لوله پلی اتیلن که با ظاهر استوانه ای و بلند به رنگ مشکی کاملا انعطاف پذیر، جزو خانواده پلیمرها که از آن ها جهت انتقال انواع سیالات اعم از مایع و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع لوله که از نامش پیداست تولید شده با مواد اولیه پلی اتیلن که سطح نفوذ پذیری بالا و باند مولکولی قوی دارد تولید میشوند.

لوله های پلی اتیلن تولید شده با مواد اولیه پلی اتیلن که در بین عوام با نام هایی اعم از لوله هایی با گرید PE63 – PE80 – PE100 شناخته میشوند. تفاوت این نوع از لوله ها که از نظر مهندسی نوع گرید استفاده شده در تولید آن میباشد در میزان چگالی و دانسیته آنها است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن استاندارها گرید PE63 از رونق بازار در تولیدات لوله پلی اتیلن کاسته شده و تولید نمیشود. و از گریدهای PE100 و PE80 در تولیدات انواع لوله های پلی اتیلن طبق استاندارد و جدول وزنی تولید و استفاده میشوند.

لوله پلی اتیلن چیست ؟

لوله های پلی اتیلن یکی از تاثیر گذارترین و مهمترین محصولات پلی اتیلنی است که با مواد اولیه پلی اتیلن در بالای این متن اشاره شد تولید و عرضه میشوند و همچنین میتوان گفت از خانواده لوله های پلاستیکی انعطاف پذیر میباشد که برای انتقال و اغلب جهت جایگزینی خطوط لوله گذاری لوله های بتنی و فولادی استفاده میشوند.

چقرمگی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر خوردگی و وزن کم آن باعث افزایش استفاده آن در شرایطی میشود، که سیستم های لوله کشی مایع و گاز با ارزش و با دوام نیاز دارند. از این نوع لوله برای آب و سایر مایعات در اروپا و آمریکا از دهه ۱۹۵۰ به علت دوام آن و اتصالات آزاد مقاومت در برابر خوردگی و دراز مدت هزینه بهره برداری استفاده شده است.



انواع لوله‌های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن در ظاهر به دو نوع لوله پلی اتیلن تک جداره و لوله پلی اتیلن دوجداره تقسیم بندی میشوند. که با همین تقسیم بندی از این دو نوع لوله که از نظر شکل و ظاهری و کاربرد آنها در صنعت جهت انتقال سیالات در پایین همین مطلب به صورت سطحی و مختصر توضیح خواهیم داد :

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره، یکی از لوله های پلیمری است که می توان از آنها در فشارهای بین ۳ تا ۲۵ بار، از قطر ۱۶ میلیمتر تا ۱۲۰۰ میلیمتر استفاده کرد. ویژگی های منحصر بفرد این لوله نسبت به انواع دیگر لوله ها سرعت رشد استفاده از این محصول در صنایعی نظیر آبرسانی، کشاورزی، فاضلاب، نفت و پتروشیمی، داروسازی، لوله کشی ساختمان های مسکونی و تجاری، صنعت مواد غذایی در تأسیسات خود استفاده کنند.

لوله پلی اتیلن تکجداره

استفاده از لوله پلی اتیلن تکجداره از قدیم در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار گرفته و در مقایسه با سایر لوله ها کمترین میزان تعمیر و نگهداری را دارد. امروزه استفاده از لوله های تکجداره در شبکه های آبرسانی رو به رشد بوده و در اکثر مواقع این نوع لوله ها را جایگزین دیگر لوله‌ ها نموده‌اند. لوله‌ پلی ‌اتیلن تکجداره، راهکاری مقرون به صرفه برای طیف وسیعی از کاربرد های لوله کشی، از جمله توزیع گاز طبیعی، آب و فاضلاب شهری، صنایع، تأسیسات دریایی، معدنی، دفن زباله، کانال‌های برق و مخابرات مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات فنی لوله پلی اتیلن تک جداره

از مشخصات لوله های پلی اتیلن تک جداره میتوان به وزن کم، حمل و نقل آسان، سهولت در نصب و راه اندازی، مقاوم در مقابل ضربه، دارای انواع اتصالات، مقاوم در مقابل انواع مواد شیمیایی و اسیدی، کیفیت و مرغوبیت در مقابل تاثیر اشعه آفتاب و ازن اشاره کرد. در مقابل از مهمترین مشخصات فنی آنها، مقاوم بودن در برابر حرارت تا ۷۰ درجه سانتیگراد و مقاومت در برابر برودت تا منفی ۵۰ درجه سانتیگراد اشاره کرد.

لوله های پلی اتیلن تک جداره دارای استانداردهای مختلفی برای کاربرد‌های متفاوت است. و همچنین میتوان گفت به دلیل خواص فیزیکی و اتصالات بدون نشتی و کاهش هزینه ‌های نگهداری، مقرون به صرفه هستند و در طولانی مدت، هزینه‌ نگهداری پایینی دارند.

طول عمر لوله‌های پلی اتیلن تک جداره آبرسانی

طبق آزمایشات گرفته از لوله‌ تکجداره پلی اتیلن، عمر مفید این لوله را به شرط اینکه سیستم لوله کشی به درستی طراحی و نصب شده باشند و طبق دستورالعمل شرکت سازنده مورد استفاده قرار بگیرد به طور متوسط از ۵۰ تا ۱۰۰ سال دوام دارند. لوله پلی اتیلن تکجداره بدون خوردگی، بادکردگی و یا رشد بافت زنده، صافی سطح داخلی و قابلیت های جریانی خود را حفظ کرده و بازده هیدرولیکی سیستم را در طول عمر مورد نظر طراحی تضمین می کند.



لوله پلی اتیلن دوجداره ( کاروگیت )

لوله کاروگیت ( Carogit ) یا همان لوله های فاضلابی بیشتر در انتقال فاضلاب و سیالات بدون فشار داخلی تا ۱.۵ بار ( به صورت ثقلی ) طراحی و تولید میشوند. لوله کاروگیت فاضلابی توانایی تحمل فشار خارجی از ۸ کیلونیوتن تا ۶۴ کیلونیوتن بر متر مربع را دارند و به دلیل دارا بودن این مزیت ممتاز در صنایع دیگر نیز از این لوله‌ها استفاده میشوند.



سایز بندی لوله‌ های پلی اتیلن

سایز لوله های پلی اتیلن را معمولا بر حسب میلیمتر مشخص می کنند همچنین در بین مردم این روزها روال شده که سایز را براساس اینچ نیز در نظر می گیرند که البته هر دو فرقی با هم ندارند. در جدول استاندارد وزنی لوله تک جداره براساس میلیمتر است و جداول مشخصات لوله ها را براساس سایز، ضخامت و وزن تقسیم بندی کرده‌اند.

سایز بندی لوله های تک جداره از ۱۶ میلیمتر تا ۱۲۰۰ میلیمتر است که لوله پلی اتیلن تا سایز ۷۱۰ میلیمتر توجیه اقتصادی دارد و لوله بزرگتر از ۷۱۰ میلیمتر جهت کاربری های خاص و متفاوت که دیگر لوله ها کارایی و بهره‌وری مناسب ندارند استفاده می شود.

