لوله زهکشی یک ابزار جانبی و کاربردی جهت زهکشی برای تخلیه آبهای اضافی در گلخانه‌ها، زمین‌های ورزشی، مزارع کشاورزی، ساختمانها (زیر یا بغل فونداسیون) و هر مکانی که بر اثر بارندگی یا بالا آمدن آبهای زیرزمینی باعث خرابی می‌شود می‌توان از لوله‌های زهکشی استفاده کرد. با نصب این نوع از لوله‌ها در داخل خاک می‌توان آب اضافی را خارج کرده و آسیب‌های ثانویه وارد شده به زمین به دلیل خیس بودن طولانی مدت را کاهش داد. که در نهایت جهت جمع آوری آبهای اضافی حاصل از بارندگی و آبهای سطحی و زیرزمینی که باعث عدم رشد گیاهان و آسیب‌های وارده می‌شود از آن استفاده کرد.

زهکشی

به صورت مختصر تعریف اصلی زهکشی را می‌توان اینگونه بیان کرد، که زهکشی خارج ساختن آب و املاح‌های قابل حل زیرزمینی به منظور تسهیل در رشد گیاهان و استخراج کردن آب و املاح اضافی از خاک، عمق زمین و هدایت کردن آب اضافی زیرزمینی، سطحی و رواناب از یک سازه یا از یک منطقه توسط نیروی ثقلی یا پمپاژ به منظور جلوگیری کردن از مزاحمت این آب اضافی یا جلوگیری از زیان ناشی از آن را به طور عام زهکشی می‌گویند.

عملیات زهکش و زهکشی به نه هزار سال پیش که در آن زمان از لوله‌ها جهت زهکشی استفاده نمی‌کردند، بلکه از سنگ، سنگ ریزه، شاخ و برگ گیاهان بهره می‌گرفتن. جهت استفاده از لوله‌ها جهت زهکشی برای اولین بار به حدود چهار هزار سال قبل برمی‌گردد. تاریخچه زهکشی در اروپا نیز برای اولین زهکشی زیرزمینی حدود دو هزار سال پیش نصب شده است. زهکشی مدتی در جهان به فراموشی سپرده شد تا اینکه در سال ۱۵۴۴ در کشور انگلستان دوباره زندگی جدیدی یافت.



زهکشی در ایران

احداث اولین شبکه‌‌های نوین آبیاری و زهکش در دهه ۱۳۱۰ در جنوب کشور صورت گرفت و اولین زهکش روباز با استفاده از ماشین در حوالی سال ۱۳۳۵ در شاوور خوزستان ساخته شد. در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ اولین شبکه زیرزمینی با استفاده از لوله‌های سفالی در دانشکده کشاورزی دانشگاه جندی شاپور (شهید چمران) واقع در ملّاثانی (رامین) اهواز در وسعتی حدود ۵۰۰ هکتار با نیروی کارگری به اجرا درآمد. در همین سالها بود که اولین ماشین زهکش وارد کشور شد. اولین طرح بزرگ به وسعت ۱۱۰۰۰ هکتار در هفت تپه به اجرا درآمد. سپس زهکشی اراضی شرکت کشت و صنعت کارون و همزمان با آن اراضی آبخور سد وشمگیر در گرگان آغاز شد. دشت‌های مغان، دالکی در بوشهر، زابل، میان‌آب، بهبهان، طرح‌های هفت گانه توسعه نیشکر در خوزستان از جمله طرح های بزرگ دیگری هستند که اجرای آنها به اتمام رسیده است.

دلایل استفاده از زهکشی

با توجه به اینکه که امروزه آب به عنوان یک ماده حیات بخش و متاسفانه در ایران فعلا با کمبودی آن مواجه هستیم و در هر جایی که انسان زندگی می‌کند یکی از مهمترین عامل‌های حیاتی می‌باشد. زیادی آن در خاک باعث عدم رشد گیاهان و بالا آمدن به سطح خاک که موجب خسارت می‌شود، باید به آن توجه شود. اما به وفور و فراوانی این آب یا بیش از حد معمول ماندن آن در خاک باعث به وجود آمدن پدیده ماندآبی می‌شود که مضرات زیادی برای گیاهان و خاک دارد و باید جهت جلوگیری از این پدیده عملیات زهکشی را انجام داد.

