به دلیل به روز شدن و با توجه به اینکه امروزه سرعت پیشرفت و تکنولوژی در همه فعالیت‌های ساختمانی و صنعتی به سرعت در حال افزایش است، یکی از این صنایع که بیشتر از همه مورد توجه عمومی و یکی از بهترین و برترین تکنولوژی میتوان گفت، جهت انتقال سیالات قرار گرفته لوله ها میباشند. صنعت لوله سازی به خصوص لوله های تک لایه یا پلی پروپیلن تغییر و تحول خاصی را در بخش تولید ایجاد کرده و تا جایی که میتوان گفت و اشاره داشت که لوله تک لایه امروزه در بین انواع لوله ها به خصوص در ساختمان سازی جایگزین لوله‌های فلزی، لوله های چدنی و به ندرت میتوان گفت لوله پلی اتیلن تکجداره داشته است. البته لازم به ذکر است که لوله های اشاره شده الانم در بعضی از پروژه ها از بهترینها در نوع خود هستند.

از آغاز شروع تولید و کاربرد فلزات در صنایع مختلف، تاکنون دانشمندان و تولید کنندگان این عرضه همیشه در تلاش تولید آلیاژهای بهتر و یا انتخاب یک پوشش مناسب به عنوان روکش جهت تقلیل خوردگی و افزایش مقاومت آنها در مقابل عواملی همچون زنگ زدگی بوده اند. دراین راستا آبکاری، تولید فلزات آلیاژی و در نهایت استفاده از رنگ و روکشی از انواع پلیمرها مورد نظر قرار گرفته است.



لوله تک لایه

لوله تک لایه در بین عوام و استفاده کنندگان از این نوع لوله با نام های مختلفی همچون لوله پلی پروپیلن، لوله PP، لوله سبز و لوله سفید مشهور است. لوله های تک لایه اولیه به رنگ سبز بوده و به سبب ترکیب ساختارشان ( رنگدانه های سبز موجود در ترکیب آنها ) باعث ایجاد بو و مزه در سیال عبوری ( عموما آب ) میشود. از این رو کارخانجات تولید لوله های تک لایه این محصول را با تغییرت اندکی در ساختار به رنگ سفید تولید کردند که مشکل تغییر در مزه و بوی آب را نیز برطرف نمایند. دلیل اینکه لوله تک لایه جایگزین لوله های قدیمی به خصوص لوله فلزی شده میتوان به پوسیدگی درونی و بیرونی، انعطاف نداشتن، بالا بودن ضریب انتقال حرارتی، افت فشار زیاد، رسوب پذیر بودن، نصب دشوار، تغییر کیفیت آب و همچنین وزن بالا نام برد.

لوله پلی پروپیلن PP

به لوله تک لایه به اختصار لوله پلی پروپیلن ( PP ) نیز گفته می شوند. لوله های پلیمری یا همان لوله سفید ساختمانی در برابر فشار و حرارت مقاومت عالی دارند. لوله تک لایه پلی پروپیلن که از جنس پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر در مقایسه با سایر پلیمرها واکنش بهتری در مقابل فشار، دما، خورندگی، انحلال و غیره از خود نشان داده اند و برای آب سرد و گرم داخلی ساختمان ها میباشند. محدوده تحمل گرمایی لوله پلی پروپیلن دمای ۹۰ درجه سانتیگراد در مدت طولانی تاثیر چندانی بر روی آن ندارد و دمای بالای ۱۱۰ درجه سانتیگراد نیز در مدت زمان کوتاه تاثیر مخرب بر روی ساختار لوله پروپیلن نمی گذارد.

