تعویض لوله کشی ساختمان یا تعمیر آنها، یکی از مشکل‌ترین بخش‌ها در تعمیرات ساختمان‌هاست. با طراحی سیستم لوله کشی و تأسیسات ساختمان به وسیله لوله‌های بی کیفیت، در کوتاه‌ترین زمان با مشکلات مختلفی مواجه خواهید شد که تعمیر آنها، هزینه زیادی خواهد داشت. امروزه به دلیل اهمیت بالای این بخش در ساختمان، نوع جدیدی از لوله‌ها به نام لوله پنج لایه وارد بازار شده است که بسیاری از مشکلات نشتی آب در سیستم آب رسانی ساختمان‌ها را از بین برده است، استفاده میشود.

این نوع لوله‌ها، معایب مختلف لوله‌های پلیمری و یا لوله‌های فلزی را نداشته و باعث ایجاد تحولی جدید در صنعت ساختمان سازی شده است. اگر شما نیز قصد دارید با استفاده از این لوله‌ها، سیستم لوله کشی ساختمان خود را تضمین کنید، تا انتها با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها، نوع ساختار و مزایای لوله‌های پنج لایه بپردازیم.



لوله پنج لایه چیست ؟

لوله پنج لایه یا Five-layer pipe، جدیدترین نوع لوله‌های عرضه شده در بازار است که دارای عمر بالا و هم چنین تحمل دمایی زیادی است. این لوله‌ها که از پنج لایه مختلف تشکیل شده‌اند، طول عمری بالای ۵۰ سال داشته و می‌توانند دمایی حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند. استفاده از این لوله‌ها باعث حل مشکلات ترکیدگی لوله و یا نشتی آنها خواهد شد و سیستم لوله کشی و آبرسانی ساختمان را تا مدت زمان زیادی تضمین می‌کند.

ساختار لوله پنج لایه

ساختار لوله‌های پنج لایه از ترکیب فلز و پلیمر است. داخلی‌ترین لایه این نوع لوله، لایه PERT نام دارد که روی آن چسب مخصوصی قرار گرفته و باعث اتصال لایه آلومینیومی به آن شده است. روی لایه آلومینیومی لوله نیز با استفاده از همین چسب مخصوص، لایه PEHD قرار گرفته که آخرین لایه محسوب می‌شود.

لایه آلومینیومی در میانی‌ترین بخش لوله پنج لایه، نیروهای فیزیکی وارد شده به لوله را کاهش داده و مانند نوعی محافظ در برابر شکستی و ترک خوردگی عمل می‌کند. دو لایه درونی و بیرونی نیز که PERT و PEHD نامیده می‌شوند، از جنس پلیمر بوده که با وجود دو لایه چسب مخصوص، از استحکام بالایی برخوردار هستند و مشکلات لوله‌های پروپیلن را ندارند.



ویژگی‌ها و مزایای لوله پنج لایه

در طراحی و ساخت لوله‌های پنج لایه، از جدیدترین تکنولوژی و متریال استفاده شده که باعث استحکام و دوام بالای آنها می‌شود. ترکیب لایه آلومینیومی و پلیمری که با استفاده از چسب مخصوص به یکدیگر متصل شده‌اند، باعث می‌شود که این لوله‌ها دارای کمترین نقص و معایبی باشند.

یکی از بهترین ویژگی‌های لوله پنج لایه، مقاومت بالای آن در برابر دماست. همان‌طور که گفته شد این نوع لوله قابلیت تحمل دمایی حدود ۹۰ درجه سانتی گراد و همچنین جریان‌های پر فشار را خواهد داشت. همچنین لایه آلومینیومی قرار داده شده در این لوله‌ها باعث می‌شود که اکسیژن به داخل لوله نفوذ نکند که این ویژگی باعث افزایش طول عمر لوله خواهد شد. در لیست زیر، سایر ویژگی‌ها و مزایای لوله‌های پنج لایه را مشاهده می‌کنید.

  • عدم اتلاف گرما
  • عدم رشد جلبک
  • نصب ساده و آسان
  • ضریب انبساط پایین
  • قیمت و هزینه مناسب
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی
  • مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و بازی
  • عدم افت فشار آب به دلیل طراحی صیقلی
  • مقاومت زیاد در برابر ضربه‌های فیزیکی، ارتعاشات و آتش سوزی

کاربردهای لوله پنج لایه

امروزه استفاده از لوله پنج لایه در صنعت ساختمان سازی، مورد توجه معماران زیادی قرار گرفته است. این لوله‌ها به دلیل طراحی مناسب، کیفیت بالا و هم چنین مقرون به صرفه بودن، در بخش‌های زیادی کاربرد دارند. به‌عنوان‌مثال طراحی و اجرای سیستم گرمایش از کف، یکی از کاربردهای لوله‌های پنج لایه است.

این لوله‌ها به دلیل جلوگیری از اتلاف گرما، تحمل دمایی بالا و هم چنین عدم تغییر در فشار آب، در سیستم‌های گرمایشی که در کف ساختمان‌ها پیاده سازی می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین استفاده از این لوله‌ها در لوله‌کشی‌های شوفاژ و رادیاتورها نیز از دیگر کاربردهای آنها در سیستم‌های گرمایشی است.

کاربرد دیگر این لوله‌ها، استفاده از آنها در سیستم لوله کشی آشپزخانه و سرویس بهداشتی است. این لوله‌ها به دلیل طراحی صیقلی، کمترین میزان رسوب آب را داشته و بهترین گزینه برای استفاده در سیستم لوله کشی بخش‌های مختلف ساختمان محسوب می‌شود.

کاربردهای لوله پنج لایه تنها محدود به صنعت ساختمان سازی نخواهد شد. این نوع لوله در بخش‌های مختلف صنعتی مانند پتروشیمی، نفت و گاز و همچنین در بخش‌های مختلف پزشکی برای طراحی و تولید تجهیزات مربوط به این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.



فاکتورهای مهم هنگام خرید لوله پنج لایه

تنوع برند در لوله‌های پنج لایه عرضه شده در بازار زیاد است اما تمامی آنها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. اگر قصد خرید لوله پنج لایه باکیفیت را دارید، باید به برخی نکات و ویژگی‌ها توجه زیادی داشته باشید. یکی از این نکات، بررسی دقیق ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی محصول است. بررسی دقیق ظاهر لوله و همچنین ویژگی‌های شیمیایی محصول مانند تحمل دمایی، ضد زنگ بودن و … باعث می‌شود که انتخاب مناسبی داشته باشید.

از طرفی آشنایی با انواع لوله‌های پنج لایه، کاربردهای آنها و محل دقیق نصب لوله نیز می‌تواند کمک زیادی به خرید محصولی باکیفیت داشته باشد. در صورتی که قصد خرید لوله پنج لایه، با کیفیتی بالا و هم چنین قیمت مناسب را دارید، می‌توانید با مشاورین و کارشناسان وب سایت گروه تولیدی و صنعتی کارا تجهیز در تماس باشید. تولید انواع لوله و اتصالات ساختمانی، ارائه مشاوره‌های لازم با بهره گیری از مجرب‌ترین مهندسان و کارشناسان و همچنین طراحی و اجرای سیستم تأسیسات ساختمانی، از جمله خدمات این مجموعه است.


محصولات مرتبط دیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up