امروزه نمی‌توان از نقش مهم شیشه پلکسی در ساخت وسایل مختلف چشم‌پوشی کرد. از لوله‌ شفاف گرفته تا انواع پنل‌های خورشیدی، پلکسی گلس همواره یک ماده مؤثر در تولید این محصولات بوده است. با ما در مورد آشنایی با لوله شفاف همراه باشید تا در مورد این محصول و شناخت کلی شیشه پلکسی اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید.

شیشه پلکسی چیست و چگونه تولید می‌گردد؟

قبل از ارائه توضیحات در مورد لوله شفاف باید ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم که پلکسی گلس چه نوع ماده‌ایی است و از چه زمانی و در چه محصولاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ اکریلیک یا Acrylic tube که به عنوان پلکسی گلاس نیز شناخته شده است، یک ماده پلاستیکی همه‌کاره با اهداف و مزایای مختلف به شمار می‌آید که در طیف‌های مختلفی از رنگ‌ها ساخته می‌گردد.

پلاستیک اکریلیک برای اولین بار در سال ۱۹۲۸ تولید شد و در حدود سال ۱۹۳۳ توسط شرکت Rohm and Hass به بازار ورود پیدا کرد. در ابتدا در طول جنگ جهانی دوم برای محصولاتی مانند پنجره‌های هواپیما، سایبان‌ها و برجک‌ها از این ماده استفاده می‌کردند.

امروزه اکریلیک معمولاً در ورق‌هایی با ضخامت‌های مختلف فروخته می‌گردد، اما می‌توان آن را در اشکالی مانند میله‌ها یا لوله‌ها و سبک‌هایی مانند مات، آینه‌ای یا بدون تابش نیز یافت. اکریلیک نه تنها در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود است بلکه می‌توان آن‌ها را برای کاربردهای خاصی، قالب‌گیری و رنگ کرد. مهم نیست که کدام گزینه به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، اکریلیک ماده‌ای مقرون به صرفه و بادوام برای پروژه شما محسوب می‌گردد.

از آنجایی که اکریلیک طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را با مزایای فراوان ترکیب می‌کند، می‌توان آن را به طیف متنوعی از محصولات مفید تبدیل کرد. این محصولات شامل آکواریوم‌ها، شیشه‌های پنجره، دکوراسیون منزل و… خواهد بود.



خواص فیزیکی ورق‌های اکریلیک و پلکسی گلاس

پلاستیک اکریلیک موجود در لوله شفاف یک همو پلیمر ترموپلاستیک شفاف است که اغلب به‌صورت محاوره‌ای شیشه پلکسی شناخته می‌گردد. این پلاستیک دارای خواص منحصربه‌فردی است که آن را برای مقاصد مختلف، از اقلام اولیه خانگی گرفته تا کابل‌های فیبرنوری که قدرت جهان را تأمین می‌کنند، ایده‌آل می‌کند. این ویژگی‌ها باعث شده است که اکریلیک از محبوبیت بسیار زیادی در تولید محصولات مختلف برخوردار شود :

  • هواپذیری ذاتی
  • وضوح نوری بالا
  • ثبات ابعادی عالی
  • مقاومت شیمیایی عالی
  • مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • مقاومت در برابر فرسودگی‌های آب و هوایی

از بین تمام این خواص، رایج‌ترین مزیت اکریلیک دوام آن است. با وجود قیمت پایین‌تر، مقاومت آن در برابر ضربه ۱۰ برابر بیشتر از شیشه است. در صورتی که پلاستیک اکریلیک شکسته شود، به‌جای تکه‌های تیز و خطرناک، به قطعاتی با لبه‌های غیر برنده تبدیل می‌گردد. این ویژگی‌ها به محبوبیت لوله شفاف شیشه پلکسی به عنوان یک گزینه مناسب در ساخت وسایل مختلف افزوده است.



لوله‌های شفاف

لوله شفاف یا Acrylic tube، لوله‌هایی به شکل استوانه هستند که به‌جای استفاده از شیشه در ساختار آن‌ها از شیشه پلکسی بهره گرفته شده است. همان‌طور که گفته شد، به علت ساختار بسیار خوب شیشه پلکسی می‌توان از آن‌ها برای ساخت لوله‌های شفاف نیز کمک گرفت.