عوامل بوجود آورنده پدیده ماندآبی

  • بالا آمدن سطح آب‌های زیر زمینی
  • آب‌های اضافی حاصل از بارندگی‌های مداوم و سنگین
  • نشت از کانال‌های آب یا رودخانه‌ها در اراضی کشاورزی
  • آبیاری اضافی بمنظور اصلاح خاک و خارج ساختن املاح از بستر
  • موانع فیزیکی در مسیر آبهای زیر سطحی جریان دار متوقف شده

اثرات ماندابی روی خاک

در حالت عادی گیاهان حداکثر تا چند ساعت می‌توانند حالت ماندآبی را تحمل نمایند و بعد از آن خشک یا کلا از بین می‌روند. حالت ماندآبی باعث محدود شدن اکسیژن و همچنین به علت کاهش فعالیت میکرو اورگانیسم‌های داخل خاک، دمای خاک کاهش میابد و این شرایط برای گیاه مناسب نیست. در این شرایط ریشه گیاه مقدار کمی از مواد غذایی را جذب کرده و در نتیجه فقر غذایی نیز برای گیاه به وجود می‌آید. تمام این عوامل و شرایط باعث توقف رشد گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. در نتیجه این امر کاهش تولید محصول کشاورزی خواهد بود.



لوله زهکشی چیست ؟

لوله‌ زهکشی یا لوله زهکش نوعی از لوله‌های سوراخ دار یا شیاردار که بسته به نوع سفارش تمام مشبک یا نیمه مشبک بر روی لوله ایجاد شده است و معمولا در سطح یا زیر زمین نصب می‌شوند تا رطوبت یا آبهای اضافی را به خود جذب کند. استفاده از این نوع لوله‌ها به منظور مدیریت سفره‌های آب زیرزمینی در جهت منابع اقتصادی و اجتماعی در کنار حفظ محیط زیست می‌باشد. از لوله‌های زهکش معمولا جهت جمع آوری آبهای اضافی حاصل از بارندگی‌های مکرر در زمین‌های کشاورزی، زمین‌های ورزشی، ساختمان‌ها و مکان‌هایی که آب در آن سد شده و باعث خرابی می‌شود، استفاده می‌کنند.

انواع لوله‌های زهکشی

با توجه به توضیحات بالا در خصوص زهکشی و با توجه به اینکه از قدیم تا به امروز در امر زهکشی از لوله مورد استفاده قرار گرفته‌اند و دارای جنس‌های مختلف و اشکال متفاوت اعم از سفالی، گل و سیمان و حتی آهنی ساخته و استفاده شده است که در حال حاضر از آنها به دلیل وجود نوع دیگر و بهتر از لوله‌ها جهت زهکش استفاده نمی‌شود. در اینجا می‌توان گفت یکی از بهترین و پرکاربرد ترین نوع لوله‌ها جهت زهکشی، می‌توان به لوله زهکش پلی اتیلن ( تک جداره )، لوله زهکشی پلی اتیلن دوجداره ( کاروگیت )، لوله زهکش یو پی وی سی (UPVC) یا درنهایت لوله زهکشی پلیکا که هر کدام از این نوع لوله‌ها در محل‌های متفاوتی و البته کاربری یکسان مورد استفاده می‌شوند.

از مهمترین و پرمصرف ترین نوع لوله‌ها جهت زهکشی



لوله زهکشی یو پی وی سی ( UPVC )

لوله‌ زهکشی یو پی وی سی (UPVC) تهیه شده از مواد اولیه پی وی سی به صورت کلافی و کاملا انعطاف‌پذیر تا زاویه ۴۵ درجه در اشکال مشبک، نیمه مشبک و غیر مشبک در دو نوع ساده و الیاف دار در کلاف‌های ۷۰، ۱۰۰ و ۱۴۰ متری با چهار سایز ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۶۰ و ۲۰۰ میلیمتر با مقاومت مکانیکی ۱۶ کیلو‌نیوتن و شیاردار تولید می‌گردد. این نوع لوله با عمر مفید طولانی در میان دیگر لوله‌ها از قابلیت‌های همچون وزن سبک، حمل و نقل آسان، سرعت بالا در نصب و کارگذاری، مقاومت کافی در برابر مواد شیمیایی داخل آب و خاک، داشتن منافذ ورودی‌های یکنواخت برخوردار می‌باشد.