سایز لوله های پلی اتیلن براساس اینچ

لوله های تک جداره ۱/۲ اینچ، ۳/۴ اینچ، ۱ اینچ، ¼۱ اینچ، ½۱ اینچ، ۲ اینچ، لوله تک جداره پلی اتیلن ½۲ اینچ، ۳ اینچ، ۴ اینچ، ۵ اینچ، ۶ اینچ، لوله تک جداره ۸ اینچ، ۱۰ اینچ، ۱۲ اینچ، ۱۴ اینچ، ۱۶ اینچ، ۱۸ اینچ، ۲۰ اینچ، لوله پلی اتیلن تک جداره ۲۲ اینچ، ۲۴ اینچ، ۲۶ اینچ و ۲۸ اینچ تقسیم بندی میشوند.

سایز لوله های تک جداره پلی اتیلن براساس میلیمتر

لوله ۱۶ میلیمتر، ۲۰ میلیمتر، ۲۵ میلیمتر، ۳۲ میلیمتر، ۴۰ میلیمتر، ۵۰ میلیمتر، ۶۳ میلیمتر، ۷۵ میلیمتر، ۹۰ میلیمتر، ۱۱۰ میلیمتر، ۱۲۵ میلیمتر، ۱۴۰ میلیمتر، لوله پلی اتیلن ۱۶۰میلیمتر، لوله تک جداره ۲۰۰ میلیمتر، ۲۵۰ میلیمتر، ۳۱۵ میلیمتر، ۳۵۵ میلیمتر، ۴۰۰ میلیمتر، ۴۵۰ میلیمتر، ۵۰۰ میلیمتر، ۶۳۰ میلیمتر و ۷۱۰ میلیمتر دسته بندی کرد.

ویژگی لوله های پلی اتیلن تک جداره

| سازگار با محیط زیست

خوشبختانه تولید لوله های تکجداره تا امروز هیچگونه آثار زیست محیطی از خود را نشان نداده است. علاوه بر خصوصیات فیزیکی بسیار مهم این لوله ها به دلیل تأثیر حداقلی بر محیط زیست شناخته شده هستند زیرا تولید آنها نسبت به لوله های غیر پلاستیکی نیاز به انرژی کمتری دارد.

| استحکام در برابر ضربه

مقاومت بسیار بالای این لوله ها در مقابل ضربه، نیاز بکارگیری فشار های بالاتر لوله و اتصالات پلی اتیلن و خریداری تجهیزات ضد ضربه را منتفی می‌کند. این خاصیت در پروژه‌ های بزرگ صنعتی باعث سهولت اجرا و کاهش بسیار زیاد هزینه ‌های اجرا میشود ضمن آن که ضایعات اجرا را به صفر کاهش می‌دهد.

| مقاومت در برابر خوردگی

مهمترین ویژگی لوله های تک جداره پلی اتیلن مقاوم بودن در برابر اکثر مواد های شیمیایی موجود در فاضلاب های خانگی که دچار خوردگی نمی شوند و همچنین به دلیل سطح صاف حداقل مقاومت را در برابر عبور و انتقال فاضلاب ها و سایر سیال ها را دارند. این لوله ها هرگز دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی شوند.

| استحکام دراز مدت و طولانی

استحکام دراز مدت یا مبنای طراحی هیدرواستاتیکی لوله، تعیین کننده عمر یک لوله در یک فشار و دمای معین است و معمولا توسط یک سری آزمون در فشار و دماهای مختلف در یک بازه زمانی مشخص انجام میشود که لوله تکجداره دارای عمر ۵۰ سال و بیشتر می ‌باشند.

| مقاومت در برابر فرسودگی و ترک

مقایسه پلی اتیلن با دیگر مواد نشان داده است که لوله و اتصالات ساخته شده از این ماده مقاومت بالایی در مقابل ساییدگی دارد. بنابراین لوله و اتصالات تکجداره پلی اتیلن انتخابی بسیار عالی برای انتقال مایعات دارای مواد جامد غیر محلول است. رشد سریع ترک نقص بسیار مهمی است که به ندرت در خطوط انتقال فولادی دیده می‌شود، ولی لوله های پلی اتیلن به علت دارا بودن استحکام ضربه ای بالا مقاومت بسیار خوبی در مقابل رشد ترک از خود نشان می دهند.

لوله پلی اتیلن PE63

مواد پلی اتیلن گرید ۶۳ جهت تولید در لوله تک جداره پلی اتیلن در صنعت تولید لوله کمتر استفاده میشود. و به طور کلی درصد تولید با این نوع گرید کم شده است. بیشتر موارد از آنها برای تولید لوله های کابلی استفاده می کنند. از این رو تولید کنندگان در تولیدات خود با پیدایش دو نوع مواد و تکنولوژی های جدید استفاده می کنند. این مواد دارای دانسیته کمی نسبت به مواد جدیدتر دارند که این امر باعث شده تا لوله پلی اتیلن تولید شده دارای وزن و ضخامت بیشتری باشند که هزینه تولید آن را بسیار بیشتر از مواد جدید تر می باشد که صرفه اقتصادی ندارد.



لوله پلی اتیلن PE80

گرید PE80 دارای دانسیته کمتری نسبت به پلی اتیلن PE100 دارد و این امر باعث شده تا لوله تک جداره پلی اتیلن تولید شده با مواد پلی اتیلن PE80 دارای وزن و ضخامت بیشتری باشند که هزینه تولید آن را بسیار بیشتر از مواد پلی اتیلن PE100 می نماید که عملا استفاده از این نوع مواد قیمت لوله را بیشتر و وزن نیز بالاتر میرود.

البته در حال حاضر از لوله تک جداره پلی اتیلن گرید ۸۰ بیشتر در تولید لوله‌ های پلی اتیلن جهت فاضلاب و کاورینگ کابل یا برای تولید لوله کاروگیت مورد استفاده قرار می گیرد و تعدادی از تولید کنندگان لوله پلی اتیلن همچنان در تولید لوله‌ های پلی اتیلن در سایزهای بالا و تحت فشار از گرید ۸۰ استفاده می کنند که این نوع تولید به مرور زمان به ضرر مصرف کننده است. لوله های پلی اتیلنی که با گرید PE80 تولید میشوند در سایزهای خیلی کم و برای استفاده در زمین های کشاورزی و باغات جهت آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

 قیمت لوله پلی اتیلن PE80

با توجه به نوع لوله تولید شده با این مواد تکجداره یا دوجداره بودن متفاوت است. استفاده از مواد PE80 برای لوله های اسپیرال و لوله های فشار قوی و کاربری های حساس پیشنهاد نمیشود. از مواد پلی اتیلن PE80 بیشتر جهت لوله‌ های دوجداره کاروگیت و لوله‌های اسپیرال پلی اتیلن با کاربری انتقال فاضلاب و لوله های پلی اتیلن سایز ریز مخصوص آبیاری استفاده میشود و به همین جهت قیمت لوله گرید ۸۰ از قیمت لوله های با گرید ۱۰۰ قیمت بالاتری دارد و دلیل دیگر این است که مواد PE80 خودرنگ نداریم و تماما از منابع داخلی و پتروشیمی ها تامین می‌شود و قیمت لوله های گرید ۸۰ کمتر از نمونه های دیگر میشود.



