سپتیک تانک یکی از مهمترین دستگاه‌های پیش تصفیه در بخش تصفیه آب و فاضلاب انسانی و صنعتی می‌باشد. از این دستگاه به طور خلاصه وار می‌توان گفت جهت جداسازی پساب‌ فاضلاب انسانی، جامدات و فضولات درشت را از مایعات جدا می‌کند. و همین امر مهم در عموم ملت با نام‌هایی همچون سپتیک، چاه سپتیک، مخزن سپتیک، گندانبار یا مخازن ذخیره فاضلاب نیز گفته می‌شود. در بخش تصفیه فاضلاب که پساب‌های انسانی وارد آن می‌شود، به مخزن بیهوازی نیز شهرت پیداکرده است.

مخزن سپتیک (SEPTIC TANK) جزو مهمترین بخش پالایش و پاکسازی فاضلاب می‌باشد و در پروژه‌های عمرانی فراوانی استفاده می‌شود. این دستگاه به عنوان دستگاهی مهم در پالایش فاضلاب در مراحل پاکسازی و تصفیه پیشرفته، عموما در کشور تقاضای بالایی دارد و به روش ته‌نشینی و شناورسازی و در انتها به روش بیولوژیکی بیهوازی اقدام به تصفیه مقدماتی فاضلاب می‌نماید. فرآیند تصفیه فاضلاب بهداشتی در واحدهای کوچک نیازمند سیستم هوادهی و پرورش باکتری‌های هوازی نیست و در صورتی که دبی پایدار و ثابتی در روند تولید فاضلاب وجود داشته باشد، میتوان اقدام به نصب سپتیک تانک نمود.



سپتیک تانک چیست ؟

سپتیک تانک، چاه سپتیک، مخزن سپتیک، مخزن تصفیه فاضلاب که با نام‌های زیادی در بین خریداران و استفاده کنندگان این دستگاه شناخته می‌شود را می توان، خیلی ساده توضیح داد. که پساب فاضلاب انسانی وارد مخزن می‌شود و طی فرآیندی آلودگی را کاهش میدهد و سر ریز آن که حتما میبایست وارد آبهای زیرزمینی (اگو شهری یا چاه جذبی) منابع طبیعی شود، بدون ضرر و مورد تاییدیه نیز می‌باشد. مخزن تانک سپتیک دارای دو عدد مخزن، یکعدد لوله ورودی، یکعدد لوله خروجی، یکعدد لوله ونت و دوعدد دریچه منهول (آدم رو) در بالای مخزن که جهت تصفیه فاضلاب کاملا مهندسی شده طراحی و تولید می‌شوند.

مخزن سپتیک از نظر زیست محیطی

از نگاه زیست محیطی عملکرد مخزن سپتیک تانک یعنی باکتریها به آب‌های زیرزمینی آسیب نرساند. پسابی که از سپتیک تانک خارج می‌شود قابلیت آشامیدن ندارد ولی در حالت کلی بافت‌های آن بقدری تجزیه شده است که با چند مکانیزم ساده عبور از فیلترهای درون خاک و چاه به راحتی میتوان به آب بیرنگ و بی‌بو تبدیل گردد. سپتیک تانک از دیرباز در تمامی اروپا مورد توجه دست اندرکاران امر تصفیه فاضلاب بوده است. سپتیک تانک برای اولین بار در ایتالیا بصورت پیش ساخته بتنی تولید گردید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی سپتیک تانک نیز از حالت بتنی پیش ساخته به سمت پلی اتیلن و فایبرگلاس که هر دو بصورت آماده در کارخانه تولید می‌شوند در حال گذر است.

انواع سپتیک تانک

مخازن سپتیک پیش تصفیه فاضلابی از نظر نوع مواد اولیه و ساختاری، به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند ولی از نظر کارایی و کاربرد با یکدیگر در یک محدوده می‌توان کنار هم گذاشت. مخزن سپتیک تولید شده از یک مخزن که در نوع پلی اتیلن به صورت بیشتر استوانه افقی که بنا به درخواست کارفرما میتوان عمودی نیز تولید کرد، در نوع بتنی به صورت استوانه عمودی و در نوع فایبرگلاس میتوان به صورت استوانه و مکعبی تولید کرد، از نوع فایبرگلاس بیشتر در مکان‌هایی که محدودیت ابعادی دارند استفاده می‌شود.

سپتیک پلی اتیلن از نظر عملکرد و کارایی تا به امروز بیشترین سهم را در بخش پیش تصفیه به خود اختصاص داده است. مخزن سپتیک برای تصفیه فاضلاب مورد استفاده می‌شود به سه دسته سپتیک تانک بتنی، سپتیک تانک پلی اتیلن و سپتیک تانک فایبرگلاس تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام بسته به شرایط و نوع پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی از نظر کارایی و نوع مکانیزم تصفیه با هم میتوان جزو یک دسته باشند. مخازن سپتیک تانک به صورت ضدآب و فاقد هرگونه منفذ جهت نفود آب و به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند تا بارهای پیش بینی شده در مرحله طراحی را تحمل کنند.