لوله یو پی وی سی الیاف دار

الیاف یا پوشش دور لوله UPVC می‌تواند به عنوان پشتیبان لوله به منظور ایجاد حائل بین لوله و خاک به منظور جلوگیری از ورود ذرات به درون لوله و گرفتگی منافذ زهکشی بکار رود. نحوه کارگذاری در لوله‌های زهکشی دارای الیاف نیاز به تراشه کوچکتری داشته و بنابراین هزینه نصب، به شدت کاهش میابد. سرعت در نصب لوله زهکشی با الیاف بسیار بالاتر می‌باشد. که پوشش ژئوتکستایل در لوله زهکش یکنواختی و دوام بیشتری دارد.

مزایای الیاف دور لوله UPVC زهکشی

پوشش‌های مخصوص زهکشی پیچیده شده بر روی لوله توسط این تکنولوژی طبق تحقیقات انجام شده در اروپا و آمریکا بهترین و کارآمدترین روش می‌باشد که می‌توان انواع مختلفی از پوشش‌ها که دارای نفوذپذیری‌های مختلف نیز می‌باشند برای هر نوع شرایط خاکی طراحی و تولید نمود. این گونه از پوشش‌ها دارای نفوذپذیری بسیار بالاتری نسبت به هرگونه پوشش بوده و میزان جمع آوری آب اضافه را بالا می‌برد.

با تکنولوژی خاص و استفاده از ترکیب فیبرهای مختلف مصنوعی و همچنین ضخامت مناسب پوشش می‌توان لوله‌های زهکشی را برای هرنوع خاک آماده و منطبق نمود. پوشش‌های تولیدی شرکت کارا تجهیز کاملا مطابق با استاندارد KOMO بوده و دارای عمر زیاد و همچنین بازدهی بسیار بالایی می‌باشد.

کاربرد لوله UPVC زهکشی

از لوله‌های زهکش UPVC می‌توان به کار گرفتن این نوع لوله در گلخانه‌ها جهت هدایت آب و املاح معدنی که باعث رشد گل و گیاهان می‌شود، در زمین‌های ورزشی یا تفریحی، زیر فونداسیون که اگر آب زیادی در مدت زمان کوتاهی اطراف یک ساختمان یا حول یک پل جمع شود وضعیت فوق العاده خطرناکی که همچون احتمال قریب به یقین عامل تخریب ساختمان یا پل خواهد شد استفاده می‌شود. یا آب اضافه‌ای که بر اثر بارندگی یا آب زیر سطحی در جاده‌ها جمع گردد مهمترین عامل تخریب سطح جاده خواهد شد که اکثرا در زمستان باعث یخ زدگی سطح جاده می‌شود.

نگهداری لوله زهکشی UPVC

لوله‌های زهکش را باید دور از تماس مستقیم نور خورشید کار گذاشت و به اندازه جای گذاری روزانه باید از انبار خارج گردد. حداکثر دوره زمانی انبارداری لوله UPVC سه ماه می‌باشد. و باید سعی شود که جای گذاری این لوله‌ها به این مدت نرسد تا باعث خرابی لوله نشود. این نوع از لوله بایستی بصورت افقی در انبار نگهداری شود زیرا حالت افقی عدم از آسیب رساندن به لوله می‌شود.



تولید کننده لوله زهکشی UPVC

گروه تولیدی و صنعتی کارا تجهیز تولیدکننده لوله‌های زهکشی یو پی وی سی با ماشین آلات تمام خودکار با فن آوری جدید در دو نوع ساده و الیاف‌دار در چهار سایز ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۶۰ و ۲۰۰ میلیمتر به صورت نمیه مشبک، تمام مشبک و غیرمشبک بر اساس استاندارد DIN1187 آلمان و استاندارد ۷۶۶۹ ایران به شکل خرطومی و قابل انعطاف پذیر به روش اکستروژن با مقطع داخلی و بیرونی لوله به شکل دایره و دارای منافذ یکنواخت تولید می‌کند. تمامی لوله‌های مشبک زهکشی UPVC را با استفاده از مواد اولیه از جنس پلی وینیل کلراید (UPVC) در ایران است که مخصوص لوله‌های زهکشی را از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده این افزودنی‌ها تهیه شده است را آماده و تولید می‌نماید.