لوله پلی اتیلن PE100

لوله تکجداره پلی اتیلن PE100 جزو جدیدترین و به روزترین نوع مواد اولیه پلی اتیلن جهت تولید لوله های تکجداره پلی اتیلن است که این نوع مواد از نظر مشخصات فیزیکی و عملکردی دارای ویژگی های کم نظیر همچون دانسیته بیشتر و وزن و ضخامت کمتر میتواند فشار بیشتری را نیز تحمل نماید. مواد پلی اتیلن PE100 در مقابل اشعه خورشید مقاومت کامل را دارد از این رو در تولید لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن می توان با خیال راحت از آن استفاده کرد.

لوله تولید شده با گرید ۱۰۰ نسبت به مواد دیگر پلی اتیلن از وزن کمتر و استحکام بیشتری برخوردار است و به همین دلیل از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر نیز میباشد و لوله های پلی اتیلن تولید شده با این مواد از وزن کمتری مشابه همان لوله با مواد گرید پایین‌ تر دارد.

قیمت لوله پلی اتیلن PE100

قیمت لوله‌ های پلی اتیلن PE100 را میتوان با توجه به کاربرد این نوع لوله که بیشتر برای استفاده در لوله های فشار قوی از آن استفاده می گردد تعیین کرد. قیمت لوله‌ تکجداره پلی اتیلن PE100 نسبت به دیگر لوله های پلی اتیلن که در فشار کاری مشابه تولید می شوند پایین تر یا برابر است چون مواد کمتری باید مورد استفاده قرار گیرد ولی در برخی موارد با توجه به اینکه باید از مواد اولیه خود رنگ وارداتی استفاده شود و قیمت لوله پلی اتیلن تک جداره که با این مواد تولید می‌شود رابطه مستقیمی با نرخ ارز و دیگر فاکتورها را دارد.



لوله پلی اتیلن فشار قوی

لوله‌ های فشار قوی که همان لوله های تکجداره آب می باشد امروزه با لوله های فشار قوی تک جداره نام برده میشود. لوله‌ پلی اتیلن فشار قوی در کل به لوله هایی گفته میشوند که ضخامت بالایی داشته باشند و بتوان سیال را با فشار از داخل لوله هدایت کرد. که این نظر با پیشرفت علم در زمینه مواد اولیه پلی اتیلن موجب گردیده است، که از این نوع لوله ها جهت استفاده در فشارهای ۲ تا ۲۵ بار استفاده شوند.

کاربرد لوله فشار قوی پلی اتیلن

مهمترین کاربرد این نوع از لوله ها میتوان از آنها جهت آبرسانی و انتقال آب با فشار بالا بخصوص در مکان هایی که سطوح ناهموار و شیب زیاد دارند، استفاده کرد که در انتقال و هدایت سیالات که لوله ها به صورت دفنی زیرزمینی و سطحی در انتقال مایعات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین جهت آبیاری های تحت فشار قطره ای و بارانی در گلخانه ها و باغات کشاورزی از آنها بیشترین استفاده را میتوان کرد.

ویژگی لوله های پلی اتیلن فشار قوی

مهمترین و موثرترین ویژگی، سبکی وزن آن و مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی و تغییر شرایط  آب و هوایی و قیمت کمتری نسبت به سایر لوله ها دارند. که در دماهای مختلف تا دمای ۵۰ درجه زیر صفر کارایی دارند. در برابر مواد شیمیایی و خوردگی مقاوم هستند و به راحتی میتوان خطوط لوله های فشار قوی بدون اینکه جداره داخلی رسوب بگیرد، راه اندازی کرد.

در خرید این نوع لوله حتما به نوع گرید تولیدی آن توجه کنید. نوع گرید تولیدی در نوع فشار قوی از حساسیت بالایی برخوردار می باشد. لذا لازم است در هنگام خرید در رابطه با رعایت این استاندارد شناخت کافی داشته باشیم.

لوله پلی اتیلن تحت فشار

آبیاری تحت فشار از جمله سیستم های آبیاری است که میتوان باعث صرفه جویی در آب شود و حتی سطح زیر کشت را نیز افزایش داد. لذا با توجه به کمبود آب در این چند ساله اخیر در کشور، صرفه جویی از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. که متاسفانه امروزه ایران به یکی از قطب های خشک و کم باران جهان به حساب آمده و متوسط بارندگی کم شده است و سالانه با کاهش سفره های آب زیر زمینی و پایان رفتن آن مواجه هستیم. راندمان آب آبیاری در بخش کشاورزی و این راندمان آبیاری را به روش های گوناگون از جمله با استفاده از لوله های پلی اتیلن و روش های مختلف آبیاری تحت فشار افزایش دهیم.



اتصالات پلی اتیلن

از مهمترین مزیت لوله های پلی اتیلن تک جداره نسبت به سایر لوله ها اتصال آسان و سریع آنها به یکدیگر میباشد. اتصالات پلی اتیلن در مواردی همچون اتصال خطوط، تغییر زاویه مسیر خط لوله، تغییر قطر، اتصال قطعات لوله کاربرد دارند. از اتصالات پلی اتیلن با توجه به محل و نوع در پروژه های مختلف و کاربری های متفاوت مختلف استفاده کرد.

از اتصالات لوله پلی اتیلن جهت اتصال دهی لوله میتوان از اتصالاتی مانند اتصالات پیچی، اتصالات جوشی و فاضلابی، اتصالات الکتروفیوژن استفاده کرد. در پروژه های آبرسانی از اتصالات پیچی، پروژه های گازرسانی از اتصالات الکتروفیوژن و مابقی پروژه های دیگر از اتصالات پلی اتیلن جوشی معمولا استفاده می کنند.

مزایای اتصالات پلی اتیلن

از اتصالات پلی اتیلن می توان به مقاومت بالا در مقابل فشار، ضربه، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، مقاومت عالی در برابر ارتعاشات ناشی از زمین لرزه و زنگ زدگی، صاف و صیقلی بودن جداره داخلی و خارجی، عدم رسوب گیری و افت فشار بسیار کم ناشی از اصطکاک سطح داخلی، انعطاف پذیری بالا، هزینه بسیار پائین نصب و اجرا، سرعت اجرا و عدم نیاز به ماشین آلات سنگین در زمان اجرای خطوط لوله‌های پلی اتیلن اشاره کرد.

انواع اتصالات پلی اتیلن

  • اتصالات پلی اتیلن پیچی
  • اتصالات پلی اتیلن جوشی
  • اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن
  • اتصالات پلی اتیلن دوجداره ( کاروگیت )

اتصالات پلی اتیلن پیچی

اتصالات پلی اتیلن پیچی یا همان اتصالات رزوه ای بدون نیاز به هرگونه جوش و از طریق نر و مادگی میتوان لوله را به یکدیگر متصل کند. این نوع اتصالات عموما جهت استفاده در سیستم‌های آبرسانی و آبیاری در زمین‌های کشاورزی و باغات استفاده میشوند. معمولا این اتصالات به صورت تزریقی تولید میشوند. از اتصالات پیچی پلی اتیلن برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن تکجداره با قطر خارجی ۱۶ میلیمتر تا ۱۱۰ میلیمتر ( ۴ اینچ ) در شبکه توزیع آب و کشاورزی کاربرد فراوانی دارد.