سپتیک تانک بتنی

مخزن بتنی سپتیک که از قدیم در بخش تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار گرفته و از نامش پیداست تولید شده از سیمان که به صورت بتن می‌باشد و بیشتر با نام سپتیک پیش ساخته بتنی در بخش پیش تصفیه و تصفیه فاضلاب انسانی شناخته می‌شود. شکل ظاهری آن به صورت استوانه و حالت عمودی (ایستاده) به صورت قالبی تولید می‌شود. که سپتیک تانک بتنی مکعبی نیز جزو سپتیک تانک های بتنی است که با نام سپتیک درجا و البته مخزن مکعبی به صورت دستی و مونتاز در محل اجرا میشود.

مشخصات فنی سپتیک بتنی

از آنجایی که مخازن سپتیک بتنی تولید شده از سیمان و به صورت قالبی که در حجم های تقریبا ثابت و به صورت عمودی می باشند. لایه داخلی سپتیک تانک بتنی با بتن تیپ ۵ ضد سولفات با عیار ۳۰۰ و با چسب بتن آب بند و استفاده از آرماتور که با فاصله ۲۰ سانتیمتری در قالب ها از بیش آماده شده اند و بیرون سپتیک با ایزوبام پوشش داده میشود. قسمت داخلی به ۴ بخش ته نشینی، آشغالگیری، گندزدایی و پساب خروجی تقسیم میشود. ورودی و خروجی های از بالا و روبروی هم با فاصله ارتفاع ۷ سانتیمتر از هم تعبیه شده اند.

حجم تولیدی سپتیک بتنی

سپتیک تانک های بتنی معمولا برای پیش تصفیه فاضلاب های خانگی، ویلایی و مکان هایی که حجم پساب روزانه انها کم است بیشترین مورد استفاده را دارد. حجم سپتیک بتنی در سه سایز ۳، ۵ و ۱۰ متر مکعب میباشد یعنی بیشتر از ۱۰ متر مکعب برای نوع بتنی از نظر حمل و نقل به دلیل سنگینی مخزن قابل حمل و اجرا نمیباشد. در نتیجه اگر حجم مرد نظر برای یک ساختمان ۲۰ متر مکعب در نظر گرفته شود باید دو دستگاه ۱۰ متر مکعب و به صورت کوبل به همدیگه نصب و اجرا نمود. ولی خوشبختانه در شرکت کارا تجهیز حجم های دیگر غیر از حجم های اشاره شده بالا البته تا ۱۰ متر مکعب ( ۴، ۶ و ۸ متر مکعب ) نیز تولید و عرضه میشود.

آببند کردن سپتیک بتنی (پیش ساخته)

آببند کردن سپتیک بتنی یکی از مهمترین موارد بعد از تولید می‌‍باشد. چنانچه در صورتیکه بعد از تولید و نصب دستگاه فاضلاب وارد شده به مخزن نشت پیدا کند این امر باعث آسیب رسیدن به محیط زیست و آبهای زیرزمینی نیز می‌شود. تنها روشی که برای آببند کردن مخازن بتنی سپتیک باید انجام داد استفاده از پرکردن مخزن با آب می‌باشد.

بعد از تولید و خشک شدن کامل بدنه و مونتاز سپتیک بتنی در کارخانه معمولا سپتیک‌های پیش ساخته را با با آب پر کرده و به مدت یک روز (۲۴ ساعت) و بعد از زمان درج شده اگر آب داخل مخازن کم نشد یعنی سپتیک مورد نظر از نظر آببندی و استفاده جهت تصفیه مورد تایید می‌باشد. ولی از آنجایی که ممکن است در بعضی از موارد مقداری از آب درون سپتیک کم شود که این مساله هشدار از عدم آببند بودن مخزن میدهد که تولید کننده موظف است مخازنی که ایراد دارند را از نو تولید و یا تعمیر کنند. معمولا معیار آب بندی برای مخازن ۵۰۰۰ لیتری که نصف مخزن در زمان بررسی آببندی خالی شود رد و مورد تایید نمی باشد.



سپتیک تانک پلی اتیلن

مخزن سپتیک پلی اتیلن، تولید شده از مواد اولیه پلی اتیلن سنگین با گرید PE100 بصورت افقی و به حالت نصب دفنی و غیردفنی جهت تصفیه پساب فاضلاب‌های انسانی، صنعتی اولیه و روان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سپتیک پلی اتیلن در بیشتر موارد به صورت افقی مورد استفاده می‌شود ولی در بعضی از پروژه‌ها به دلیل محدودیت فضا از حالت عمودی هم نیز استفاده می‌شود. و این امر باعث شده تا مخازن سپتیک پلی اتیلن با وجود مزایایی زیادی که دارند بیشتر از نوع بتنی و فایبرگلاس مورد توجه قرار گرفته است.

