لوله‌ سابداکت دار را می‌توان گفت میکروکانال‌های کوچک و انعطاف‌پذیری هستند که جهت نصب و راه اندازی کابل‌های مخابراتی و فیبرنوری استفاده می‌شوند. لوله سابداکت دار تهیه شده از مواد مرغوب پلی اتیلن (HDPE) با چگالی بالا و درجه یک تولید شده‌اند که در برابر اشعه ماوراء بنفش کاملا مقاوم هستند. لوله COD یا Corrugated Optic Duct، یک فیبرنوری موج‌دار است که در مقابل فشارهای خارجی، استحکام زیادی دارند و جزو جدیدترین تکنولوژی‌های موجود جهت زیرساخت در شبکه‌های شهری و بین شهری طراحی و تولید می‎‌شوند.

انواع لوله‌های مخابراتی و فیبرنوری

  • میکروداکت
  • سابداکت ۳ کاناله
  • سابداکت ۴ کاناله
  • لوله پلی اتیلن سابداکت دار

میکروداکت چیست ؟

میکروداکت‌ها دارای یک لوله با قطر خارجی بزرگ که دارای چندین لوله داخلی با قطرهای کوچک‌تر با سطحی کاملا صاف و صیقلی امروزه جزو بهترین و مقرون به صرفه‌ترین نوع لوله‌ها جهت کاورینگ کابل‌های مخابراتی، فیبرهای نوری، کابل شبکه و دوربین‌های مخابراتی که امکان دفن این نوع میکروداکت را داخل زمین دارند. کاور یا میکروداکت‌ها هم‌ همانند دیگر محصولات پلی اتیلنی، تولید شده از مواد پلی‌اتیلن با تراکم بالا که به اختصار High Density Polyethylene یا همان HDPE با تست کششی براساس استانداردهای جهانی (ICE60794 – ASTM D1238 – ASTM D638 – ISO1133) که طبق سفارش می‌توان این نوع از میکروداکت‌ها را براساس تعداد کانال و سایزهای متفاوت و در رنگ‌های مختلف تولید کرد.



مزیت میکروداکت

  • انشعاب گیری آسان
  • کاهش سرمایه گذاری اولیه
  • سرعت ارتقاء شبکه در آینده
  • انعطاف پذیری در طراحی شبکه
  • تنوع سایز و ابعاد برای کاربردهای متنوع
  • تنوع رنگ و چاپ متراژ برای سهولت اجرا
  • حداقل هزینه و فضای لازم برای حفاری و نصب داکت
  • استحکام بالا و مقاومت زیاد در برابر له شدگی و خرد شد


سابداکت ۳ و ۴ کاناله

سابداکت یا لوله سابداکت امروزه با رواج گرفتن علم و تکنولوژی در بین عموم و خریداران این نوع لوله، به سابداکت ۳ کاناله و سابداکت ۴ کاناله تقسیم بندی و تولید می‌شوند. سابداکت ۳ و ۴ کاناله که بیشترین کاربرد رو در کاورینگ کابل‌های مخابراتی و فیبرهای نوری رو همانند میکروداکت با سطح داخلی و خارجی کاملا صاف و صیقلی که این امر باعث می‌شود سابداکت‌ها به راحتی داخل لوله‌های فشار قوی کشیده شده و در نهایت فیبر نوری به راحتی و بدون آسیب از آنها عبور داده شوند. از نظر نوع مواد اولیه، شکل و ظاهر با نوع لوله‌ خرطومی پلی اتیلن سابداکت دار یا همان لوله کاروگیت سابداکت دار (Corrugated Optic Duct) و میکرو داکت (Cod) تفاوت دارند، سابداکت‌های سه و چهار کاناله دارای پرده میانی (وب) می‌باشند، که این پرده‌ها قابلیت تغییر سایز، رنگ و براساس سفارش مشتری یک یا چند لوله سابداکت رو دارند که در ادامه به مزایا، معایب و تفاوت این دو نوع لوله می‌پردازیم.




لوله سابداکت دار چیست ؟

لوله سابداکت دار پلی اتیلن (کاروگیت) به لوله‌هایی گفته می‌شوند که دارای دو مجرا جهت عبور کابل می‌باشند، مجرای داخلی این لوله‌ها که دارای (۳ کاناله، ۴ کاناله، ۵ کاناله، ۷ کاناله و ۹ کاناله) و مجرای خارجی آن به‌صورت یکپارچه و آکاردئونی شکل همانند لوله کاروگیت تولید شده‌اند، اندازه و تعداد کانال‌های داخلی را سفارش‌دهنده تعیین می‌کند و با توجه ‌به نوع تعداد کانال متفاوت است. لوله COD از مقدار پلی‌اتیلن بسیار بالا تولید شده است که استحکام و مقاومت بیشتری دارد و به دلیل مزایای بالا و قیمت مناسب، امروزه متقاضیان زیادی به خود اختصاص داده است.