ویژگی و مزایای اتصالات پیچی پلی اتیلن

در سیستم های لوله کشی ساختمان ها مهم ترین نکته امنیت سیستم لوله کشی و دوام عمر بالای سیستم میباشد، چرا که دوام عمر سیستم لوله کشی به طور مستقیم در دوام عمر ساختمان موثر میباشد. دوام عمر بالا، استحکام اتصالات پیچی، تعمیر آسان، امکان نصب دوباره پس از باز شدن این اتصالات، مقاومت به حرارت های بالا تا ۸۰ درجه سانتیگراد، مقاومت در برابر فشارهای بالا، کاملا بهداشتی و نصب راحت با کمترین هزینه ممکن از مزیت های مهم این نوع اتصالات میباشد. یکی از مهمترین ویژگی‌های اتصالات پیچی پلی اتیلن که آنها را از اتصالات جوشی متمایز می‌کند، قابلیت استفاده چندین مرتبه از آنها است. یعنی این اتصالات را میتوان پس از نصب در یک پروژه دوباره جدا کرد و مجدد استفاده کرد.

انواع اتصالات پیچی پلی اتیلنی

اتصالات پلی اتیلن پیچی شامل رابط مساوی، رابط تبدیل، اتصال ماده و اتصال نر، زانو مساوی، زانو نر و زانو ماده، سه راه مساوی، سه راه تبدیل، سه راه نر و سه راه ماده، اتصال فلنچدار، درپوش انتهایی، سرپیچ و انواع کمربند اشاره کرد. اتصالات پیچی پلی اتیلن بیشترین استفاده رو در آبرسانی باغات، باغچه ها، گلخانه ها و ساختمان مورد استفاده میشود.

نحوه اتصال دهی اتصالات پیچی

این اتصالات به وسیله پکینگ داخل اتصالات، آب بندی و محکم میشوند و حداکثر فشار کاری در این اتصالات ۱۰ اتمسفر میباشد. نحوه یا اجرای این اتصالات بسیار مهمه، چرا که در صورت اجرا نشدن صحیح امکان نشتی و پسرفت آب وجود دارد و در عین سادگی این اتصالات بسیار مقاوم و محکم میباشند و در صورت اجرای صحیح میتوان تا چند سال استفاده کرد.

قیمت اتصالات پلی اتیلن پیچی

قیمت اتصلات پیچی با توجه به نوع استاندارد تولید شده و نشان کیفی محصول، برند شرکت تولید، کیفیت و نوع متریال استفاده شده در تولید این نوع اتصالات مورد بررسی قرار می گیرد و قیمت را باتوجه به موارد اشاره شده میتوان قیمت گذاری کرد. اتصالات شناسنامه دار که دارای ضمانت و گارانتی میباشند، جهت خرید مطمئن ترین نوع اتصالات در بازار عرضه می شوند.

اتصالات پلی اتیلن جوشی

اتصالات جوشی نوعی دیگر از اتصالات لوله های آبرسانی است، که با استفاده از جوش لب به لب که در خطوط لوله کشی و تاسیسات در صنایع مختلف به منظور تغییر مسیر جریان سیال و یا تغییر در میزان دبی جریان استفاده میشود. یکی از مهمترین و معمول ترین نوع این اتصالات، اتصالات پلی اتیلن جوشی فشار قوی میباشند. این نوع از اتصال با سه روش تزریقی، قالبی و دست ساز از سایز ۳۲ میلیمتر ( ۱ اینچ ) تا ۱۲۰۰ میلیمتر ( ۴۸ اینچ ) تولید میشوند.

مزایا و ویژگی اتصالات جوشی

اتصالات جوشی پلی اتیلن یکی از مطمئن ترین و با کیفیت ترین نوع اتصالات جهت استفاده در شبکه فاضلاب منازل مسکونی، برج ها، بیمارستان ها، کارخانجات و آزمایشگاه ها میباشد و در نقاط مختلف شبکه های لوله کشی که اتصالات نصب میشوند و به دلیل اینکه عواملی همچون شرایط کاری دما و فشار در طول یک خط لوله به طور مداوم در حال تغییر است، این اتصالات باید به قدری مقاوم باشند تا بتوانند در برابر هرگونه تغییر یا تنش محیطی، پایداری خود را حفظ کنند.

مقاومت مکانیکی، مقاومت شیمیایی در برابر مواد خورنده مثل اسید ها و بازها و مقاومت در برابر اکسایش، حمل راحت به دلیل سبکی وزن، قیمت مناسب و ارزان، مقاومت در برابر پوسیدگی، سطح صاف و صیقلی که باعث جریان یافتن راحت سیال در لوله، انعطاف پذیری بالا، خشک و شکننده نبودن از مزیت های موجود می باشد.

انواع اتصالات جوشی پلی اتیلنی

تولیدات اتصالات جوشی در انواع زانو ۴۵ و ۹۰ درجه، سه راهی ۴۵ و ۹۰ درجه، سه راه تبدیل ۹۰ درجه، چهار راهی، تبدیل ، فلنج پایه کوتاه و پایه بلند، موفه پایه کوتاه و پایه بلند، گپ، دریچه بازدید و رابط در سایز های متفاوت اشاره کرد. اتصالات فاضلابی پلی اتیلن در فاضلاب های شهری، ساختمانی، صنعتی مانند فاضلاب کارخانجات کاربرد وسیعی دارند و اغلب از نوع اتصالات جوشی به ویژه اتصالات جوشی یا حرارتی لب به لب میباشند. این نوع اتصالات مناسب متصل کردن لوله های پلی اتیلن به یکدیگر، آب بندی کامل و مطمئن، تغییر قطر و سایز لوله ها و بستن انتهای لوله ها استفاده میشود.

نحوه اجرای اتصالات جوشی پلی تیلن

این نوع از اتصالات جوشی با استفاده از دستگاه جوش پلی اتیلن و به صورت جوش لب به لب به لوله پلی اتیلن یا دیگر اتصالات وصل میشوند و حداکثر فشار کاری در اتصالات جوشی تا ۱۶ اتمسفر میباشد. نحوه اتصالات جوشی و کیفیت نوع اتصال تماما به اپراتور و دستگاه جوش بستگی دارد، چرا که در صورت اجرا نشدن صحیح این اتصالات امکان نشتی و پسرفت آب وجود دارد و در عین سادگی این اتصالات بسیار مقاوم و محکم میباشند.

قیمت اتصالات پلی اتیلن جوشی

قیمت اتصالات پلی اتیلن جوشی با توجه به نشان کیفیت و استاندارد کالا، تاییدیه های مختلف مراکز سنجش کیفی مربوطه، استانداردهای تعریف شده ملی و بین المللی، کیفیت متریال و درجه خلوص مواد، کلاس و بار قابل تحمل قیمت گذاری میشوند. محصولات شناسنامه دار و برند دارای بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت میباشند. لازم به ذکر است که کیفیت استفاده از اتصالات پلی اتیلن جوشی بستگی به کارایی مناسب دستگاه جوش و تجهیزات مناسب دارد.



اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن

این نوع از اتصالات هم که از نامش پیداست در خطوط انتقال گاز و خطوط آبرسانی استفاده میشوند. در اتصالات الکتروفیوژن جهت اتصال به روش حرارت دهی در مقایسه با روشهای جوش BUTT FUSION و با جریان برق جهت تولید حرارت و اتصال استفاده میشود. این نوع روش به علت ایمنی بسیار بالا تنها نوع اتصال مورد تأیید استاندارد IGS برای خطوط انتقال گاز است.