طراحی سپتیک پلی اتیلن با استفاده از تکنولوژی جدید باعث شده است که پساب‌های ورودی به سپتیک پلی اتیلن با خروجی تا ۷۰ درصد توان تصفیه فاضلاب را دارند و این امر باعث محبوبیت این نوع از سپتیک تانک شده است. می‌توان در نهایت گفت طراحی سپتیک پلی اتیلن باعث شده که با خیال راحت سر ریز پساب خارجه بتوان با خیالی راحت آن را وارد اگو شهری یا چاه جذبی کرد تا باعث عدم آسیب به چشمه های آب زیرزمینی شود.

مشخصات فنی سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک پلی اتیلن از مواد اولیه پلی اتیلن HDPE100 سنگین تولید شده در پتروشیمی‌هایی همچون مارون، امیرکبیر و شازند بهمراه مستربج مشکی و آنتی یووی از حجم‌های ۱ تا ۱۰۰ مترمکعب به صورت یکپارچه تولید شوند. تمامی سپتیک تانک‌های تولیدی این شرکت دارای یکعدد لوله ورودی فاضلاب، یکعدد لوله خروجی پساب با قطرهایی ۴، ۵ و ۶ اینچ از نوع لوله پلی اتیلن تک‌جداره بسته به سفارش خریدار بر روی عدسی مخازن جوش و آببند می‌شوند. لوله‌های ورودی در بالاترین بخش مخزن رو عدسی و لوله خروجی روبروی ورودی در بخش دیگر عدسی با ارتفاع ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر از ارتفاع مخزن جوش داده می‌شود.

مخازن سپتیک تولیدی شرکت کارا تجهیز دارای دو عدد دریچه بازدید (آدم رو) پلی اتیلن به قطر ۶۰۰ میلیمتر با ارتفاع ۲۰ سانتیمتر تهیه شده از لوله کاروگیت و یکعدد لوله ونت به قطر ۲ یا ۳ اینچ به صورت عصایی بر روی تاج مخزن نصب می‌شود. سپتیک تانک‌های تولیدی این شرکت قابلیت تولید از قطر ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیمتر و از طول‌ ۱ متر تا ۲۰ متر به سفارش مشتری و بهمراه یک عدد دیواره جداکننده تولید می‌شوند. ضخامت بدنه این مخازن از ۵ سانتیمتر تا ۱۰ سانتیمتر که بسته به قطر مخزن طراحی و تولید می‌گردد.



اجزای سپتیک تانک پلی اتیلن

| لوله ورودی

لوله ورودی به صورت عمود برعدسی اول و در بالاترین نقطه با فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر از تاج مخزن تا آکس لوله، در سایزهای ۳، ۴، ۵ و ۶ اینچ تعبیه می‌شود. نوع لوله ورودی نصب شده بروی مخزن (دربیشتر موارد از لوله پلی اتیلن تک‌جداره با رینگ و فلنچ یا لوله کاروگیت)، بستگی به نوع لوله خروجی ساختمان نیز دارد. چنانچه لوله ورودی به سپتیک تانک از جنس لوله کاروگیت دوجداره باشد، حتما میبایست از مادگی یا کوپلر در عدسی ورودی مخزن استفاده شود.

| سیفون لوله ورودی

سیفون ورودی لوله با نصب زانو ۹۰ درجه در پشت عدسی رو تاج لوله ورودی تعبیه می‌گردد. این سیفون باعث جلوگیری از برگشتن بوی بد درون سپتیک تانک بهنگام عدم استفاده طولانی مدت و خشک شدن سیفون و شترگلویی چشمه سرویس بهداشتی به درون واحد می‌گردد. سر این لوله ۹۰ درجه همواره داخل آب است و گاز متان حاصل از فعالیت باکتری‌های بیهوازی نمی‌تواند به مجاری ورودی سپتیک برگردد.

| مخزن اول (ته نشینی)

از آنجایئیکه مخازن سپتیک از ۲ قسمت تشکیل شده است، و مخزن اول بعد از لوله ورودی، بنام مخزن ته نشینی میباشد، در طول بدنه سپتیک تانک از حجم مخزن یا به عبارتی ۷۰ درصد مخزن را بخش ته‌نشینی اختصاص شده است. در این بخش پساب خروجی ساختمان از طریق لوله ورودی وارد این بخش می‌شود، جامدات درشت و فضولات سنگین در این بخش ته‌نشین شده و دیواره جداکننده چسبیده به این بخش میباشد و مانع از ورود پساب جامدات به بخش دیگر مخزن (زلال سازی) می‌شود.

