لوله‌های پلیمری تنوع بالایی دارند که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توانیم به لوله کاروگیت اشاره کنیم. این دست از لوله‌ها مشخصات فنی مختلفی دارند و معمولاً به خاطر ظاهر مارپیچی خود شناخته می‌شوند. ازآنجایی‌که در تولید لوله‌های کاروگیت از پلاستیک محکم کمک گرفته شده است، می‌توانید شاهد مقاومت بالایی در برابر عواملی همچون انواع مواد شیمیایی و… باشید. همین ویژگی‌ها باعث شده‌اند امروزه کاربردهای این لوله‌ها با افزایش روبه‌رو شوند. در این مقاله قصد داریم مشخصات و ویژگی‌های برتر این لوله‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.



آشنایی با لوله‌های کاروگیت یا لوله پلی‌اتیلن فاضلابی

از نقش بسیار مهم لوله‌ها در صنایع گوناگون نمی‌توانیم عبور کنیم. لوله‌های کاروگیت بیشتر در زمینه انتقال فاضلاب کاربرد دارند؛ به همین علت از آن‌ها تحت عنوان لوله پلی‌اتیلن فاضلابی نیز یاد می‌شود. به‌منظور تولید این لوله‌ها نیاز است از پلاستیک سبک و بادوام کمک گرفته شود. در حال حاضر پلی‌اتیلن می‌تواند یکی از برترین انتخاب‌ها باشد.

لوله‌های فاضلابی کاروگیت به شکل مارپیچی طراحی شده‌اند. همچنین سطح داخلی آن‌ها در دو رنگ آبی و زرد موجود است. ازآنجایی‌که این محصولات در دسته‌بندی لوله‌های غیرفشاری جای می‌گیرند، پس هیچ‌گونه توده یا ضایعاتی هنگام عبور به لوله نخواهد چسبید. این یک مزیت بسیار بزرگ است؛ زیرا از تمیزکاری و گرفتگی جلوگیری خواهد کرد.

ویژگی‌های لوله‌های فاضلابی کاروگیت

لوله کاروگیت توانسته است از ویژگی‌های مختلفی بهره ببرد. این ویژگی‌ها به‌گونه‌ای هستند که امروزه می‌توانید شاهد کاربردهای بسیاری از لوله‌های کاروگیت باشید. در واقع صنایعی که به دنبال خرید این دست از محصولات هستند، در ابتدای امر باید درباره ویژگی‌ها تحقیقات لازم را انجام دهند. در لیست زیر می‌توانیم به مهم‌ترین ویژگی‌های این لوله‌ها پی ببرید:

  • از انعطاف‌پذیری بالای لوله کاروگیت نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
  • این لوله‌ها می‌توانند مقاومت خوبی از خود در برابر اشعه ماورا بنفش نشان دهند.
  • مقاومت در برابر سایش و سایر عوامل از ویژگی‌هایی هستند که باعث افزایش طول عمر این لوله‌ها می‌شوند.
  • ازآنجایی‌که در برخی کاربردها این لوله‌ها باید دفن شوند، می‌توانند بار ترافیکی و فشارهای خارجی را تحمل کنند.
  • مقاومت این لوله‌ها در برابر انواع مواد شیمیایی همچون اسیدها، بازها و نمک‌ها بالا است و دچار خوردگی نمی‌شوند.
  • به دلیل سبک بودن لوله‌های کاروگیت حمل آن‌ها نیز بسیار آسان خواهد بود. همچنین سرعت نصب و راه‌اندازی نیز بالا است.

بررسی کاربردهای لوله فاضلابی کاروگیت

همان‌طور که مشاهده کردید ویژگی‌ لوله‌های کاروگیت بسیار گسترده‌ هستند؛ به همین علت کاربردهای زیاد نیز طبیعی خواهند بود. امروزه صنایع گوناگونی خواستار تهیه این دست از لوله‌ها هستند تا بتوانند در کنار صرفه‌جویی در هزینه‌ها، از کارکرد فوق‌العاده آن‌ها نیز بهره ببرند. در لیست زیر می‌توانید برخی از کاربردها را مشاهده کنید:

  • در سیستم انتقال آب و فاضلاب شهری نقش بسیار پررنگی دارد.
  • در مخازن ذخیره مواد و مایعات از نقش پررنگی برخوردار هستند.
  • برای انتقال آب باران و به‌طورکلی سیالات از زیر زمین، این لوله‌ها بسیار کارآمد هستند.
  • لوله کاروگیت در سیستم آبیاری و کشاورزی همچون آبیاری قطره‌ای از کاربرد مؤثری برخوردار است.
  • به دلیل مقاومت بالای لوله‌های کاروگیت از آن‌ها به‌منظور انتقال انواع مواد شیمیایی صنعتی همچون اسیدها، بازها، نمک‌ها و… استفاده می‌شود.
  • درصورتی‌که بخواهیم فاضلاب مناطق شهری و روستایی را زهکشی کنیم، مناسب‌ترین گزینه‌ای که می‌توان از آن استقبال کرد، همین لوله‌های کاروگیت خواهد بود.