این روش به دلیل این که محدودیت های دیگر روش های جوش را ندارد بیشتر مور استفاده قرار می گیرد. این نوع اتصالات از جنس پلی اتیلن PE100 و طبق استاندارد EN1555-3 و INSO14427 تولید می شود. اتصالات الکتروفیوژن در سایز های مختلف از سایر ۲۰ تا ۲۵۰ میلیمتر تولید می شوند.

نحوه جوش کاری اتصالات الکتروفیوژن

جوش الکتروفیوژن نوعی روش جوشکاری لوله و اتصالات پلی اتیلن است که در آن از اتصالات خاصی که دارای سیم مقاومت الکتریکی برای ایجاد گرمای ذوب سطوح جوش استفاده میشود. جریان الکتریکی از طریق دستگاه جوشکاری الکتروفیوژن و به کمک جعبه کنترل آن به دو انتهای اتصال منتقل میشود. همانند روش های جوشکاری ذوبی حرارتی ( لب به لب ) انواع اتصالات زینی و سوکتی نیز در روش الکتروفیوژن مورد استفاده قرار می گیرد. اصول فرآیند جوش الکتروفیوژن، برای اکثر اتصالات الکتروفیوژن یکسان و قابل تعمیم است.

قیمت اتصالات الکتروفیوژن

قیمت اتصالات الکتروفیوژن یا گازی میتواند به مواردی همچون برند و کیفیت، کشور سازنده، نوع اتصال، روش نصب، درجه استاندارد، کیفیت متریال به کار رفته، سایز، کلاس و فشار قابل تحمل، مقاومت مکانیکی، مقاومت شیمیایی و ضخامت اشاره کرد.

اتصالاتی که دارای برندهای معتبر و شناخته شده می باشند، آزمون های کنترل کیفیت، سنجش مقاومت، تایید فرایند و آزمونهای نوعی را گذرانده و دارای درجه استاندارد معتبری را تحت نظر اتحادیه های اروپایی کسب نموده اند. این اتصالات دارای کد شناسه معتبر بوده و توسط مراکز و نمایندگی های شناخته شده و معتبر قابل توزیع میباشند.



اتصالات پلی اتیلن دوجداره ( کاروگیت )

یکی دیگر از اتصالات پلی اتیلن، اتصالات لوله کاروگیت یا همان دوجداره میباشند. این نوع اتصالات جهت اتصال دهی لوله های کاروگیت استفاده میشوند و با دو نوع قالبی و تزریقی تولید و عرضه میشوند. اتصالات کاروگیت جهت اتصال دهی با استفاده از کوپلر و واشر ( کوپلینگ ) بهم وصل میشوند.



دستورالعمل انبارداری، حمل و نقل، نصب و کارگذاری لوله های پلی اتیلن

دستورالعمل در مورد حمل و نقل، نصب و اتصال و کار گذاری لوله پلی اتیلن میباشد که در شبکه انتقال سیال با فشار کم همچون مزارع کشاورزی و یا جریانهای ثقلی مثل اغلب مجاری، فاضلاب، زیر گذرهای جاده ای و شبکه های فاضلاب فرعی، مورد استفاده قرار می گیرند. توصیه های این بخش را میتوان در مورد بیشتر انواع لوله پلی اتیلن به کار برد.

  • جوش کاری لوله های پلی اتیلن
  • انبار داری، بار گیری، تخلیه، جابجایی، نگهدار ی و ریسه کردن لوله
  • مشخصات فنی و دستور العمل حفر ترانشه، بستر سازی، پر کردن زیر و اطراف لوله

انبارداری، بارگیری، تخلیه، جابجایی، نگهداری و ریسه کردن لوله

محل نگهداری لوله باید مسطح و عاری از قلوه سنگ های بزرگ و سایر مواد و اجسام بوده و همچنین دور از مسیر رفت و آمد وعوامل جوی نظیر باد و باران باشد. محموله لوله پلی اتیلن رسیده به کارگاه، باتوجه به نوع وتعداد لوله ها ،میتواند بصورت پالت یا بصورت شاخه های جداگانه باشد.

پالت ها را می توان با یک کج بیل یا وسیله های نظیر آن و یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار تخلیه نمود. در غیر این صورت می بایستی بین کابل و لوله های حائلی قرار داده تا از آسیب به آنها جلوگیری شود. بجای تخلیه یک جای پالت می توان پالت را باز و لوله ها را یکی یکی تخلیه نمود. برای تخلیه پالت هایی که بصورت پالت در نیامده میتوان با رعایت احتیاط میتوان لوله ها را یکی یکی از روی بیل یک لودر و سپس روی زمین غلطاند.

روش دیگر استفاده از یک طناب نایلونی یا کابل پوشش دار است که در طول لوله و به فاصله مساوی از هر لبه آن، بسته می شود. برای بارگیری و تخلیه لوله ها نباید از ماشین آلاتی مانند جرثقیل های بارزنی یا بالابرهای چنگک دار که موجب تغییر شکل مقطع لوله می شود استفاده نمود.

البته دیگر راه حل ساده در تخلیه لوله ها، تعبیه دو قطعه الوار با حداقل طول ۴ متر به همراه طناب مهار به گونه ای است که لوله ها با احتیاط و آرام روی الوارها غلتیده و به پایین تخلیه گردند. بسته بندی اقلامی نظیر کوپلینگ، اتصالات لوله و متعلقات دیگر، با توجه به نوع محصول، تعداد و اندازه آنها به روش های مختلفی صورت می گیرد. لازم است تخلیه اینگونه اقلام به گونه ای انجام پذیرد که صدمه ای به آنها وارد نگردد.

توجه : مراحل انبارداری، بارگیری، تخلیه، جابجایی، نگهداری و ریسه کردن لوله پلی اتیلن جهت استفاده برای لوله های پلی اتیلن که از سایز ۱۶۰ میلیمتر به بالاتر که به صورت شاخه تولید و عرضه بازار می گردد.

مهمترین کاربرد عمده لوله پلی اتیلن

  • سیستم های انتقال آب
  • سیستم های انتقال فاضلاب
  • استفاده در گاز رسانی طبیعی
  • سیستم های زهکشی و ماندآبی
  • پوشش دادن کابل برق یا کاورینگ کابل
  • سیستم های آبیاری تحت فشار و فشار قوی

کاربرد لوله پلی اتیلن آبرسانی

از مهمترین و پرکاربرد ترین استفاده از لوله های پلی اتیلن میتوان به انتقال آب و آبرسانی اشاره کرد. که این نوع از سیستم از حدود ۵۰ سال قبل افزایش یافته است. لوله‌ پلی اتیلن که با اتصالات پلی اتیلن اعم از پیچی و جوشی بهم وصل میشوند، از بهترین و کامل ترین روش‌های اتصال لوله در خطوط لوله میباشد. لوله‌ پلی‌ اتیلن با توجه به عدم خوردگی و عدم رسوب گذاری میتواند هزینه‌های اجرا و تعمیر و نگهداری تاسیسات شهری را بسیار کاهش دهد و از این نظر با توجه به طول عمر طولانی این نوع لوله بیش از ۵۰ سال از پر استفاده ترین نوع لوله میباشد.