کاربرد لوله های تک لایه

  • آبیاری های کشاورزی
  • آبیاری بخش تحت فشار
  • انشعاب آب شهری و روستایی
  • تاسیسات هوای فشرده صنعتی
  • لوله کشی آب زیرزمینی ساختمانی
  • شبکه تهویه و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی
  • قابل استفاده در محیط های مرطوب اسیدی و نشت پذیر
  • انتقال سیالات اسیدی، قلیایی، غذایی و بهداشتی بخش صنعتی

مزیت لوله های تک لایه

مهمترین مزیتی که لوله های پلی پروپیلن یا همان لوله های تک لایه به دلیل صیقلی بودن سطح داخلی دارند که زنگ نمی زند، داخل لوله نمی پوسد، انعطاف پذیری بالا شکنندگی در آنها به حداقل رسیده و برای مناطق زلزله خیز مناسب است و مورد مهم و قابل توجه عدم تغییر رنگ و بو آب شرب مصرفی که این نوع لوله بیشترین استفاده را در این صنعت دارد و با توجه به اینکه امروزه متاسفانه آب یکی از با ارزشترین ماده حیات بشریت و مهمترین نقش را در زندگی ما انسان ها دارد، سلامت و بهداشت کامل آب آشامیدنی حفظ می شود.

معایب لوله های تک لایه

لوله های تک لایه که ساختارشان براساس پلی پروپیلن میباشند و با ایجاد فشار سیال درون خود در دراز مدت دچار انبساط طولی می شوند. این انبساط میتواند در دراز مدت باعث نازک شدن لوله و از دست رفتن مقاومت مطلوب آنها شود. برای جبران این نقص برخی از پیمانکاران استفاده از پوشش هایی از مصالح مختلف همچون سیمان را بر روی لوله های تک جداره ترجیح می دهند این موضوع میتواند از انبساط طولی لوله بکاهد. همچنین برخی دیگر، استفاده از بست و جلوگیری از عملکرد آزاد لوله را با محکم کردن آن به دیوار راه حلی برای رفع مشکل انبساط طولی بالای لوله های تک لایه می دانند.



ویـژگـی های لولـه پلی پروپیلن

  • عدم انتقال صدا
  • سهولت و سرعت در نصب
  • مقاومت در برابر اسیدها و بازها
  • بسیار سبک تر از لوله های فلزی
  • عدم جذب رسوب و رسوب گذاری
  • حداقل طول عمر طبق استاندارد ۵۰ سال
  • قابلیت تحمل فشار اتمسفری تا ۱۰ بار فشار
  • عدم تأثیر بر روی مزۀ آب از نظر تغییر رنگ، بو و مزه
  • فاقد ناهمواری سطح داخلی در نتیجه افت فشار بسیار ناچیز
  • عدم انتقال لرزش ناشی از مولدها سرما و گرما به بخش داخلی
  • لوله‌ی کاملاً بهداشتی به علت عدم ایجاد زنگ زدگی و جرم گیری

تفاوت‌ لوله تک لایه و لوله پنج لایه

لوله تک لایه پلی پروپیلن و لوله پنج لایه از نظر ضریب انبساط، میزان استحکام و مقاومت در مقابل عوامل طبیعی و پوسیدگی، تحمل فشار و دماهای مختلف، وزن سبک، مقدار انعطاف پذیری، نصب سریع و آسان، عایق گرما و صدا بودن و همچنین کاهش مواد اضافی و زاید با یکدیگر تفاوت دارند.

ضریب انبساط طولی لوله آبرسانی تک لایه پلی پروپیلن نسبت به لوله های پنج لایه با جنس آلومینیوم بسیار بیشتر است. لوله‌ های پنج لایه به دلیل کاهش ضریب انبساط طولی توانایی کافی تحمل فشار آب بیش از اندازه را ندارند. زمانی که اکسیژن به داخل لوله ها نفوذ پیدا کند موجب اکسید شدن فضای داخلی آن‌ها می‌شود. با توجه به اینکه لوله‌های پنج لایه در مقایسه با لوله‌های تک لایه در مقابل نفوذ اکسیژن و تابش مستقیم نور آفتاب مقاومت بیش‌تری دارند و نمی‌گذارند که جلبک و رسوب در آن‌ها تشکیل شود، باید در زمان نصب لوله‌ تک لایه برای محافظت از آن‌ها از روکش بتنی استفاده شود.