قیمت لوله زهکشی UPVC

قیمت‌های لوله زهکش یو پی وی سی (UPVC) که به صورت ساده و الیاف دار در قطرهای ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۶۰ و ۲۰۰ میلیمتر کلافی در متراژهای ۷۰، ۱۰۰و ۱۴۰ متری براساس استاندارد DIN1187 آلمان و استاندارد ۷۶۶۹ ایران و با مواد اولیه UPVC تولید و عرضه می گردند. که در اینجا به علت عدم ثبات قیمت مواد اولیه و دیگر آیتم‌های بخش تولید نمیتوان قیمت دقیق لوله‌ها و اتصالات رو به روز داخل سایت گذاشت. در نتیجه جهت قیمت دقیق لوله‌های UPVC می توانید با شرکت کارا تجهیز تماس گرفته تا کارشناسان این شرکت در اسرع وقت قیمت لوله زهکشی را برای شما خریداران عزیز ارسال کنند.



لوله زهکشی پلی اتیلن

لوله‌های زهکش پلی اتیلن یا همان لوله کاروگیت HDPE دوجداره تولید شده از مواد اولیه پلی اتیلن سنگین با چگالی بالا بصورت جداره بیرون فنری شکل و جداره داخلی صاف به رنگ زرد و نسبتا انعطاف پذیر ( البته در قطرهای کوچک ) همانند دیگر لوله‌های زهکش به اشکال مشبک، نیمه مشبک و غیر مشبک به صورت شاخه‌های ۶ متری به صورت ساده که برخلاف لوله‌های UPVC الیاف دار تولید نمیشود. لوله زهکش پلی اتیلن کاروگیت از سایز ۱۱۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر و بعضا تا قطر ۳۰۰۰ میلیمتر در مقاومت‌های مکانیکی ۱۶، ۳۱.۵ و ۶۴ کیلونیوتن بر متر مربع را میتوان تولید کرد.

کاربرد لوله پلی اتیلن زهکشی

لوله‌های پلی اتیلن زهکشی هم مانند دیگر لوله‌ها اعم از UPVC دقیقا جهت زهکشی در گلخانه ها، زمین‌های ورزشی یا تفریحی، زیر فونداسیون و غیره میتوان از آن استفاده کرد. این نوع از لوله به هنگام دفن و نصب در خاک تحمل بارترافیکی تا ۴۰ تن و امکان تردد را دارد. یکی از بهترین نوع لوله‌ها جهت تبدیل زمین‌های غیر حاصل خیز به زمین‌های حاصل خیز از طریق جمع آوری آب و املاح اضافی حاصل از آب شویی خاک ها و مزارع شور و قلیایی میباشد.



مزایای لوله زهکشی پلی اتیلن

از مهمترین مزیت لوله پلی اتیلن زهکشی نسبت به دیگر لوله‌ها داشتن منافذ و ورودی‌ها با قطر و شعاع یکنواخت، سرعت بالا در نصب، سبکی وزن و حمل و نقل آسان، دوام عمر بالا، استحکام بالا، مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا، مقاوم در برابر پوسیدگی، اکسایش و سایش اشاره کرد. به دلیل اینکه لوله‌های پلی اتیلن زهکشی سوراخ‌ها و حفره‌های بسیاری دارند آب در لوله نمی ماند، بلکه به سرعت تخلیه میشود. سوراخ‌های لوله پلی اتیلن زهکشی مستقیما بر روی سطح لوله نیستند و بین دندانه‌های لوله ایجاد میشوند، در نتیجه باعث میشود که آب باقی مانده موجود در لوله سخت تر خارج شود.