اتصالات در لوله‌های کاروگیت

در لوله‌های کاروگیت می‌توانید شاهد اتصالات گوناگونی باشید؛ اما رایج‌ترین آن‌ها شامل چهار دسته می‌شوند. سه مورد از این اتصالات به‌صورت جوش بات ولد، اکستروژن و الکتروفیوژن هستند. همچنین یک مورد نیز به شکل اتصالات مکانیکی است. در لیست زیر می‌توانید به‌صورت کامل‌تر با این اتصالات آشنا شوید:

جوش بات ولد

از جوش بات ولد تحت عنوان جوش لب‌به‌لب نیز یاد می‌شود که به‌صورت حرارتی است. برای اینکه دو لوله به یکدیگر متصل شوند، نیاز به دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. این روش معایب خود را دارد. به‌عنوان‌مثال ممکن است در خطوط طولانی، لوله‌ها به‌صورت هم‌تراز نباشند.

جوش اکستروژن

برای اتصال چندین لوله کاروگیت می‌توان از جوش اکستروژن نیز استفاده کرد. البته تنها برای لوله‌هایی با سایز بزرگتر از ۸۰ سانتی‌متر می‌توان این روش را به کار گرفت. در این روش نیاز است لبه لوله‌ها حرارت داده شوند و سپس در میان آن‌ها مواد پلیمری مذاب تزریق شود. فرایند تزریق با کمک دستگاه اکسترود انجام می‌شود. از مزایای اتصالات جوش اکستروژن می‌توانیم به مقاومت بالا اشاره کنیم.

جوش الکتروفیوژن

به‌منظور استفاده از این روش در ابتدا باید لوله‌های کاروگیت را در کنار یکدیگر قرار داد. صفحه‌های الکتروفیوژن باید به‌صورت درست و اصولی دور لوله‌های آماده‌شده بپیچند. برای اینکه پلاستیک‌های دور لوله گرم شوند و بتوان جوش محکمی ایجاد کرد، نیاز است جریان برق را از سلونوئیدهای مقاومت حرارتی عبور داد.

اتصالات مکانیکی

اگر بخواهیم به مقایسه مزیت این روش با سه گزینه فوق بپردازیم، باید از سرعت بالا یاد کنیم. برای انجام اتصالات مکانیکی در لوله‌های کاروگیت باید نسبت به استفاده از کوپلینگ‌های فشاری اقدام کرد.

سایزهای مختلف لوله‌های کاروگیت

لوله کاروگیت در اندازه‌ها و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که انتخاب هرکدام بستگی به کاربرد آن دارد. به‌عنوان‌مثال برای فاضلاب‌های خانگی یا غلاف دور کابل به لوله‌هایی با سایز ۱۱۰ تا ۱۲۵ میلی‌متر نیاز خواهد بود. ازآنجایی‌که این لوله‌ها استفاده زیادی ندارند، تولید آن‌ها به‌صورت سفارشی انجام می‌شود. برای جمع‌آوری و انتقال فاضلاب‌های شهری همچون جوی آب‌ها نیاز است از لوله‌هایی با اندازه ۱۶۰ میلی‌متر استفاده شود.

در حال حاضر پرمصرف‌ترین سایز از این لوله‌ها، ۲۰۰ میلی‌متر است. برای زهکشی و غلاف دور لوله‌ها این محصولات گزینه مناسبی هستند. به طور کلی هرچقدر کاربردها صنعتی‌تر شوند، به لوله‌هایی با سایز بزرگتر نیز نیاز خواهد بود. به عنوان مثال از لوله‌های ۸۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌متر در راستای انتقال آب رودخانه‌ها کمک گرفته می‌شود. قیمت این لوله‌ها در مقایسه با دیگر ابعاد بیشتر است. این لوله‌ها در ابعاد دیگری نیز تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به ۶۰۰ میلی‌متر، ۵۰۰ میلی‌متر، ۴۰۰ میلی‌متر و ۳۱۵ میلی‌متر اشاره کنیم.

انواع لوله‌های کاروگیت

لوله کاروگیت انواع مختلفی دارد و هرکدام از آن‌ها می‌توانند ویژگی‌های گوناگونی از خود به نمایش بگذارند. کاربرد این لوله‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است؛ به همین علت قبل از خرید و استفاده باید به کاربری آن‌ها توجه داشته باشید. در لیست زیر می‌توانید انواع این لوله‌ها را مشاهده کنید:

لوله‌های کاروگیت زهکش

به‌منظور تولید این لوله‌ها نیاز است با کمک دریل یا فرز شیارهایی روی سطح آن ایجاد کرد. زمانی که در زمین‌های کشاورزی و ورزشی به جمع‌آوری آب نیاز باشد، این لوله‌ها مناسب‌ترین گزینه برای استفاده خواهند بود.

لوله سوراخ‌دار H.P.D.E کاروگیت

اگر به دنبال لوله‌های کاروگیتی هستید که بتواند بیشترین مقاومت را در برابر مواد شیمیایی نشان دهد، پیشنهاد ما به شما لوله سوراخ‌دار H.P.D.E است. برای بازیافت رسوباتی که درصد مس و نقره پایینی دارند، می‌توان از این لوله‌ها بهره برد.

