یکی از اجزای مهم شبکه فاضلاب منهول است. استفاده از منهول از دیرباز جهت ایجاد ایستگاه‌های دسترسی به بخش‌های مختلف شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب جهت بازرسی، تعمیر، تهویه طبیعی و نگهداری همواره موردنظر بوده است و از منهول به وفور استفاده ‌شده است. امروزه نیز نه تنها از اهمیت منهول کاسته نشده بلکه روز به روز براهمیت و نیز موارد کاربرد منهول افزوده شده است. به طوری که در هر کوچه و خیابان تعداد زیادی منهول به کار رفته است.

منهول چیست ؟

میتوان گفت منهول به معنای گودال دسترسی یا بازرسی که در واقع نوعی محفظه یا جزوی از خانواده اتصالات آب و فاضلابی می‌باشد که جهت متصل کردن چندین شبکه به یکدیگر و دسترسی به لوله‌هایی که در بخش زهکشی‌های فاضلابی و زهکشی آبهای سطحی از آن میتوان استفاده کرد. معمولا این نقاط دسترسی در ابتدا، انتها و یا تغییر جهت و یا در نقاط وسطی یک خط لوله مستقیم طولانی با فاصله‌های مناسبی مستقر هستند.

البته در سطح شهر دریچه‌هایی که در بروی سطح زمین موجود است؛ همان که بر روی منهول‌های دفن شده در سطح زمین نصب شده‌اند و برای کاربردهای مختلفی استفاده میشود و منهول در واقع جهت دسترسی آسان و امن انسان به داخل کانال است و درب آن‌ها را با دریچه منهول که بسته به محل مورد نظر که انواع مختلفی دارند می پوشانند.

انواع منهول

منهول‌ها انواع مختلفی دارند که از لحاظ جنس بدنه، نحوه تولید و کاربرد آنها نیز با یکدگیر متفاوت است و بنابر نوع شبکه و اندازه لوله‌های فاضلاب و نیاز به فضای بیشتر از اندازه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. اما در خصوص نوع و جنس منهول‌ها باید گفت که منهول‌ها در سه نوع آجری، بتنی و پلی اتیلن ساخته می‌شوند که هر یک در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مورد هر یک از نوع منهول‌ها در زیر توضیحاتی ذکر می‌شود.

منهول آجری

جزو اولین و ساده‌ترین نوع منهول‌ها میباشد که در زمان‌های گذشته به دلیل نبود امکانات بیشترین استفاده رو داشته است. به این صورت که در مکان موردنظر با استفاده از آجر و بنایی اتاقکی مانند ساخته و روی آن درب آهنی دست ساز قرار میدادند و به عنوان منهول استفاده شده است. منهول آجری در کل هزینه تمام شده پایینی دارد و معایب زیادی نیز دارند و با توجه به این معایب و وجود منهولهای جدید، امروزه متاسفانه از نوع آجری کمتر استفاده می‌شود.

معایب منهول های آجری

از معایب منهول‌های آجری میتوان به احتمال نشست از دیواره‌ها، زبری نسبت زیاد در محل مجرای کف، امکان حداکثر استفاده تا ارتفاع ۳ متر، شکننده بودن در برابر عواملی مانند زلزله و احتمال نشت از محل اتصال لوله به منهول اشاره کرد. تنها مزایای منهول‌های آجری که دارند هزینه مواد و مصالح و اجرا این نوع از منهول‌ها میباشد.



منهول بتنی

با گذشت زمان و ناکارآمدی منهول‌های آجری و مرور زمان و با پیشرفت منهول‌ها در صنعت آب و فاضلاب، منهول‌های بتنی روانه بازار شد و جای منهول‌های آجری را در بخش فاضلاب میتوان گفت به خود اختصاص داده است. بطوریکه میتوان گفت حدود ۷۰ درصد منهول‌های ساخته شده در کشور از نوع منهول بتنی (دست ساز یا قالبی) می‌باشند. این نوع از منهول‌ها نسبت به منهول‌های آجری بسیار با کیفیت‌تر و مقاوم‌تر هستند هرچند بازم به نسبت منهول‌های جدید معایبی نیز دارند.

معایب منهول های بتنی

از مهمترین معایب و مشکلات منهول بتنی همچون به عواملی همانند آبندی نامناسب در اتصالات، آسیب‌پذیر در برابر مواد خورنده، وزن بالای اجزا (پیش ساخته)، زمان اجرای طولانی (اجرا در محل)، زبری نسبتاً زیاد در محل مجرای کف، شکننده بودن در برابر عواملی مانند زلزله اشاره کرد. که همین معایب باعث شده تا در پروژه‌ها کمتر دیده شوند.



منهول جی آر پی

یکی دیگر از منهول‌های مورد استفاده در خطوط دسترسی و بخش فاضلاب به منهول جی آر پی نیز اشاره کرد. این نوع از منهول؛ بدلیل نحوه تولید که باید از رزین و پلی استر و شن استفاده شود. استفاده از شن در تولید منهول جی آر پی حالت شکننده به خود می‌گیرد و زود می‌شکند و از این رو تولیدکنندگان به ناعلاج در تولید از کل مواد درجه یک استفاده کنند و این امر وزن منهول را سنگین‌تر و باعث جابجایی سخت‌تر و قیمت بالای آن نسبت به دیگر منهول‌ها موجود و از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود.


منهول پلی اتیلن

یکی دیگر از بهترین و برترین نوع منهول های قابل استفاده در بخش فاضلاب منهول های پلی اتیلن میباشد. در چند دهه اخیر پلی اتیلن، با توجه به خواص مطلوبی که داشته و به عنوان مناسب ترین و به صرفه ترین مواد اولیه برای ساخت منهول های پلی اتیلن بکار گرفته شده است. خواص منهول پلی اتیلن که در ادامه به آنها می پردازیم، امروزه باعث شده روند استفاده از آنها سیر صعودی داشته باشد، بطوریکه هم اکنون در اروپا بیش از ۸۰ درصد منهول های فاضلاب از این نوع بوده است.