قیمت لوله زهکشی پلی اتیلن

در بین لوله‌های زهکشی تولید شده در جهان لوله‌های پلی اتیلن زهکشی بیشترین کاربرد و مصرف را در بین دیگر لوله‌های زهکش را داشته، که دلیل آن کیفیت بالا و قیمت بسیار مناسب میباشد. این لوله‌ها با توجه به عمر طولانی و مفید مقرون به صرفه ترین نوع لوله بوده و با توجه به کیفیت، درجه استاندارد، گرید، سایز و متراژ قیمت‌های متفاوتی دارد.

قیمت لوله پلی اتیلن زهکشی بسته به نوع لوله‌ای که برای زهکشی بکار می‌رود رابطه مستقیم دارد و بهتر است براساس نیازهای هر پروژه که چه نوع لوله‌ای بکار خواهد رفت میتوان قیمت رو محاسبه کرد. برای اطلاع از قیمت دقیق لوله‌های پلی اتیلن زهکشی میتوانید با شرکت کارا تجهیز تماس حاصل نموده تا کارشناسان این شرکت قیمت روز لوله را برای شما عزیزان ارسال کنند.



مهمترین آزمون لوله های زهکش

آزمون‌های مختلفی جهت ضریب اطمینان بر روی لوله‌های زهکشی انجام می گیرد که از جمله آنها میتوان به آزمون مقاومت به ضربه، آزمون سفتی و دو پهن شدن، آزمون منافذ آبکش، آزمون کشش با اتصالات بوشنی، آزمون ابعاد، آزمون نشانه گزاری و آزمون وضعیت ظاهری اشاره نمود.

لوله لترال

لوله لترال یا سوراخ دار هم مانند دیگر لوله‌ها جهت کاربرد زهکشی بکار برده میشود و در بین بازاریان و خریداران این نوع لوله به لوله لترال یا سوراخ دار نام برده میشود. لوله لترال هم میتوان از لوله یو پی وی سی، لوله پلی اتیلن، لوله پلیکا و دیگر لوله‌ها جهت زهکشی به صورت نیمه مشبک و تمام مشبک تولید شود.

نحوه سوراخ کاری لوله‌های زهکشی

نحوه سوراخ کاری یا شیاردار کردن لوله‌ها به دو صورت انجام میشود که در اینجا برای شما عزیزان مختصرا توضیح خواهیم داد. نوع یو پی وی سی آن که به صورت شیاردار تمام دور و نیم دور به صورت کلاف که در کارخانه توسط دستگاه و قالبی شیار زده میشوند، سایز و تعداد شیارها قابل تغییر نمی‌باشند، که در بالا همین صفحه بخش یو پی وی سی جدول مشخصات شیار لوله‌ها را برای شما عزیزان گذاشته ایم. ولی نوع پلی اتیلن آن که از خود لوله‌های کاروگیت فاضلابی سنگین دوجداره استفاده میشود، میتوان به دلخواه و طبق نقشه تعداد سوراخ، قطر سوراخ‌ها و فاصله بین سوراخ ها را مشخص کرد. که برعکس نوع یو پی وی سی نمیتوان آنها را شیار دار کرد چون مقاومت لوله کاملا از بین میره و لوله دوپهن و احتمال شکست لوله بالا میرود.

قیمت لوله زهکشی

با توجه به مطالب بالا، و مفهوم زهکشی و آشنایی کامل با انواع لوله‌ها جهت زهکش و دو نوع لوله از بهترین لوله‌ها میتوان نتیجه گرفت، جهت قیمت لوله زهکشی با در دست داشتن آیتم هایی همچون کاربرد لوله در مکان مورد نظر، عمق دفن و قطر لوله جهت زهکشی میتوان قیمت به روز رو محاسبه کرد. ولی در صورت عدم اطلاعات کافی در مورد نحوه محاسبه و اجرا می توانید با کارشناسان شرکت کارا تجهیز تماس گرفته تا اطلاعات کامل فنی، قیمتی و حتی نقشه نحوه زهکشی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.


محصولات مرتبط دیگر …

۱۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محسن عابدینی
    ۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۱۴:۲۶

    سلام. وقت بخیر
    ممنونم از سایت خوب و اطلاعات کافی در مورد لوله های زهکشی.

    پاسخ
  • سلام
    لیست قیمت لوله زهکشی پی وی سی رو میخواستم. اگه براتون ممکنه ارسال کنید. متراژ هم در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ متر طول میخواستم.