| دیواره میانی (بافل جداکننده)

دیواره میانی مخزن سپتیک که اشاره شد، در انتهای ۱/۳ طول داخلی مخزن تعبیه و جوش داده می‌شود. وظیفه اصلی بافل یا دیواره جداکننده، جداسازی بخش ته‌نشینی با پساب تصفیه شده می‌باشد و از لحاظ مکانیکی هم باعث پایداری و مقاوم بودن مخزن نیز می‌شود. البته لازم به ذکر است بافل از قسمت پایین کاملا چسپیده به بدنه مخزن و از بالا با فاصله ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر (بسته به حجم مخزن) خالی می‌باشد تا پساب زلال جداشده در مخزن ته‌نشینی شده، راحت و بدون فضولات وارد بخش دیگر مخزن شود. ضخامت دیواره میانی درون سپتیک تانک بدلیل فشار در برابر سیال، دو طرف این بافل پارامتر قابل اهمیتی نیست لیکن جوش دو طرف بافل به دلیل تکان‌های ناشی حرکت سیال درون سپتیک‌تانک بسیار مهم است.

| مخزن دوم (زلال ساز)

بخش دوم مخازن سپتیک فاضلابی، زلال ساز نام دارد که ۳۰ درصد از حجم مخزن رو تشکیل داده است، اختصاص داده میشود. مخزن زلال سازی بعد از دیواره داخلی یا بفل جداکننده می‌باشد، وظیفه این بخش از سپتیک، بعبارتی پساب خروجی ساختمان بعد از وارد شدن به مخرن و عملیات ته نشینی، مانده پساب که شامل چربی‌های جداشده (به دلیل سبکی) و آب کدر غیرقابل شرب میباشد، وارد این بخش مخزن شده و جهت سرریز آخر به چاه جذبی یا اگو شهری، می‌شود.

| لوله خروجی (سر ریز)

لوله خروجی سپتیک عین لوله ورودی دستگاه عمود بر عدسی ته‌نشینی و با فاصله ۵ تا ۱۰ سانتیمتر پایینتر از محل نصب لوله ورودی در قطرهای ۳، ۴، ۵ و ۶ اینچ نصب و آببند میشود. جنس و متریال این لوله هم همانند لوله ورودی مخزن، میتوان از لوله پلی اتیلن تک‌جداره با رینگ و فلنچ یا لوله کاروگیت دوجداره استفاده کرد، که لوله سرریز سپتیک تانک نامیده می‌شود. لوله خروجی سپتیک از بیرون مخزن با استفاده از رینگ و فلنچ و در لوله‌های دوجداره کاروگیت با کوپلر و واشر به چاه جذبی یا اگو شهری که پساب تصفیه شده (مایعات) را هدایت می‌کند، نصب می‌شوند.

| سیفون لوله خروجی

سیفون لوله خروجی نیز عین سیفون لوله ورودی در بالای لوله خروجی در داخل مخزن که به اندازه ۱/۳ ارتفاع مخزن با زانو ۹۰ درجه جوش داده می‌شود. وظیفه سفون لوله خروجی جلوگیری از عدم برگشت ذرات چربی و روغن به بیرون می‌شود.

| ونت هوا

ونت هوا یا ونت هدایت گاز متان، لوله‌ای از جنس پلی اتیلن تک‌جداره با قطر ۳ یا ۴ اینچ به تعداد ۱ یا ۲ عدد (بسته به حجم مخزن) و بروی تاج مخزن نصب و آببند می‌شود. در داخل مخزن که عملیات جداسازی انجام میشود، فرایندی بنام جداسازی بیهوازی که حاصل آن هیدروسولفور و گاز متان می‌باشد. و این گاز نباید داخل سپتیک باقی بماند، که باعث انفجار نیز می‌شود. نحوه خروجی آن بعهده ونت هوا میباشد. که بعد از مراحل نصب دستگاه، لوله ونت به بالاترین نقطه ساختمان هدایت می‌گردد.

