ( ۳۲ × ۳۲ تا ۱۰۰ × ۷۰) و مستطیلی شکل یا دریچه آبرو چدنی با ابعاد داخلی (۲۰ × ۲۰ تا ۷۵ × ۴۰ ) و ابعاد خارجی ( از سایز ۲۵ × ۲۵ تا ۹۰ × ۵۰) در تناژهای ۱.۵ تن، ۱۲.۵ تن، ۲۵ تن و ۴۰ تن دسته بندی می‌شوند.

قیمت دریچه منهول چدنی

با توجه به توضیحات قسمت محاسبه قیمت، میتوان گفت آیتم‌های مهمی هستند که در قیمت دقیق درب منهول چدنی تاثیرگذار هستند. پس لازم است پیش از خرید درب‌های منهول چدنی، ابتدا بدانیم هر یک از این درب‌ها از چه ویژگی‌هایی برخوردار هستند و برای چه محیطی استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است به دلیل عدم ثبات قیمت مواد اولیه، نمیتوان قیمت دقیق را اعلام کرد، ولی در کل قیمت دریچه چدنی حدودا از ۴.۸۰۰.۰۰۰ ریال تا ۷۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال قیمت گذاری کرد. در قسمت پایین میتوانید جدول قیمت به روز دریچه منهول چدنی را مشاهده کنید.


لیست قیمت دریچه منهول چدنی (دایره)

[TS_Advanced_Tables id=”9″ table_scope=”footable” styling_customize=”database”]

خواهشمند‌ است جهت رفع بهم ریختگی جدول گوشی خود را بچرخانید


لیست قیمت درب منهول چدنی (مربع)

[TS_Advanced_Tables id=”10″ table_scope=”footable” styling_customize=”database”]

خواهشمند‌ است جهت رفع بهم ریختگی جدول گوشی خود را بچرخانید


لیست قیمت درب منهول چدنی (آبرو)

[TS_Advanced_Tables id=”11″ table_scope=”footable” styling_customize=”database”]

خواهشمند‌ است جهت رفع بهم ریختگی جدول گوشی خود را بچرخانید


دریچه منهول پلی اتیلن

دریچه‌های پلی اتیلن هم یکی دیگر از نوع دریچه‌هایی می‌باشد که معمولا به عنوان درپوش منهول‌ها و جهت جلوگیری از ورود اجسام خارجی در مکان‌هایی که تردد افراد و وسایل نقلیه وجود ندارد به علت مقاومت پایین پلاستیک استفاده می‌شود و در پیاده روها و خیابان‌ها کاربردی ندارند.

این نوع از دریچه‌ها جهت ساخت درب کنتورهای آب و فاضلاب خانگی استفاده می‌شود. اگرچه استفاده از دریچه منهول پلی اتیلن در سال‌های اخیر افزایش یافته است اما شاید کمتر کسی درباره مزایا و کاربرد این دریچه‌ها اطلاعی داشته باشد. شرایطی که سبب می‌شود تا دریچه‌ها جزو لاینفک و ضروری یک پروژه آبرسانی باشند.

مشخصات فنی درب منهول پلی اتیلن

درب پلی اتیلن منهول از جنس پلاستیک فشرده طراحی و ساخته می‌شوند. درب منهول پلی اتیلن با دیگر دریچه منهول‌ها هیچ تفاوتی ندارد و در نصب منهول پلی اتیلن در قست فوقانی یک دال بتنی نصب می‌شود و بر روی آن دریچه منهول نصب می‌شود که جنس دریچه منهول پلی اتیلن اصلا مهم نخواهد بود و از دریچه‌‌هایی همچون بتنی، چدنی، پلی اتیلن و کامپوزیتی و انواع دریچه‌های فلزی میتوان استفاده کرد و هیچ محدودیتی در زمینه استفاده از انواع دریچه نخواهید داشت.

ویژگی های دریچه منهول پلی اتیلن

از مهمترین ویژگی‌های درب‌های منهول پلی اتیلن (پلیمری) میتوان به قیمت مناسب و به صرفه بودن، عمر طولانی تا بیش از ۳۰ سال ماندگاری، شکل و ظاهر زیبا نسبت به دیگر درب‌های منهول، ضد سرقت و نارسای برق بودن، وزن پایین و حمل و نقل جهت جابه جایی و نصب اشاره کرد.



لیست قیمت درب منهول پلی اتیلن

[TS_Advanced_Tables id=”12″ table_scope=”footable” styling_customize=”database”]

خواهشمند‌ است جهت رفع بهم ریختگی جدول گوشی خود را بچرخانید


دریچه منهول کامپوزیت

امروزه با پیشرفت تکنولوژی به جای استفاده از دریچه منهول قدیمی که از جنس‌های فلزی مثل چدن و …. بودند و می‌توانستند مشکلاتی را برای کاربران و کارفرمایان ایجاد کنند، از درب منهول با جنس کامپوزیت استفاده میشود و به آن دریچه منهول کامپوزیتی یا درب منهول کامپوزیتی نیز گفته می‌شود. دریچه کامپوزیتی، از ترکیب مواد و رزین‌های پلیمری و مواد شیمیایی دیگر حاصل می‌شود و در صنایع مختلفی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب، مخابرات و کارخانجات و … استفاده می‌شوند.