لوله COD سابداکت دار

لوله‌‌های COD سابداکت دار پلی اتیلن که در بین عوام با نام‌هایی همچون لوله سابداکت، لوله سابداکت دار برق، لوله پلی اتیلن سابداکت، لوله مخابراتی و لوله های فیبرنوری رواج یافته است. که از این نوع لوله‌ها برای استقرار یا همان کاورینگ (روکش) کابل‌های مخابراتی و فیبرنوری مورد استفاده می‌شوند. این روش معمولاً زمانی انتخاب می‌شود که محیط به صورت میدان قهوه‌ای با وجود مجاری بیرونی در نظر گرفته شود. لوله پلی اتیلن سابداکت دار برای جدا نمودن کابل‌های مخابراتی و سازماندهی آنها در داخل یک لوله استفاده می‌شود.

لوله سابداکت دار فیبرنوری

لوله‌های فیبرنوری هم همانند لوله‌های سابداکت نوعی از میکروکانال‌ لوله‌ با قطر کوچک‌تر، انعطاف‌پذیرتر و سبک وزن هستند که اغلب برای تقسیم بندی کابل‌های فیبر نوری مخابراتی چند رشته‌ای به صورت منظم استفاده می‌شوند. میکروکانال‌ها ساده ترین راه حل برای انشعاب کابل‌ها می‌باشند. به لوله‌های داخل کانال سابداکت فیبرنوری معمولا‌ ریز کانال نیز می‌گویند، که به رنگ‌های مختلف جهت تشخیص و جداسازی راحت‌تر کابل کمک می‌کند.

انواع لوله‌های سابداکت دار

  • لوله ۳ کاناله سابداکت دار
  • لوله ۴ کاناله COD پلی اتیلن
  • لوله ۵ کاناله پلی اتیلن COD سابداکت
  • لوله ۷ کاناله کاروگیت COD سابداکت
  • لوله ۹ کاناله COD سابداکت دار پلی اتیلن

بررسی لوله سابداکت دار

از لوله پلی اتیلن سابداکت دار، برای حفاظت کابل‌های مخابرات، برق و یا فیبرهای نوری استفاده می‌شود. همچنین از این نوع از لوله‌ها بعنوان یک عایق در برابر برق و به‌صورت پوششی به کار برده می‌شوند تا به‌عنوان یک محافظ در مقابل صدمات فیزیکی عمل کنند و در حالت کلی به‌منظور استفاده در هر مکانی که سیمی وجود دارد کاربرد دارند. علاوه بر کانال داخلی، مجرای خارجی نیز از پلی‌اتیلن با خلوص بالا تولید شده است. طراحی کانال بیرونی به‌صورت موجدار و مارپیچی و کانال درونی به‌صورت مستقیم است.

مزایای مهم لوله سابداکت دار

  • انعطاف پذیری بالا بدون دوپهن شدن لوله
  • قابلیت اجرا از مراکز مخابراتی ONU / OCDF
  • مقاومت کامل و کافی در مقابل ورود حیوانات موذی
  • قیمت مناسب و به صرفه اقتصادی در عرضه محصول
  • سهولت در بخش اجرا، نصب و راه اندازی با بستر سازی
  • قابلیت جداسازی سابداکت‌ها با توجه به رنگی بودن آنها
  • از نظر استحکام و مقاومت حلقوی بالایی برخوردار هستند
  • صاف و صیقلی بودن سطح داخلی و خارجی جهت رانش بهتر