    پاسخ
    • سلام وقت عالی بخیر جناب مصفا. لطفا جهت لیست قیمت به روز لوله و اتصالات پی وی سی از طریق شماره ۰۲۱۷۷۱۴۵۱۶۲ تماس بگیرید، تا کارشناس بخش مربوطه آقای حدادی در اسرع وقت از طریق واتس آپ ارسال کنن خدمتتون. با تشکر

      پاسخ
  • بهداد رحمتی
    ۱۴۰۰-۰۹-۲۹ ۱۱:۰۷

    سلام
    جهت آب های اضافی گلخانه و باغچه میخام از لوله زهکش استفاده کنم. ابعاد گلخانه طول ۱۰۰ متر با عرض ۲۵ متر است. لطفا راهنمایی کنید چه نوع لوله ای و با چه قطری باید کاربزارم. اگه مشخصات فنی یا دستورالعمل نصبی دارین لطف می کنید برام ارسال کنید.

    پاسخ
    • سلام. جناب رحمتی عزیز. معمولا برای گلخانه ها، باغچه ها، زمین های کشاورزی و دور فونداسیون ساختمان از لوله پی وی سی یا همان ( Upvc ) پیشنهاد میدیم و دلیلش هم بخاطر عدم بارترافیکی و عمق دفن بالاست. البته از لوله زهکش کاروگیت یا پلی اتیلن هم میتوان اسفاده کرد. خوبی که لوله های کلافی زهکشی پی وی سی دارند قابلیت انعطاف پذیری تا زاویه ۴۵ درجه رو بدون دوپهن شدن دارند. برای گلخانه و باغچه شما میتونید از لوله زهکش پی وی سی، پلی اتیلن و کاروگیت استفاده کنید. جهت محاسبات قطر لوله اگر ابعاد یا نقشه محل رو دارید لطفا به شماره ۰۹۱۰۱۴۱۸۲۴۵ واتس آپ شرکت ارسال نموده تا همکاران بخش مهندسی نحوه جایگذاری و نصب بهمراه قیمت رو ارسال کنن خدمتتان. با تشکر

      پاسخ
  • محمد آل احمد
    ۱۴۰۱-۰۸-۲۱ ۱۳:۳۷

    سلام. بنده جهت یه پروژه تقریبا کشاورزی و در جنوب کشور مشاوره میخواستم برای نوع و سایز لوله و در نهایت اگر ممکن باشه ابعاد و مشخصات زمین و میفرستم و نقشه نحوه جایگذاری و نصب لوله ها رو بفرستین. ممنون میشم جواب بنده رو بدین.

    پاسخ
    • سلام. جناب آل احمد عزیز کارشناس مربوطه آقای مهندس حدادی از طریق واتساپ آیتم های مورد نیاز جهت محاسبه و نحوه زهکشی و فرستادن خدمتتون.

      پاسخ
  • سلام ببخشید من لوله چمن طبیعی. خواستم ببینم لوله لتراب با سایز ۴وبار۱۰متری چقدر می افته

    پاسخ
  • سلام وقت به خیر برای یک فضای سبز به عرض ۴ متر و طول ۲۰۰ متر چه قطری لوله زهکش و عمق کارگذاری چقدر باشد. لوله در طول فضای سبز کارگذاری شود؟

    پاسخ
    • سلام، وقت عالی بخیر. محل با تردد هستش؟ لوله های زهکشی معمولا در چهار نوع؛ پی وی سی، پلی اتیلن، کاروگیت و پلیکا تولید میشوند. برای جاهایی که عمق دفن نهایتا تا ۵۰ سانتیمتر بدون تردد فشار بارترافیکی و آب زیرزمینی باشد از لوله پی وی سی استفاده میکنن (ضخامت کمتری به نسبت پلی اتیلن و کاروگیت دارند حداکثر ۳.۵ میلیمتر ضخامت بدنه) و بصورت کلافی. ولی لوله های پلی اتیلن یا دوجداره تا عمق ۱۰ متر هم میشه دفن کرد. در صورت اعلام قیمت، خواهشمند است استعلام خود را به شماره ۰۹۱۰۱۴۱۸۲۴۵ ایتا، تلگرام یا واتساپ بفرستین. با تشکر.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up