نحوه نصب لوله ونت هوا

در بعضی از پروژه‌ها که سپتیک در وسط محوطه نصب می‌گردد ضرورت دارد ونت گاز از طریق لوله زیرخاک به سمت کناره‌های ساختمان هدایت گردد و نهایتا به همراه سایر لوله‌های ونت ساختمان اعم از سرویس بهداشتی به سمت بالاترین نقطه ساختمان (پشت بام) منتقل می گردد. علت عصایی بودن ونت سپتیک تانک جلوگیری از بسته شدن مجرای آن بواسطه ساختن لانه توسط پرندگان روی دهانه ونت از یک سو و جلوگیری از جریان پیدا کردن آب باران به درون سپتیک تانک می‌باشد.

| دریچه منهول (آدم رو)

دریچه منهول یا دریچه بازدید سپتیک، به صورت استاندارد در بالای مخزن (روی تاج مخزن) با قطر ۶۰۰ میلیمتر و از نوع کاروگیت دوجداره نصب و جوش داده می‌شوند. قطر این آدم روها باید ۶۰۰ میلیمتر باشد تا افراد به راحتی جهت بازرسی و تست سپتیک وارد مخزن شوند. سپتیک تانک‌های پلی اتیلن معمولا دوتا دریچه بازدید دارند که یکی در بالای بخش اول مخزن ته نشینی و دومی در بالای بخش سر ریز مخزن زلال ساز نصب می‌شوند. البته از منهول آدم رو جهت تخلیه پساب فضولات داخل سپتیک تانک هم استفاده می‌شود.

با توجه به سابقه چند ساله سپتیک تانک و راضی بودن از این محصول جهت پیش تصفیه فاضلاب استفاده از آن در پروژه‌های مختلف جهت تصفیه فاضلاب ساختمان‌های مسکونی، ویلاها، هتل‌ها، مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، پادگان‌ها و فاضلاب‌های شهری می‌توان استفاده نمود که بسیار پرکاربرد نیز می‌باشند. بدلیل مزایای بسیار زیاد سپتیک تانک پلی اتیلن نسبت به سایر انواع دیگر سپتیک تانک از جمله سرعت بالا در تولید سپتیک تانک پلی اتیلن، قیمت کمتر نسبت به سپتیک تانک فایبرگلاس با مزایای مشابه و وزن کم این نوع سپتیک تانک، میتوان به مهمترین مزایای سپتیک تانک که در زیر توضیح دادیم اشاره کرد.

مهمترین مزیت سپتیک تانک پلی اتیلن

  • استحکام بسیار بالای جداره و امکان مدفون نمودن آن
  • مقاومت بسیار بالا در مقابل خورندگی و مواد شیمیایی
  • با توجه به امکان دفنی بودن در زمین مکانی را اشغال نمی کند

نحوه عملکرد سپتیک تانک

سپتیک تانک در واقع یک مخزن ته نشینی کوچک است که پساب فاضلاب خروجی ساختمان شامل فضولات و مایعات میباشد بواسطه لوله ورودی سپتیک تانک وارد تانک سپتیک که مخزن در داخل که توسط یک دیواره به دو بخش نامساوی تقسیم شده است و به نوعی طراحی گردیده است که فاضلاب ورودی به آن بین ۱ تا ۳ روز باقی می ماند. مواد جامد فاضلاب دفع شده از لوله ها، پس از ورود به سپتیک تانک در قسمت اول مخزن در کف ته نشین شده و در مدت زمان طولانی تحت اثر باکتری های بی هوازی بصورت لجن در می آید.

باکتری های بی هوازی موجود در سپتیک تانک اکسیژن مورد نیاز خود را از تجزیه مواد آلی، معدنی موجود در فاضلاب بدست آورده و با احیای لجن و فاضلاب، آن را بصورت مواد آلی ناپایدار و در نتیجه به پساب تبدیل می نماید. چربی و روغن به دلیل وزن سبک به صورت شناور بر روی سطح تجمع می یابند و از بالای دیواره وسط و به بخش دوم مخزن سر ریز می شوند و با لوله خروجی که بر روی عدسی نصب شده به سمت چاه جذبی هدایت میشوند.

در خصوص نحوه عملکرد سپتیک تانک معمولا محاسبات حجم سپتیک تانک جهت استفاده خیلی مهم میباشد و اگر به صورت کاملا مهندسی محاسبه گردد براساس سر ریز روزانه مایعات فضولات ته نشین شده در مخزن به صورت کامل ته نشین شده و به مرو زمان در اثر فعل و انفعالات باکتریایی شروع به خود خوری کرده و حجم آن کاسته شده و بین ۱ تا ۲ سال احتیاج به خالی کردن البته به صورت جزئی در کف مخزن باید تخلیه شود.

در خصوص نحوه عملکرد سپتیک تانک میتوان نتیجه گرفت که فاضلاب درون سپتیک تانک از چند لایه تشکیل می گردد. جامداتی که سبک تر از آب ( مانند روغن و چربی ها ) به سمت بالا و روی سطح شناور می شوند و یک لایه کف مانند روی سطح شکل می دهند. جامدات سنگین تر از آب در کف سپتیک تانک قرار می گیرند و یک لایه از لجن را در کف سپتیک تانک تشکیل می دهند که در این میان یک لایه میانی باقی می ماند که همان فاضلاب تصفیه شده میباشد.