توجه به مزایای بسیار قابل توجه این نوع لوله‌ها باعث شده است مدیران و مجریان در پروژه‌های آبرسانی، امروزه لوله‌ پلی‌اتیلن را به عنوان بهترین جایگزین لوله‌های فلزی و بتنی قرار دهند. لوله‌ پلی‌اتیلن با توجه به اینکه مورد تهاجم میکرو ارگانیک‌ها قرار نمی‌گیرد حتی در سیستم‌های آب شرب نیز استفاده زیادی دارند. تمامی لوله‌ های پلی اتیلن جهت آبرسانی استفاده می‌شوند و نکته قابل توجه نوع مصرف آب و فشار آبی است که از داخل لوله می گذرد.

در ابتدا باید اشاره کنیم که اگر از لوله پلی اتیلن برای آبرسانی، آب شرب استفاده می کنید مشخصات لوله پلی اتیلن آبرسانی باید طبق جدول استاندارد و نوع مواد اولیه باید دقت شود و مواد اولیه تولید لوله باید مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح را کسب کرده باشد و کاملا مواد اولیه استفاده باید ( FOOD GRADE ) باشد تا سلامتی انسانها تهدید نشود. مشخصات لوله پلی اتیلن آبرسانی با دیگر انواع لوله‌ پلی اتیلن که برای کاربری دیگری استفاده می شوند تفاوتی دارد و باید به نکته بالا دقت شود تا سلامت جامعه به خطر نیافتد.

کاربرد لوله پلی اتیلن فاضلابی

لوله های فاضلابی پلی اتیلن با دو نوع لوله پلی اتیلن تک جداره و لوله پلی اتیلن دوجداره مورد انتقال فاضلاب استفاده می شوند. بیشترین لوله های پلی اتیلن تک جداره بیشتر جهت انتقال آب و گاز و در بعضی از مواقع از آنها برای فاضلاب استفاده می شود. بیشترین نوع لوله مورد استفاده از لوله کاروگیت جهت انتقال فاضلاب استفاده می شود، به دلیل اینکه انتقال فاضلاب به صورت ثقلی و در بیشتر موارد به حالت دفنی نصب می شود از نظر کارایی و اقتصادی بهتر است از لوله کاروگیت استفاده شود. ولی اگه انتقال فاضلاب به صورت تحت فشار باشد باید از لوله پلی اتیلن تک جداره استفاده شود چون لوله های کاروگیت فشار داخلی ندارند، نهایت تا ۱.۵ بار باید استفاده شود.

کاربرد لوله پلی اتیلن گازرسانی

استفاده از این نوع از لوله در صنعت نفت، پتروشیمی و گازرسانی کاربردهای بسیار ویژه و گسترده ای دارد و طبق آمارهای معتبر جهانی ۹۰ درصد کشورهای اروپایی و آمریکایی از لوله های پلی اتیلن در صنعت گازرسانی استفاده می کنند. علت این امر وجود مزیت های زیادی است که این لوله ها دارند و با وجود همین مزیت ها موفق به جانشینی انواع دیگر لوله های گازی در صنعت گاز شده است.

با توجه به مشخصات گازطبیعی استفاده از لوله‌ پلی اتیلن در سیستم‌های انتقال گاز یکی از اولین کاربردهای این لوله در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می‌باشد. به هر حال در بسیاری از سیستم‌های انتقال گاز از سال ۱۹۶۰ از این نوع لوله‌ها استفاده شده است که می‌تواند دلیل معتبری بر کیفیت و قابل اطمینان بودن لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی‌اتیلن می‌باشد. امروزه بیش از ۹۰ درصد از لوله‌های نصب شده برای توزیع صنعت گاز طبیعی در آمریکا و کانادا از لوله‌های پلی اتیلن استفاده می شود.

مزایای لوله پلی اتیلن گازرسانی

عدم نشت دهی، دارا بودن اتصالات محکم و با دوام، طول عمر بالا، نصب راحت، حمل و نقل آسان، هزینه تعمیر بسیار پایین و راحت، استفاده از بهترین مواد خود رنگ در تولید این لوله ها، استفاده از مواد مقاوم به آتش، مقاومت شیمیایی و فیزیکی بالا، مقاوم به فشارهای محیطی داخلی و خارجی، مقاوم در برابر مواد خورنده و سیالات قلیایی و اسیدی از مزایای مورد توجه این لوله ها می باشند.

کاربرد لوله پلی اتیلن زهکشی

لوله های پلی اتیلن بهترین گزینه برای عملیات زهکشی و زهکش کردن می باشند. عملیات زهکشی که امروزه با درخواست های زیادی جهت ماندآبی و زهکش کردن زمین های حاصل خیز روبرو شده است. اما نکته مهم در مورد این لوله دفن نمودن آنها می باشد. لوله های زهکش که با نام های لوله سوراخدار، لوله شیاردار و لوله لترال شناخته می شوند. از این نوع لوله می توان هم از نوع تک جداره و دوجداره می توان استفاده کرد.

لوله پلی اتیلن زهکشی تک جداره به دلیل مزایا بودن فشار اتمسفری و انتقال آن به صورت تحت فشار و عدم دفنی این نوع لوله کمتر جهت زهکش استفاده می شود. دلیل اصلی ان سوراخ دار بودن لوله می باشد که از مقاومت آن کاسته و به مرور زمان شکننده می شود. ولی لوله کاروگیت بهترین گزینه می باشد چون این نوع لوله مقاومت مکانیکی بالای دارد و جهت دفن نمودن مقاومت کافی در برابر فشار های وارده را دارد بهترین گزینه می باشد.

کاربرد لوله پلی اتیلن کابلی

به منظور جلوگیری از نفوذ آب و با توجه به این که آب رسانای برق میباشد و برای ایمنی از تولید لوله پلی اتیلن و برای غلاف کابل دهی برق و کابل های فیبر نوری بسیار استفاده می شود لوله پلی اتیلن به دلیل انعطاف پذیری وطول عمر بالا عایقی بسیار مناسب برای برای کابل های برق می باشد. لوله پلی اتیلن در کاورینگ کابل های برق و مخابرات باعث کاهش هزینه های اجرا و سرعت نصب و راه اندازی این خطوط می شوند.

با توجه به مزایای لوله پلی اتیلن این انتخاب بهترین گزینه برای استفاده در کاورینگ کابل در پروژه های بزرگ و کوچک صنعتی میباشد. عدم خوردگی و مقاومت شیمیایی طول عمر کاورینگ را بسیار بالاتر از نمونه های مشابه بتنی قرار داده است و در چند سال گذشته استقبال از آن به طور چشمگیری افزایش یافته است.

انعطاف پذیری ( قابلیت رول شدن ) مقاومت و سبکی از دیگر ویژگی های لوله پلی اتیلن برقی می باشد، که کاربرد آن ها درجهت غلاف کابلها روز افزون میکند. همچنین لوله پلی اتیلن به دلیل اینکه به صورت کلاف های ۱۰۰ متری و ۲۰۰ متری عرضه می گردند باعث می شود که نیازی بسیار کمی به اتصال باشد و خود این مسئله باعث بالا رفتن سرعت اجرای کار و کاهش قابل ملاحظه هزینه ها و به صرفه شدن آن می شوند.