لوله‌های ساخته شده از شیشه پلکسی، برخلاف لوله‌های شیشه‌ای در برابر خط و خش توانایی بالاتری دارند. درحالی‌که لوله‌های شفاف ساخته شده از شیشه به‌راحتی امکان دارد با کوچک‌ترین ضربه‌ای شکسته و یا دچار خط و خش شوند، لوله‌ شفاف شیشه پلکسی به‌شدت در برابر ضربات متفاوت مقاوم خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای بسیار خوب لوله‌‌های ساخته شده از شیشه پلکسی این است که شفافیت بالاتری را نسبت به لوله‌های شیشه‌ای ارائه می‌کنند. در بسیاری از موارد امکان تشخیص لوله شیشه‌ای و لوله شیشه پلکسی وجود نخواهد داشت. تحمل دمای بالا نیز یکی دیگر از بهترین مزایای این نوع لوله‌ها است. لوله‌های شیشه پلکسی می‌توانند دمایی به میزان هشتاد درجه سانتی‌گراد را به راحتی تحمل کنند.



فرایند تولید لوله‌های شیشه پلکسی

به طور کلی لوله‌ شفاف شیشه پلکسی با روش‌های متفاوتی تولید می‌گردد. در واقع فرایند ساخت لوله شیشه پلکسی به شرکت سازنده آن بستگی دارد، اما در حال حاضر کلاً دو روش برای ساخت این نوع لوله وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

روش اول : استفاده از اکستروژن

اولین روش تولید لوله‌های شفاف استفاده از اسکتروژن است. در این فرایند ابتدا ماده پلاکلیک وارد extruder خواهد شد. سپس به این ماده حرارت بسیار بالایی تزریق خواهد شد. این حرارت بالا موجب می‌گردد تا پلاکلیک ذوب شود. پس از ذوب شدن، ماده بدست آمده در ساختارهای از پیش تعیین شده ریخته خواهد شد و پس از سرد شدن لوله‌های شفاف به دست خواهند آمد.

عیب اصلی این روش این خواهد بود که لوله‌های تولید شده توانایی بالایی در مقاومت در برابر ضربه و خط و خش را نخواهند داشت. مزیت این روش کاهش بالای هزینه‌های تولید است و در نتیجه محصول تولیدی ارزان‌تر خواهد بود.

روش دوم : استفاده از فرایند کستینگ (Casting)

روش بعدی در تولید لوله شفاف استفاده از کستینگ یا ریخته‌گری است. لوله‌های تولید شده توسط این روش برخلاف روش استفاده از اسکتروژن دارای مقاومت بسیار بالاتری نسبت به ضربه و خط و خش هستند. در واقع مزیت این روش نسبت به روش قبلی نیز همین مقاومت بالاتر است. به دلیل فرایند پیچیده تولید لوله در این روش، لوله‌ها دارای ثبات رنگی بالاتری نیز خواهند بود.



ویژگی‌های کلی لوله‌های تولید شده از شیشه پلکسی

لوله‌های شفاف به علت خاصیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود عضو خانواده شیشه پلکسی Sheets هستند. مهم‌ترین مزیت این لوله‌های شفاف، جذابیت بالای آن‌ها نسبت به سایر لوله‌های تولیدی از مواد مختلف است. ترکیب مقاومت و شفافیت موجب شده تا این لوله‌ها به انتخاب اول خریداران جهت تولید لوازم دکوراسیون و همچنین آکواریوم باشند.

برتری دیگر این لوله‌ها نسبت به لوله‌های شیشه‌ای، قابلیت برش‌خوری آسان آن‌ها است. با توجه به اینکه این لوله‌ها از متریال خاصی در فرایند تولید ساخته خواهند شد می‌توان آن‌ها را با استفاده از چاقو و یا حتی اره‌های ساده نیز برش داد. این لوله‌ها در رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه خواهند شد. از جمله این رنگ‌ها می‌توان به رنگ‌هایی مانند سفید شیری، مات کامل، آبی نیلی و … اشاره کرد. نوع رنگ انتخابی به شدت به کاربرد مدنظر بستگی دارد. برای مثال در ساخت آکواریوم بیشتر از لوله شفاف بی رنگ استفاده می‌کنند.