تفاوت لایه داخلی لوله تک لایه با پنج لایه

با توجه به نوع تولید لایه درونی لوله تک لایه که از جنس پلی‌پروپیلن صیقلی و صافی برخوردار است. در نتیجه با کاهش پیدا کردن فشار و دما مقاومت آن هم تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از طرفی لوله پنج لایه در مقایسه با نوع تک لایه آن در مقابل کم شدن فشار و دما، مقاومت بیشتر دارد، به همین دلیل در مکان و موقعیت‌هایی که معیار اصلی تحمل فشار و دمای محیط می‌باشد، توصیه می‌شود که لوله‌های پنج لایه مورد استفاده قرار بگیرند.

لوله‌های تک لایه و پنج لایه در مقابل خورندگی و پوسیدگی مقاومت یکسانی دارند. همچنین وزن بسیار سبک هر نوع لوله باعث می‌شود که راحت‌تر جابجا شوند. از آنجایی که لوله پلی پروپیلن با کاهش انعطاف پذیری همراه است، باید برای ایجاد تغییرات در لوله کشی از اتصالات دیگری استفاده کرد، اما انعطاف پذیری بیشتر لوله پنج لایه باعث شده برای نصب آن از اتصالات کم تری استفاده شود.

مقایسه مختصر دو نوع لوله تک لایه و پنج لایه

| ضریب انبساط طولی

ویژگی مهم لوله های پلی پروپیلن تک لایه ظریب انبساط طولی آنها میباشد که در مقابل لوله های ۵ لایه دارای لایه آلومینیومی هستند و همین امر سبب می شود این گونه لوله ها از ضریب انبساط خیلی کمی برخوردار باشند. این گونه لوله ها در برابر فشار آب افزایش طول ندارند.

|میزان انعطاف پذیری

انعطاف پذیری لوله های تک لایه کم بوده و برای تغییر مسیر لوله کشی باید از اتصالات اضافه استفاده شود. این در حالی است که لوله های ۵ لایه در مقایسه با لوله های تک لایه از انعطاف پذیری بیش تری برخوردار می باشند و همین امر نیاز آن ها به اتصالات را کاهش می دهد.

| مقاومت در برابر پوسیدگی

لوله های تک لایه نسبت به پوسیدگی مقاوم هستند. هم چنین این گونه لوله ها در برابر عواملی که باعث ایجاد خوردگی می شوند، از خود مقاومت نشان می دهند. لوله های ۵ لایه نیز مانند لوله های تک لایه در برابر عواملی که باعث ایجاد خوردگی می شوند، از خود مقاومت نشان می دهند.

| وزن پایین لوله و سهولت در نصب

وزن پایین لوله های پلی پروپیلن تک لایه یکی از برجسته ترین ویژگی این نوع لوله میباشد. پایین بودن وزن لوله ها شرایط لوله کشی آسان را فراهم می کند. این ویژگی برای لوله های ۵ لایه نیز صدق می کند. به طور کلی می توان گفت سرعت نصب لوله های ۵ لایه از لوله های تک لایه بیش تر می باشد.

| عدم ایجاد صدا در هنگام عبور آب

یکی از مشکلات لوله های فلزی ایجاد سر و صدا در هنگام عبور آب از داخل آن ها می باشد. لوله های تک لایه و پنج لایه این مشکل را نداشته و میزان سر و صدا ناشی از انتقال آب در آن ها به حداقل رسیده است. همین امر سبب می شود این گونه لوله ها به عایق کاری نیاز نداشته باشند.

| میزان مقاومت در برابر عوامل محیطی

نفوذ اکسیژن به داخل لوله ها باعث اکسید شدن لایه درونی لوله خواهد شد. لوله های تک لایه در برابر نفوذ اکسیژن مقاومت بالایی ندارند، اما از آن جایی که لوله های ۵ لایه دارای روکش آلومینیوم می باشند، مقاومت بالایی در برابر نفوذ اکسیژن دارند. هم چنین مقاومت لوله های ۵ لایه در برابر نفوذ نور خورشید به داخل آن ها که سبب رشد جلبک و تغییر بو و مزه آب می شود نیز بیش تر از لوله های تک لایه می باشد. برای بالا بردن مقاومت لوله های تک لایه در برابر عوامل ذکر شده باید آن ها را درون دیواره ساختمان قرار داده و یا از روکش بتنی برای آن ها استفاده کرد.