از لوله پلی اتیلن در کاورینگ کابل استفاده می شود، لوله کابلی در اندازه های متفاوت و ضخامت و کلفتی مورد نیاز قابل تولید است. این لوله ها از نظر عایق بودن در برابر الکتریسیته و جریانهای هادی در دنیای امروزه از استقبال زیادی برخوردار و داوطلبان زیادی دارند و از نظر مادی یکی از مناسبترین گزینه های اجرای خطوط برق و فیبرهای نوری به شمار می روند.

کاربرد لوله پلی اتیلن آتش نشانی

لوله‌ کشی سیستم آتش نشانی با توجه به حساسیت بالای ایمنی مجتمع‌های بزرگ صنعتی باید دارای مشخصات منحصربه فردی باشد که این سیستم‌ها را همیشه آماده بکار نگه دارد که در زمان بروز حادثه بتواند از وقوع فاجعه‌های بزرگ جلوگیری نماید.

لوله‌ پلی اتیلن با داشتن مشخصات فنی عالی برای تحمل فشار‌های بالای کاری از ۴ تا ۲۵ بار، ضد خوردگی بودن لوله و اتصالات پلی اتیلن، عدم رسوب گذاری, لوله و اتصالات پلی اتیلن به عنوان بهترین انتخاب مجریان و کارفرمایان در طول سال‌های گذشته مطرح بوده است. با داشتن تجارب گران قدری که در تامین لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن پروژه‌های آتش نشانی دارد می تواند به عنوان مشاوری مجرب در این زمینه به کلیه پیمانکاران و کارفرمایان مشاوره فنی نیز ارائه دهد.

لوله پلی اتیلن در اجرای پروژه‌های بزرگ اطفاء حریق ( آتش نشانی ) برای تامین آب سال‌هاست که به عنوان بهترین گزینه مورد استفاده پیمانکاران و مجریان سیستم‌های آتش نشانی قرار گرفته است.

کاربرد لوله پلی اتیلن کشاورزی

تقربیا در تمامی مزارع و گلخانه‌های جهان، استفاده از لوله‌ پلی اتیلن به شکلی مورد استفاده قرار گرفته است که از سایزهای بزرگ این لوله‌ها می‌توان در انتقال آب‌ پر فشار و در شبکه‌ تقسیم آب استفاده نمودن و در نهایت برای آبیاری گیاهان و زمین‌های کشاورزی از سایز‌های کوچک و ریز استفاده نمود. اتصالات متنوعی همچون دریپر جهت آبیاری باغات و مزارع تولید و به بازار عرضه شده است که به وسیله آنها می‌توان میزان آب خروجی را کنترل نمود و در میزان آب مصرفی صرفه جویی فراوانی انجام داد و از تبخیر و هدر رفت آب جلوگیری نمود. همچنین در روش‌های سنتی آبیاری و آبیاری سطحی جهت انتقال آب از لوله‌ پلی اتیلن بهره می‌برند تا از تبخیر آب و فرورفتن آب در خاک جلوگیری نمایند و لوله‌ پلی اتیلن دریچه‌ دار از بارزترین انواع لوله‌های پلی اتیلن در این امر می‌باشد.

لوله پلی اتیلن در کشاورزی

لوله پلی اتیلن در کشاورزی و صنایع وابسته به آن کاربردهای فراوانی دارد، کنترل منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آب و مزایای بسیار و منحصر بفرد لوله‌ پلی اتیلن باعث استفاده بیش از پیش از این لوله‌ها شده است، دوام و استحکام بالا، نصب آسان، کم هزینه بودن، عمر طولانی، سبک بودن، انعطاف پذیری، مقاوت در برابر اشعه نور خورشید، مقاومت در برابر خوردگی، بهداشتی بودن و غیر سمی بودن و تنوع بالا در سایز و اندازه، تنها برخی از مزایای لوله پلی اتیلن می‌باشد که کشاورزان و دست‌ اندرکاران را به استفاده از لوله‌ پلی اتیلن می کشاند.

در جهت صرفه جویی و مصرف بهینه آب در کشاورزی روش‌های مدرن آبیاری فراوانی بوجود آمده است و این روش‌ها هر روز در حال توسعه می‌باشد که لوله‌ پلی اتیلن در تمامی آنها عنصر اصلی می‌باشد و انتقال و کنترل آب بوسیله‌ لوله‌ پلی اتیلن انجام برخی از سیستم‌های مدرن آبیاری اعم از آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره‌ای، آبیاری بوسیله نوار آبیاری، آبیاری بارانی و آبیاری موضعی شامل می شود.

کاربرد لوله پلی اتیلن لایروبی

لوله پلی اتیلن لایروبی یکی از جدیدترین و آخرین کاربردهای متنوع لوله پلی اتیلن می باشد. لوله‌ پلی اتیلن به دلیل داشتن مزایای فراوان و مقاومت لوله پلی اتلین لایروبی بالای مکانیکی و شیمیایی بهترین انتخاب برای سیستم های انتقال سیال در پروژه‌های لایروبی می باشد.

لوله پلی اتیلن به طور گسترده ای در پروژه‌های لایروبی آبراه، تالاب، احیای زمین، آبگیری از لجن، برکه ماهی قزل آلا و ترمیم دریاچه، آبگیری از رودخانه یا باتلاق و بسیاری از کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار میگرید.

لوله‌ پلی اتیلن به دلیل دارا بودن مزایای بسیار و مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار بالا در مقابل شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و بی اثر بودن نمک دریا و مواد شیمیایی بر لوله پلی اتیلن، این نوع لوله را به انتخاب اول مدیران، مهندسان، مشاوران و پیمانکاران در پروژه‌های لایروبی تیدیل نموده است.

آزمون‌های تولید لوله پلی اتیلن

  • آزمایش ( O.I.T)
  • تعیین چگالی ( ISO 1183 )
  • شاخص جریان مذاب ( ISO 1133 )
  • آزمون برگشت حرارتی ( ISO 2505 )
  • تعیین درصد کربن ( ASTM D 1603 )
  • آزمون فشار هیدرواستاتیک ( EN 921 )
  • آزمون فشار ترکیدگی ( ASTM D 1599 )
  • آزمایش فشردن ( EN – ۱۲۱۰۶ / ISO – ۴۴۳۷ )
  • تست کشش ( BS2782-EN63-ASTM D 2412 )
  • اندازه گیری ابعاد و بررسی ظاهری لوله ( ISO 11922 )

استاندارد چیست ؟

تعریف واژه استاندارد را در کل تعریف به انجام هر کاری که بر پایه نظم و قانون در هر کاری که طبق اصول منظم، مرتب و طبق استاندارد انجام شده باشد، نشان استاندارد دریافت می کند. شاید نتوان تعریف خیلی دقیق و صحیحی از استاندارد ارایه کرد، ولی بطور کلی این‌ گونه عنوان کرد که استاندارد آزمایش‌ها و مطالعات گذشته برای نتیجه‌گیری و استفاده در آینده است.

استانداردها اما تنها مربوط به کالا نمی باشد بلکه بسیاری از خدمات را نیز شامل میشوند. باید قبول کرد هر کالا و یا هر نوع خدماتی باید در یک چارچوب مشخص ارایه شود و این چارچوب‌ها را میتوان با استاندارد تعریف کرد. در دنیای امروزی تقریباً تمامی کشورها برای خود یک استاندارد ملی دارند.