ابعاد لوله‌های شفاف

تا اینجا در مورد نحوه ساخت این نوع لوله‌ها و همچنین ویژگی‌های کلیدی آن‌ها توضیحاتی را ارائه دادیم. شاید سؤال شما این باشد که این لوله‌های شفاف در چه ابعادی تولید می‌گردند؟ در پاسخ باید بگوییم که همانند هر محصول صنعتی دیگری، ابعاد لوله‌ شفاف با توجه به نیاز مشتری تعیین خواهد شد.

به طور معمول در ایران به دلیل نیازهای متنوع، کارخانجات لوله‌های شفاف را به صورت شاخه‌ای به فروش می‌رسند. طول این شاخه‌ها از صد و بیست سانتی‌متر شروع شده و در نهایت به دو متر می‌رسد. نکته مهم بعدی در هنگام تهیه لوله‌های شفاف توجه به قطر آن‌هاست. قطر این لوله‌ها بسته به نیاز مشتری افزایش یا کاهش خواهد یافت. قطر این لوله‌ها معمولاً بین ده تا پانصد میلی‌متر خواهد بود. لوله شفاف دارای ضخامت‌های متنوعی است. این ضخامت به طور معمول در بازار بین چهار و یا پنج میلی‌متر خواهد بود.

قیمت لوله شفاف

قیمت محصولات ساخته شده از شیشه پلکسی به میزان طول محصول درخواستی مرتبط است. به تبع هرچه طول محصول درخواستی بیشتر باشد، قیمت نیز افزایش خواهد یافت. مشتریان می‌توانند نسبت به تهیه شاخه‌های دو متری اقدام کرده و با توجه به نیاز خود این شاخه‌ها را برش دهند.

رنگ محصول تأثیر زیادی بر قیمت آن نخواهند داشت. در هنگام خرید لوله‌های شیشه پلکسی بهتر است این محصول را مستقیماً از تولیدکنندگانی مانند پلمیر صنعت تهیه تا از پرداخت سود اضافی به دلالان خودداری کنید. با توجه به کاربردهای متنوع لوله‌های شفاف ساخته شده از این متریال، می‌توان گفت قیمت آن‌ها واقعاً به صرفه است. اگر قیمت این نوع لوله را با لوله‌های شیشه‌ای مقایسه کنیم می‌توان به این موضوع پی‌برد که هزینه تعمیر و نگهداری این لوله‌ها نیز بسیار پایین‌تر از لوله‌های شیشه‌ای است.



سایر ویژگی‌های لوله‌های شفاف

در قسمت قبل به چند ویژگی اصلی این لوله‌ها پرداختیم. در ادامه به طور مختصر به چند خاصیت مهم این لوله‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • توانایی برش محصول با استفاده از دستگاه‌های لیزری
  • قیمت بسیار مناسب در برابر لوله‌های ساخته شده از شیشه
  • وزن بسیار کم در برابر سایر محصولات مشابه (لوله‌های ساخته شده از فلز یا شیشه علاوه بر داشتن معایبی چون خوردگی، وزن بسیار بالایی خواهند داشت)
  • عدم تغییر رنگ محصول در مقابل آفتاب (به علت ساختار و فرایند تولید محصول، لوله‌های شفاف ساخته شده از شیشه پلکسی در مقابل آفتاب به رنگ زرد در نخواهند آمد)

خرید و قیمت لوله شفاف

در توضیح محصول فوق به طور مختصر به نحوه ساخت لوله شفاف پلکسی گلاس پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، کاربردهایی فراوانی برای استفاده از این نوع لوله وجود دارد. چه در دکوراسیون منزل، در ساختارهای مهندسی و آزمایشگاهی و حتی صنعتی لوله‌های شفاف شیشه پلکسی می‌توانند بهترین گزینه برای شما باشند. وزن کم، مقاومت بسیار بالا در برابر خط و خش، تنوع رنگی، شفافیت بسیار بالا نسبت به لوله‌های شیشه‌ای از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول به شمار می‌آیند. با خرید از گروه تولیدی و صنعتی کارا تجهیز می‌توانید خیالی راحت از بابت داشتن یک محصول باکیفیت داشته باشید. نکته مهم هنگام خرید لوله‌های شفاف توجه به طول و همچنین ضخامت مدنظر است.

مطالب مفید انواع لوله‌های آب و فاضلاب : لوله پلیکا فاضلابی – انواع لوله زهکشیلوله پیمتاش ساختمانی


محصولات مرتبط دیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up