مشخصات فنی لوله سابداکت دار

لوله COD سابداکت دار پلی اتیلن مخابراتی، فیبرنوری چند کاناله، جهت تولید این محصول از مواد اولیه و استاندارد پلی اتیلن تهیه شده از پتروشیمی امیرکبیر با چگالی بالا HDPE همانند لوله کاروگیت که برای بخش فاضلاب استفاده میشوند، دارای تاییدیه‌های استاندارد اداره مخابرات ایران میباشد. از مهمترین استاندارد این نوع لوله میتوان به استاندارد DIN 8074 و ASTME 1252-07 جهت تحمل تست کششی لوله و استاندارد DIN 16961 جهت مقاومت حلقوی البته برای لوله بیرونی و رعایت اصول استاندارد ضخامت پرده میانی لوله‌ها و از همه مهمتر میزان کربن (رنگ سیاه) تقریبا ۲ درصد اشاره کرد. خوشبختانه امروزه با تحول تکنولوژی، لوله COD در بخش مخابراتی توانسته بهترین جایگزین بخش‌های زیر ساختی کشور (FTTX و IT/CCTV) در صنعت مخابرات برای تولیدات فعلی داخلی جهت کابل‌های مخابراتی به خصوص فیبرنوری باشد.


محصولات مرتبط دیگر …

۶ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • عبداله احمد
    ۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۱۹:۵۰

    سلام و عرض ادب
    بنده پیمانکار شرکت مخابرات از توابع استان هرمزگان هستم و چند سالی هست که در بخش پیمانکاری کابل و شبکه های مخابراتی کار می کنم، الان که سایت شما رو مطالعه میکردم در مورد لوله سابداکت دار به نظرم بابت کاورینگ کابل و به خصوص شبکه های فیبرنوری به نسبت لوله ها دیگه که چند سالی هست کار می کنیم بهتره و از نظر پیشرروی کاری هم همچنین. اگه مقدوره لطفا لیست لوله و البته اگه اتصالات هم دارن لطفا اطلاعات یا کاتالوگ اگه دارین ارسال کنید. ممنونم

    پاسخ
    • سلام وقت شما هم بخیر جناب احمد عزیز و بزرگوار. بله لوله سابداکت دار جهت کاورینگ کابل به نسبت دیگر لوله ها گزینه خوبی است. و لوله سابداکت اتصالات دارند که چند آیتم بیشتر نیستن همچون کانکتور، مفصل و درپوش انتهایی لوله ها. و از نظر روند کاری باز هم میتوان گفت بهترین گزینه برای کار شما میباشد. لطفا شما با شماره شرکت ۰۲۱۹۱۰۱۶۳۹۸ خانم شهسواری تماس بگیرین تا از طریق واتس آپ لیست لوله و اتصالات بهمراه قیمت روز رو برای شما ارسال کنن. با تشکر

      پاسخ
  • احمد جابر
    ۱۴۰۰-۰۹-۲۸ ۱۳:۱۰

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت عوامل شرکت کارا تجهیز
    اگه ممکنه لیست قیمت لوله واتصالات سابداکت دار رو برای من ارسال کنید. بنده از عراق مزاحمتون میشم و یکی از همکاران شرکت شما رو معرفی کردن و برای صادرات میخوام.

    پاسخ
    • سلام جناب جابر عزیز شما هم خسته نباشید. ممنونم از دوستان که شرکت ما رو معرفی می کنن. خوشبختانه تا به امروز با سابقه درخشانی در خدمت مشتریان بودیم. لوله سابداکت رو چند سالی هست که برای عراق و ارمنستان مشتریان عزیزمون ارسال می کنن. بله چشم اطاعت میشه لطفا با شماره شرکت ۰۲۱۹۱۰۱۶۳۹۸ خانم شهسواری تماس بگیرین تا از طریق واتس آپ لیست قیمت رو ارسال کنن خدمتتان. با تشکر

      پاسخ
  • مهندس رامین باقری
    ۱۴۰۰-۰۹-۳۰ ۰۵:۱۹

    سلام. با توجه به اینکه با هزار منت تونستم کارفرما رو رازی کنم که بجای لوله های دیگه که البته تبلیغات منفی نباشه از سابداکت در پروژه استفاده کنه و درنهایت منجر به خرید لوله سابداکت شد. ترس از این داشتم مشکلی پیش بیاد. ولی خداروشکر هم از نظر کیفیت و قیمتی عالی بود. دستتون درد نکنه. لوله رسید به محل پروژه و اجرا شد و هزار بار خداروشکر که کارفرما رازی بودن. ممنونم از شرکت کارا تجهیز.

    پاسخ
    • سلام و عرض ادب خدمت مهندس باقری عزیز و بزرگوار. خدا رو شاکریم که خوشبختانه تا اینجا توانسته ایم مشتریان و همکاران عزیز رو در بخش محصولات شرکت کارا تجهیز راضی نگه داریم. خواهش می کنم انجام وظیفه است. مهندس جان.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up