اجرای استانداردها از جمله استانداردهای ملی ایران به نفع تمام مردم و اقتصاد کشور است و باعث افزایش صادرات و فروش داخلی و تأمین ایمنی و بهداشت مصرف کنندگان و صرفه جوئی در وقت و هزینه ها و در نتیجه موجب افزایش درآمد ملی و رفاه عمومی و کاهش قیمت ها می شود.

استانداردهای بین المللی لوله پلی اتیلن

  • انواع ایزو
  • استاندارد اروپا
  • استاندارد TUV
  • استاندارد حلال
  • استاندارد آمریکا
  • استاندارد DIN آلمانی
  • موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

مشخصات فنی لوله های پلی اتیلن

پلی اتیلن استفاده شده در مواد اولیه جهت تولید لوله پلی اتیلن حتما باید از گونه پلی اتیلن با شاخص جریان MFI یکسان و در محدوده استاندارد گونه های مناسب پلی اتیلن برای تولید لوله های پلی اتیلن با گرید از نوع PE80 باشد. مواد اولیه استفاده شده برای لایه خارجی و داخلی لوله باید مطابق با استانداردISIRI7174 باشد همچنین مواد اولیه به غیر از فرآیند تولید گرانول و یا پود نباید تحت تحت هیچ فرآیند دیگری قرارگرفته باشد و نباید هیچ ماده بازیافتی به آن اضافه شده باشد.

برای استفاده از مواد غیر مشکی در لایه داخلی لوله پلی اتیلن باید حتما ۰/۴ درصد ماده مناسب ضد اشعه فرآبنفش ANTI – UV در ماده اولیه استفاده گردد. به هیچ عنوان نمیتوان در مواد اولیه از مواد پرکننده معدنی در تولید لایه داخلی و خارجی لوله پلی اتیلن استفاده نمود. مشخصات فنی و کیفی لوله باید با استاندارد March2000 – DIN6961 – ۲ مرتبط با کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی لوله و DIN13476 آزمون های مرتبط به مشخصات کیفیت محصول مطابقت داشته باشد.

مشخصات مربوط به مقاومت حلقوی (RING STIFFNESS) جهت لوله پلی اتیلن باید بر اساس استاندارد ۲ – ۱۶۹۶۱ March2000 – DIN و حداقل معادل ۵/۳۱ SR24 = KN/M2 باشد. نوع و کیفیت و مشخصات اتصالات مورد نیاز لوله پلی اتیلن باید مطابق با معیارهای فنی ارائه شده دراستانداردهای March2000- DIN16961 – ۲ , ASTM – ۸۴۹ باشد.

قیمت لوله پلی اتیلن

همانطور که در اول مطالب اشاره شده لوله های پلی اتیلن از مواد اولیه پلی اتیلن با گرید هایPE63 ، PE80، PE100 تولید میشوند. به نسبت خلوص مواد اولیه تولید لوله، قیمت نهایی این لوله ها متفاوت هستند. منظور از خلوص مواد پلی اتیلن میزان ترکیب مواد اولیه با مواد ضایعاتی هست. مواد اولیه ضایعاتی از آسیاب کردن لوله های پلی اتیلن مصرف شده ساخته می شوند. لوله های پلی اتیلن که با مواد ضایعاتی مثل گرانول یا کامپاند تولید میشوند کاربردهای خاص خود را دارند.

برای مثال میتوان برای غلاف کابل های برق یا فیبر نوری از این نوع لوله استفاده کرد. اما برای کاربردهای حساس و تحت فشار و یا پروژه ای که جوش پلی اتیلن در آن نیاز هست باید از لوله های با کیفیت بالا استفاده کرد. اغلب که متاسفانه برخی از تولید کنندگان لوله پلی اتیلن در تولیدات برای کمی بیشتر سود از مواد ضایعات جهت تولیدات خودشان در لوله های تولیدی خود استفاده می کنند.

مواد پلی اتیلن که در تولید لوله پلی اتیلن استفاده میشود، قیمت این مواد در بورس در حال تغییر و نوسان میباشد و ثبات نسبی در قیمت لوله‌ پلی اتیلن وجود ندارد. همچنین فاکتورهای متعدد دیگری اعم از نرخ ارز، هزینه حمل و نقل، هزینه های برق و هزینه‌های پرسنلی و بسیاری موارد دیگر ممکن است در قیمت نهایی لوله پلی اتیلن و تهیه لیست قیمت تاثیر گذار باشد. از این‌ رو تولید کنندگان و فروشندگان قیمت های خود را به صورت روزانه و با مدت اعتبار یک روز به مشتریان می‌دهند و شرکت در مناقصات یک ریسک بسیار پر خطر میباشد.

همچنین قیمت لوله پلی اتیلن بستگی به قطر و فشار لوله بستگی دارد. لوله های پلی اتیلن از قطر ۲۰ میلیمتر شروع شده و نهایتا به ۱۲۰۰ میلیمتر در طرح‌های عظیم منتهی میشوند. لوله های پلی اتیلن در فشارهای مختلفی در بازار عرضه میشود و خریداران با توجه به نیاز خود اقدام به خرید می کنند. این مزیت ها موجب شده لوله پلی اتیلن آبرسانی جای لوله هایی از جنس فلزی و بتنی را بگیرد. کاربرد اصلی لوله های پلی اتیلن آبرسانی برای انتقال آب در خارج از شهرها و یا در داخل شهرها برای انشعابات اصلی میباشد.

قیمت لوله پلی اتیلن و وزن آن رابطه مستقیم با فشار کاری لوله دارد، هرچه میزان فشار بالاتر باشد وزن و قیمت لوله بالاتر میرود. لوله های پلی اتیلن از ۲٫۵ بار تا ۲۰ بار تولید و عرضه بازار می گردد. در خرید لوله های پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن مواد اولیه مصرفی، تجهیزات کارخانه تولید کننده، اعتبار و شهرت کارخانه باید مورد توجه قرار گیرد. قیمت لوله پلی اتیلن و لیست قیمت لوله پلی اتیلن بر اساس متر طول محاسبه می‌شود، برای کارخانه فرق نمیکند که شما چه لوله‌ای و در چه قطری خرید کرده‌اید بلکه مقدار مواد اولیه مصرف شده برای ساخت هر متر طول لوله پلی اتیلن مهم است.

قیمت لوله پلی اتیلن نسبت به نوع مواد اولیه (وارداتی و داخلی) گرید مواد و خلوص مواد اولیه تولید لوله پلی اتیلن، متفاوت است. منظور از خلوص مواد میزان ترکیب مواد اولیه تولید لوله پلی‌اتیلن با مواد ضایعاتی است و کارا تجهیز در تولید لوله‌ پلی اتیلن خود از هیچگونه مواد ضایعاتی استفاده نمی‌کند و به کیفیت عالی و تولید لوله پلی اتیلن بی نظیر متعهد است و افتخار دارد که لوله‌ پلی اتیلن کارا تجهیز در تمامی آزمایش‌ها مورد تائید بوده و کیفیت بالای محصولات کارا تجهیز به اثبات رسیده است.


محصولات مرتبط دیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up