مشخصات فنی درب منهول کامپوزیتی

کامپوزیت نوعی پلاستیک فشرده (ترکیب رزین ‌های پلیمری و سایر مواد شیمیایی) است که دو ویژگی وزن پایین و مقاومت بالا را دارد. در برابر عوامل شیمیایی مقاوم است و در اثر تماس مداوم با این عوامل دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی‌شوند. میتواند ظرفیت تحمل بار در محدوده دمایی بین ۸۰- و ۱۰۰+ درجه سانتیگراد را بدون تغییر داشته باشد و از این رو دریچه کامپوزیت هرگز نیاز به رنگ آمیزی ندارد.

به دلیل مقاومت دریچه کامپوزیتی در برابر مواد خورنده و نبود جرقه‌های خطر ساز، استفاده از دریچه منهول کامپوزیتی به خصوص در مناطقی که مایعات قابل اشتعال وجود دارند مانند ایستگاه‌های سوخت گیری و یا واحدهای ذخیره سوخت رو به گسترش است.

کاربرد دریچه منهول کامپوزیتی

دریچه‌های از جنس کامپوزیت قابلیت استفاده در جاهای با تردد افراد مانند پیاده روها، ماشین‌ها، بارهای ترافیکی و هواپیماها را دارد. مزایای این نوع دریچه‌ها شامل : وزن سبک، مقاومت شیمیایی، مقاومت مکانیکی و هیدرولیکی بالا، مقاومت در برابر گازهای خورنده فاضلاب و عدم فرسایش، زیبایی ظاهری (امکان تولید در رنگ‌های مختلف) و … می‌باشد.

مواد تشکیل دهنده دریچه منهول کامپوزیتی

  • پروکساید
  • الیاف سیلیس
  • پیگمنت رنگی
  • کربنات کلسیم
  • رزین پلی استر غیر اشباع

شکل و ظاهر تولیدی دریچه منهول کامپوزیتی

دریچه‌های کامپوزیتی را میتوان به اشکال هندسی مختلف مانند دایره، مربع، مستطیل و بیضی به ابعاد مختلف تولید کرد. همچنین این دریچه با توجه به نوع کاربرد می‌توانند در کلاس‌های مختلف که با گروه‌های A-B-C-D-E-F (مقاومت وزن قابل تحمل) تقسیم بندی میشوند. این دریچه‌ها می‌توانند از وزن‌های ۱.۵ تا ۶۰ تن را تحمل کنند.

مزایای استفاده از دریچه‌های منهول کامپوزیتی

  • امکان همسطح سازی دریچه بدون جابجایی کلاف
  • مقاوم در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارند
  • تنوع رنگ و طرح دریچه کامپوزیت بنا بر اصول زیبا سازی شهر
  • قابلیت استفاده در هر نوع محیط آب و هوایی و دمای بالا و زیر صفر
  • امکان حک کردن لوگو و نام سفارش دهنده بر روی درب‌های کامپوزیتی
  • دریچه‌های کامپوزیت در عین حال مقاومت در برابر فشاربالا، وزن کمی دارند
  • دریچه‌های کامپوزیت در هنگام عبور وسیله نقلیه از روی آنها تولید صدا نمی کنند
  • متریال کامپوزیت غیرقابل بازیافت است و به همین دلیل ضد سرقت محسوب می‌شوند
  • دریچه‌های کامپوزیت به جهت داشتن مواد آنتی یووی در برابر نور آفتاب مقاومت بالایی دارند

کاربرد درب منهول

دریچه منهول‌ها را می‌تواند روی سطح پیاده رو، خیابان، باند فرودگاه و …. قرار گرفته شود که در نگاه اول باعث جلوگیری از سقوط افراد به درون زمین می‌باشد. گاهی درون زمین لوازم تاسیساتی مهم و با ارزشی مانند انواع شیرها و کنتورها قرار گرفته است که با استفاده از دریچه‌های منهول قفل دار، میتوان امنیت و حفاظت این دریچه‌ها را تامین کرد. دریچه منهول به کارکنان اجازه میدهد که به خطوط لوله‌های فاضلاب زیرزمینی، مخابراتی و گاز دسترسی داشته باشند و همچنین دریجه منهول باید پوشیده باشد تا عابر پیاده‌ای که از این مسیر می‌گذرد در آن سقوط نکند و همچنین وسایل نقلیه در امنیت کامل تردد کنند.

انواع کلاس کاری درب‌های منهول

گروه ۱: تحمل بارترافیکی ۱.۵ تن فقط براى معابر پیاده‌ و دوچرخه سوارها (A15)
گروه ۲: تحمل بارترافیکی ۱۲.۵ تن در پیاده رو، نواحی پیاده رو ، نواحی پارک خودرو (B125)
گروه ۳: با تحمل بارترافیکی ۲۵ تن درحاشیه جداول پیاده رو ۰.۲ متر تا حاشیه خیابان تا ۰.۵ متر (C250)
گروه ۴: تحمل بارترافیکی ۴۰ تن در قسمت ماشین رو خیابان اصلی (D400) بیشترین کاربرد در نوع خود
گروه ۵: با تحمل بارترافیکی ۶۰ تن در نواحی دارای تردد وسایل نقلیه سنگین از قبیل لنگرگاه‌ها (E600)
گروه ۶: با تحمل بارترافیکی ۹۰ تن در نواحی ویژه تحمل کننده وسایل نقلیه سنگین همانند فرودگاه‌ها (F900)


محصولات مرتبط دیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up