ارتباط بین بخش اول و دوم سپتیک تانک به نوعی میباشد که امکان عبور مواد ته نشین شده و چربی های شناور شده از قسمت اول سپتیک تانک به قسمت دوم بدون انجام یافتن تصفیه امکان پذیر نمی باشد و در نهایت پساب تصفیه شده از طریق یک لوله خروجی از سپتیک تانک خارج می گردد.

سپتیک تانک فاضلاب

سپتیک تانک فاضلاب به معنی گند انباری است که شرایط را برای باکتری های بی هوازی آماده می کند تا بتوانند تمامی جامدات را به مایع تبدیل نموده و جدب آن به چاه جذبی را آسان نماید. در نگاه تخصصی سپتیک تانک دستگاهی است که به تصفیه فاضلاب کمک نموده که پساب خروجی از آن یا به تصفیه خانه مرکزی هدایت گردد و یا به درون چاه جذبی هدایت کرد.

سپتیک تانک فاضلاب غالبا در جاهایی که شبکه جمع آوری فاضلاب شهری موجود نمیباشد و تصفیه خانه شهری برای فاضلاب وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. سپتیک تانک اشاره به تصفیه و هضم در شرایط بی هوازی فاضلاب را دارا بوده که در قسمت اول سپتیک تانک رخ میدهد و باعث تجزیه و تصفیه فاضلاب میگردد و فاضلاب زلال سازی شده به قسمت دوم وارد گردیده و از خروجی به داخل چاه جذبی یا ترانشه جذبی تخلیه میگردد.

ولی نکته مهم در سپتیک تانک این است که بار آلودگی میکروبی از یک سو وبوی تعفن حاصل از فعالیت باکتری های بی هوازی و واکنش های شیمیایی که موجب تولید گاز متان و دی اکسید سولفور میگردد از سوی دیگر بعد از استفاده از سپتیک تانک فاضلاب از بین نمیرود لذا باید مراحل زیر انجام شود.

حتما می بایست برای دستگاه سپتیک از ونت هدایت گازهای بدبو به بالاترین نقطه ساختمان استفاده کرد. و پساب خروجی از سپتیک تانک فاضلاب بهیچ عنوان قابل استفاده جهت آبیاری فضای سبز روی سطح زمین نمیباشد. بمنظور بالا بردن کارآیی سپتیک تانک می باید از ریختن آنچه که موجب از بین رفتن باکتری های بی هوازی می گردد از جمله مواد شوینده آنتی باکتریال، آب باران که غنی از اکسیژن است و… جلوگیری نمود.

تصفیه فاضلاب به روش بی هوازی

منظور از تصفیه فاضلاب به روش بی هوازی یعنی دخالت باکتری های بی هوازی در فعالیت و تجزیه مواد که این فعالیت اولین بار سه میلیارد سال پیش رخ داد که باکتری های هتروتروف بودند. این باکتری ها برخلاف باکتری های امروزی دارای کپسول بومن برا یمدافه از خود نداشتند ولی در عوض برجستگی هایی به مانند مژه داشتن که دارای سم ضعیفی بود که خود را در برابر دشمن حفاظت کنند.

این انباشتگی باعث بوجود آمدن محیطی اسیدی در بخش اول سپتیک تانک میشود و این محیط اسیدی باعث فعالیت میکروارگانیسم های بی هوازی میگردد که این باکتری ها باعث تجزیه مواد فاضلابی شده و پساب بالا می آید. بخش دوم محلی برای انباشتگی پساب تولید شده در سپتیک تانک نیز میباشد. در اینجا پساب که مایع است روی هم میمانند و از طریق خروجی سپتیک تانک وارد چاه جذبی میشود که هیچگونه بارآلودگی خطرناکی برای محیط زیست ندارد.

تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک

فاضلاب پس از ورود به سپتیک تانک و به علت کاهش سرعت جریان هیدرولیکی، قسمتی از مواد معلق خود را بصورت ته نشینی از دست می دهد و از سوی دیگر خارج می گردد. درجه آلودگی فاضلاب خروجی از سپتیک تانک تقریبا معادل درجه آلودگی فاضلاب خروجی از ته نشینی اولیه خواهد بود و درصد شکست بار آلی و حذف مواد آلاینده در سپتیک تانک ها رقم قابل توجهی نخواهد بود. مواد ته نشین شده بصورت لجن در کف انباره به کمک باکتری های بی هوازی هضم میشوند بطوری که انباره هر دو سال یکبار ( در صورت سر ریز به اگو شهری یا چاه جذبی ) نیاز به خالی کردن لجن خواهد داشت.