| میزان مقاومت در برابر کاهش فشار و دما

از آن جایی که لوله های تک لایه از لایه درونی صیقلی شکل برخوردار هستند، کاهش فشار و دما در آن ها بسیار پایین می باشد. اما با این حال مقاومت لوله های ۵ لایه در برابر کاهش فشار و دما بیش تر می باشد. از این رو در شرایطی که کمیت فشار و دمای آب حائز اهمیت می باشد، بهتر است از لوله های ۵ لایه استفاده شود.

نکته مهم در استفاده از لوله تک لایه

با توجه به توضیحات کامل از نوع لوله های تک لایه پلی پروپیلن از ویژگی و مزایای زیادی برخوردار هستن، پیشنهاد می کنیم از آن ها برای لوله کشی های آب گرم در زیر کار استفاده نشود. چرا که لوله بر اثر گرما منبسط شده و تغییر شکل می دهد. در این صورت نه تنها لوله آسیب می بیند، بلکه کف محل نصب نیز دچار آسیب دیدگی می شود.



قیمت لوله تک لایه

قیمت لوله‌های تک لایه براساس برند معتبر، کارخانه سازنده، ابعاد و سایز بندی تعیین میشود. یکی از عوامل تعیین کننده در قیمت این نوع لوله و اتصالات نوع مواد اولیه است که اگر وارداتی باشد، پس از تست و تایید شدن در پروسه تولید قرار می‌گیرد. تفاوت قیمت لوله و اتصالات تک لایه در برندهای گوناگون به دلیل استفاده از خط تولید با تکنولوژی به روز و آزمایشگاه‌های پیشرفته و مجهز است. تست کنترل کیفیت محصولات، خدمات پس از فروش، گارانتی و ضمانت مواردی هستند که روی قیمت این نوع لوله و اتصالات تاثیر می‌گذارند. قیمت این نوع لوله و اتصالات باید مناسب و مقرون به صرفه باشد، تضمین کیفیت و اصالت کالا و خدمات و راهنمایی‌های پس از فروش نیز برای خریدار مهم است و در نهایت بهتر است جهت آگاهی از قیمت روز لوله تک لایه و اتصالات لوله تک لایه با کارشناسان فروش شرکت کارا تجهیز تماس بگیرید.


محصولات مرتبط دیگر …

۵ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • بهزاد مشعوف09120059771
    ۱۴۰۱-۰۶-۲۹ ۱۷:۳۹

    ایا این نوع لوله در برابر حریق مقاومت دارد مدارک در رابطه وجود دارد برای یک پروژه بزرگ میتوانم شما را معرفی کنم

    پاسخ
    • سلام. وقت بخیر جناب بهزاد بزرگوار. لوله های تک لایه بیشترین استفاده رو برای آبرسانی سرد تا منفی ۲۵ درجه و در بخش گرمایی تا ۹۵ درجه سانتیگراد مقاومت دارند.

      پاسخ
  • بهزاد مشعوف09120059771
    ۱۴۰۱-۰۶-۲۹ ۱۷:۴۰

    من مشاور اتش نشانی هستم در پروژه حدود ۱۰۰۰۰۰ متر مربع

    پاسخ
  • با سلام پس چرا میگن از لوله تگ لایه نباید برای سیستم گرمایشی پکیج استفاده کرد و تحمل ۶۵ درجه گرما رو در سیستم گرمایشی دارن . آیا واقعا میشه پکیج رو تا ۸۰ درجه بالا برد ؟ الان عمر این ساختمان ۱۳ سال هست و لوله تگ لایه سفید هست. پکیج رو باید روس چند درجه بزارم تا لوله یه موقع نترکه؟؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up