لوله پلی‌اتیلن کاروگیت

برای ساخت این لوله‌ها از خطوط عمودی و شیار استفاده شده است. اهداف مختلفی پشت استفاده از شیار وجود دارند. به‌عنوان‌مثال در برابر جریان هوای پرفشار این شیارها مقاومت بسیار ویژه‌ای دارند. همچنین در برابر انواع تنش‌ها نیز می‌توانند بسیار کارآمد باشند. ازآنجایی‌که چگالی این لوله‌ها بالا است، پیشنهاد می‌شود آن‌ها را برای مصارف زیرزمینی به کار برد. لازم به ذکر است این دست از لوله‌ها خود دارای کلاس‌های مختلفی هستند و بر اساس ویژگی‌ها در ساخت پل‌ها، انتقال فاضلاب‌ها صنعتی و… به کار می‌روند.

خرید لوله فاضلابی کاروگیت

برای خرید لوله مدل کاروگیت نیاز است به نکات مختلفی توجه داشته باشید تا خرید شما کاملاً موفقیت‌آمیز به اتمام برسد. یکی از نکات مهم انتخاب بهترین مرجع برای خرید است. مجموعه‌های مختلفی وجود دارند که در زمینه طراحی و فروش این لوله‌ها فعالیت دارند. شما باید به دنبال محصولات شرکتی باشید که کیفیت بالایی دارند. ناب زیست در حال حاضر ارائه‌دهنده بهترین تجهیزات در زمینه سیستم‌های فاضلاب است.

یکی دیگر از نکات مهم در ارتباط با قیمت است. قیمت لوله‌‌ کاروگیت باتوجه‌به عوامل مختلف، متفاوت است؛ به همین علت نیاز است قبل از خرید ارزیابی کافی درباره آن داشته باشید. یکی از پارامترهای مؤثر روی قیمت اندازه لوله‌ها است. قاعدتاً با افزایش قطر قیمت نیز بیشتر می‌شود. وزن لوله‌ها نیز به‌صورت مستقیم روی قیمت نهایی مؤثر هستند. در کنار این موارد پارامترهای دیگری نیز می‌توانند باعث کاهش یا افزایش قیمت لوله فاضلابی کاروگیت شوند؛ از جمله:

  • ضخامت لوله‌ها
  • نوسانات موجود در بازار ارز
  • مواد اولیه مورد استفاده در لوله‌ها
  • استانداردهای در نظر گرفته شده برای لوله‌ها
  • و…

ازآنجایی‌که قیمت این لوله‌ها ثابت نیست و بر اساس نوسانات بازار روزانه در حال تغییر است، قبل از خرید نیاز است از قیمت به‌روز آن مطلع شوید. گروه تولیدی صنعتی کارا تجهیز به‌عنوان طراح انواع تجهیزات صنعتی و فاضلاب می‌تواند یک مرجع مناسب برای شما باشد. کافی است از طریق راه‌های ارتباطی درج‌شده در سایت با کارشناسان در ارتباط باشید.

لوله کاروگیت از جمله لوله‌های پلیمری به شمار می‌رود که به دلیل انعطاف‌پذیری و استحکام بالا در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله‌ها در ابعاد و ضخامت‌های گوناگون به تولید می‌رسند و همین موضوع می‌تواند روی قیمت نهایی نیز تأثیرگذار باشد. این لوله‌ها در خطوط آبیاری و فاضلاب نقش بسیار پررنگی دارند و روزانه به کاربردهای آن‌ها نیز افزوده می‌شود. اگر قصد خرید این لوله‌ها را دارید، باید از یک تیم متخصص کمک بگیرید. مجموعه کارا تجهیز با بهره‌مندی از سال‌ها تجربه می‌تواند در این زمینه به کمک شما بشتابد.


محصولات مرتبط دیگر …

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خانم صامری
    ۱۴۰۰-۰۹-۲۸ ۱۳:۱۳

    سلام وقت بخیر خدمت شما
    لطفا تفاوت لوله پلی اتیلن تکجداره و دوجداره رو توضیح میدین؟
    و آیا این نوع از لوله برای باغات و کشاورزی میتوان استفاده کرد؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ
    • سلام وقتتون بخیر خانم صارمی. خواهر عزیزم لوله های پلی اتیلن تکجداره یا همان لوله های تحت فشار، فشار قوی هستن که به صورت کلافی و شاخه ایی و رو صاف داخل صاف هستن و سیال رو معمولا با فشار هدایت می کنن ولی برعکس این لوله های دوجداره یا همان کاروگیت به صورت شاخه های ۶ متری تولید میشوند و بیشترین استفاده رو در انتقال فاضلاب و آب های سطحی دارند. بله هر دو نوع لوله رو میتوان برای آب باغ یا کشاورزی استفاده کرد. شما میتوانید با شماره شرکت ۰۲۱۹۱۰۱۴۶۷۰ تماس بگیرین و با آقای حدادی در این مورد بیشتر راهنمایی بگیرین. با تشکر

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up