روش قابلیت لازم برای رسانیدن خروجی فاضلاب به استانداردهای محیط زیست را دارا نمیباشد. در حقیقت سپتیک تانک اعم از بتنی، پلی اتیلن، فایبرگلاس و حتی سپتیک تانک های ساخته شده از آجر ( سنگی ) موجب جلوگیری از کورشدن سوراخ های چاه جذبی می گردد و از پخش شدن فاضلاب بدون انجام واکنش توسط باکتری بی هوازی روی مولکول های آن جلوگیری می کند.

 کاربرد سپتیک تانک در ساختمان

درزمان های قدیم که موضوع ساخت مجتمع های مسکونی مطرح نبود و اغلب واحدها به صورت ویلایی بود استفاده از یک چاه جذبی بدلیل وجود زمان کافی برای فعالیت باکتری های بی هوازی وانجام واکنش های شیمیایی روی فاضلاب اندک خروجی از واحد ویلایی می توانست به تنهایی بار آلودگی پساب فاضلاب را آنقدر کاهش دهد که جذب آن به دل خاک و سفره های آب زیرزمینی مشکلی برای محیط زیست بوجود نمی آورد.

اما امروزه بدلیل محدودیت های بشر از جمله قیمت بالای واحدهای ویلایی تقریبا آپارتمان نشینی در تمامی جهان مد شده است. این موضوع سبب آن گشته است که پساب فاضلاب مجتمع های مسکونی آنقدر زیاد بشود که چاه جذبی و باکتری های بی هوازی درون آن فرصت کافی برای انجام واکنش های شیمیایی روی پساب جامد و تبدیل آن به پساب مایع را نداشته باشند. اینرو و بواسطه تحقیقات انجام گرفته توسط دانشمندان و دست اندرکاران محیط زیست دستگاهی بنام سپتیک تانک فاضلاب اختراع و به بشر معرفی شد.

کاری که سپتیک تانک انجام می دهد این است که فاضلاب جامد خروجی از ساختمان و مجتمع های مسکونی را گرفته و از طریق مهیا نمودن فضا و شرایط لازم برای انجام واکنش های شیمیایی که موجب دگرگونی ساختار فاضلاب می گردد موجبات جذب آن به چاه جذبی که قدرت جذب محدود دارد را فراهم می کند. تعمیر و نگهداری دوره ای سپتیک تانک پلی اتیلن نیز بسیار ضروری و لازم است. این کار برای حذف مواد جامدی که در ته مخزن باقی می ماند و به تدریج باعث پر شدن مخزن شده که این امر باعث کاهش عملکرد سپتیک تانک پلی تیلن میشود.

سپتیک تانک آماده

تانک سپتیک آماده به دستگاهی گفته میشود که بتوانیم در کارخانه تولید کرده و فقط در محل پروژه جاگذاری و آماده بهره برداری باشد. این نوع سپتیک تانک ها می توانند از جنس فایبرگلاس یا پلی اتیلن نیز باشند. البته جنس این سپتیک تانک بر حسب نیاز مشتری می تواند تولید گردد.

مثلا اگر بخواهید در روی زمین مستقر و راه اندازی کنید بهتر است از سپتیک تانک فایبرگلاس استفاده کنید. چرا که این نوع سپتیک تانک نمی تواند هیچگونه بار ترافیکی را تحمل نماید. اما اگر از سپتیک تانک پلی اتیلن می توانید در زمین دفن کنید و حتی روی بخش دفن شده، عبور و مرور نیز انجام پذیرد. چرا که این نوع سپتیک تانک میتواند فشار بالای انباشتگی خاک را تا مرز ۶۴ کیلونیوتن بر متر مربع را تحمل نماید.

شرایط لازم جهت نصب سپتیک تانک

  • محل نصب حداقل فاصله ممکن را از چاه آب داشته باشد
  • هنگام نصب باید از هر طرف نیم متر بیشتر از ابعاد حفر گردد
  • باید عمق نصب به اندازه باشد تا فاضلاب به صورت ثقلی به آن وارد شود
  • کف محل نصب حتما باید زیرسازی و رگلاژ شود و شیب زیر آن صفر باشد
  • خروجی پساب دستگاه به هیچ وجه نباید برای آبیاری و آبرسانی استفاده شود
  • معمولا از فونداسیون با ضخامت ۲۰ سانتیمتر و از میلگرد نمره ۱۶ استفاده شود
  • بعد از جاگذاری سپتیک تانک باید خاک باقی مانده را الک کنیم و اطراف سپتیک تانک را با آن پر کنیم

قیمت سپتیک تانک

به دلیل عدم ثبات قیمت مواد اولیه، دستمزد و برخی از آیتم های تولید در اینجا از قیمت دقیق انواع سپتیک تانک معذور هستیم. اما در کل قیمت سپتیک تانک بسته به حجم مخزن، دفنی یا غیر دفنی و نوع اتصالات بستگی دارد. سپتیک تانک های بتنی که در تعداد حجم و اتصالات آنها به صورت ثابت و عدم تغییر قالب البته به صورت سفارش و تعداد بالا امکان پذیر میباشد و روزانه می توانید از کارشناسان شرکت قیمت ها رو بگیرید.

اما نکته مهم در مورد قیمت مخزن پلی اتیلن بسته به آیتم های همچون حجم مخزن سپتیک ( از ۳ متر مکعب تا ۱۰۰ متر مکعب )، دفنی یا غیر دفنی نمودن سپتیک تانک که در بیشتر موارد به صورت دفنی استفاده میشود، سایز و تعداد اتصالات ( ورودی و خروجی )، تغییر در قطر آدم رو و….. بستگی دارد.

شما عزیزان و خریداران عزیز جهت قیمت دقیق تانک سپتیک می توانید روزانه قیمت انواع سپتیک تانک اعم از بتنی و پلی اتیلن رو با توجه به سپتیک تانک های آماده که در کارخانه تولید میشود و در صورت تغییر در نوع قطر و طول و حالت افقی یا عمودی سپتیک تانک و به صورت سفارشی می توانید نقشه سپتیک تانک را در اختیار کارشناسان قرار داده تا قیمت و مشخصات فنی رو برای شما ارسال کنند.


محصولات مرتبط دیگر …

۶ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • رضا دیدانی
    ۱۴۰۱-۰۳-۲۵ ۱۱:۰۸

    با عرض سلام و وقت بخیر خدمت جناب حدادی و عوامل شرکت کارا تجهیز
    بنده دیدانی هستم رضا، با وجود شرکت های دیگه و حتی تولید کنندگان رقیب، سپتیک تانکی که برای بنده ۲۰ متر مکعب رو ارسال کردین از نظر قیمتی که خیلی مناسب بود و از بابت مزایا خیلی خیلی عالی، مقاومت بالا و از نظر ظاهری هم فوق العاده بود. فقط خواستم تشکر کنم و انشالا برای پروژه های بعدی هم کارفرما و دیگر همکاران در خصوص پکیج تصفیه فاضلاب های خانگی و صنعتی، شرکت شما رو معرفی کنم. ممنونم.

    پاسخ
    • سلام جناب دیدانی عزیز البته آقا رضا. بزرگی از خودتون هستش، ممنون از اطلاع رسانی در خصوص سپتیک تانکی که براتون ارسال شده و راضی بودین. البته این رو باید بخش فروش شرکت بعد از ارسال سپتیک تانک، حتما حتما پیگیری می کردن. در خصوص خرید و معرفی‌های بعدی هم کلیه کارکنان و عوامل شرکت کارا تجهیز منتظر استعلام مجدد هستن. پایدار باشید.

      پاسخ
  • مهندس جرجانی
    ۱۴۰۱-۰۸-۲۱ ۱۳:۲۵

    سلام. در خصوص سپتیک تانک بتنی یا پلی اتیلن جهت پیش تصفیه فاضلاب پساب انسانی برای مجتمع مسکونی، سوال فنی و قیمتی دارم. اگه ممکنه راهنمایی کنید. ممنون.

    پاسخ
    • سلام و عرض ادب خدمت مهندس جرجانی عزیز. شرکت ما تولید کننده مخزن و سپتیک تانک های پلی اتیلن تک جداره و دوجداره میباشد، در خصوص سازه بتنی متاسفانه تولید نداریم. در اسرع وقت کارشناس مربوطه آقای حدادی یه سری اطلاعات اولیه جهت محاسبه و حجم مخزن سپتیک تانک، همچنین قیمت را از طریق واتساپ یا ایمیل ارسال می کنن خدمتتون. پایدار باشین.

      پاسخ
  • علی علیزاده آذر
    ۱۴۰۱-۱۰-۰۳ ۰۸:۴۵

    سلام. بابت مطالب کم و مفیدتون واقعا ممنونم. هر چند بازم کمی مطالب میبینم، ولی در کل همانند دیگر سایت ها و شرکت های دیگه اصلا بحث اضافه ای نبود. بنده پیمانکار هستم لطفا اگه ممکنه لیست قیمت با عکس و مشخصات سپتیک تانک های تا حجم ۵۰ مترمکعب و برای بنده ارسال کنید. با تشکر

    پاسخ
    • سلام خدمت جناب علیزاده عزیز. درست میفرمائید متاسفانه در کل مطالب سایت شرکت به نسبت دیگر سایت و شرکت های دیگه کمتر است ولی به قول شما البته این و نه بنده نه کارکنان شرکت نباید بگن که مطالب مفیده، معمولا خواننده مطلب باید نظرشو عنوان کنه. که این نظر شما هم برای شرکت امید بخش بود. ممنونیم. مشخصات فنی و قیمتی واتساپ شد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up