خاصیت انعطاف پذیری پلی اتیلن باعث شده است که احتمال شکستگی به حداقل برسد زیرا این خاصیت باعث میشود در صورت ضربه خوردن به منهول شکستگی در آن ایجاد نشود. ضمن اینکه منهول های پلی اتیلن از استحکام بالایی برخورداره بوده و به راحتی در برابر ضربه ها از بین نمیرود. به هر حال با تمام این اوصاف، امروزه بهترین نوع منهول ها فاضلابی میباشد که استقبال زیادی از آن بعمل آمده و تعداد آن روز به روز در دنیا بیشتر میشود.

ویژگی های منهول پلی اتیلن

با توجه به اینکه این نوع از منهول ویژگی و خاصیت بالایی به دیگر منهول های اشاره شده در بالا را دارند و با توجه به همین خواص و مزیت مناسب مواد اولیه پلی اتیلن با دانسیته بالا شامل استحکام مناسب، وزن کم و انعطاف پذیری بالای آن و نحوه تولید و کاربرد این نوع منهول ها و مزایای استفاده میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

| سبکی وزن منهول

پلی اتیلن چگالی کمی دارد به همین دلیل در مقایسه با بتن، وزن منهول از نوع پلی اتیلن در مقایسه با دیگر منهول ها با کاربری یکسان، بسیار پائین‌تر و کمتر است. مزیت دیگر منهول های پلی اتیلن استفاده در زمین های باتلاقی و شنی که امکان زیرسازی مناسب برای منهول های سنگین فاضلاب وجود ندارد و به علت سستی زمین امکان نشست منهول وجود دارد، این نوع منهول ها ( پلی اتیلن ) به علت وزن و چگالی پائین از خطر نشست و فرو رفتن در زمین کاملاً مصون میباشند.

| مقاوم در برابر مواد شیمیایی

پلی اتیلن بعلت طبیعت خنثی خود از مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد شیمیائی مختلف داراست و در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. به همین دلیل خطر خوردگی و یا پوسیدگی منهول های پلی اتیلن در مجاورت مواد خورنده و محیط های مهاجم بسیار پائین است.

| زبری پایین

با توجه به ضریب زبری پائین پلی اتیلن احتمال چسبیدن مواد معلق، گل و لای به آن بسیار کم است و در صورت ته نشین شدن بر روی آن با اولین جریان شدید آب کاملاً شسته شده و تمیز می‌گردد و دیگر نیازی به پاکسازی ندارند.

همچنین به علت صاف بودن سطح داخلی منهول های ساخته شده از پلی اتیلن و نیز مقاومت در برابر سایش بالای پلی اتیلن، میزان سایش منهول پلی اتیلن در اثر جریان آب در مقایسه با منهول های دیگر بسیار ناچیز بوده و همین امر سبب ساز طول عمر زیاد این منهول ها بخصوص در خطوطی که زاویه شیب بالا در نتیجه دارای جریان شدید سیال است، میباشد.

| استحکام در برابر ضربه

با توجه به انعطاف‌پذیری و ضربه پذیری پلی اتیلن، منهول های ساخته شده از این مواد مقاومت بالای در برابر ضربات وارده در حین حمل و نقل یا پروسه نصب برخوردارند که این موضوع بسیار مهم است.

در صورت استفاده از منهول بتنی به علت طولانی بودن زمان قالب‌بندی و بتن‌ریزی و زمان خشک شدن بتن، انجام عملیات اجرای منهول بسیار طولانی خواهد بود و این کار بسیار دشوار است. حتی در صورت استفاده از منهول بتنی پیش‌ساخته، بدلیل وزن بسیار بالای منهول ها عملیات حمل و کارگذاری بدون در دسترس بودن جرثقیل های پرقدرت عملاً بسیار مشکل و حتی غیرممکن خواهد بود که این موضوع باعث عدم رقبت به منهول بتنی میشود.

| سرعت بالای نصب

منهول های ساخته شده از پلی اتیلن را به راحتی و با سرعت میتوان نصب کرد. و میتوان گفت که بزرگترین مزیت این نوع از منهول ها سرعت نصب بالای آنها میباشد که این کار به آسانی انجام میشود. با توجه به اینکه منهول های پلی اتیلن بصورت پیش‌ساخته تولید میگردد، بنابراین بلافاصله پس از حمل به محل آماده نصب میباشد.

همچنین بدلیل وزن پائین آنها، در محل نصب حمل و کارگذاری آنها حتی با استفاده از ماشین‌آلات حاضر در محل نصب مانند بیل مکانیکی کاملاً امکان‌پذیر است و در صورت آماده بودن ترانشه فاضلاب میتوان بسرعت به نصب آن اقدام نمود و منهول را در محل مورد نظر نصب کرد.

مزایای منهول های پلی اتیلن

از مهمترین مزیت های این نوع از منهول اشاره به مقاومت در برابر نمک ها، اسیدها و سایر مواد موجود در پساب را دارند و مواد پلی اتیلن قادر به نگهداری مواد شیمیایی و دفن زباله میباشند، به طوری که آنها برای تخلیه فاضلاب ایده آل هستند. بدنه منهول های پلی اتیلن کاملا آب بندی شده و هیچ گونه ماده اضافی داخل منهول نشت نمی کند و حتی از ورود حشرات و جانوران موذی در محل منهول جلوگیری می کند.

آدم رو پلی اتیلن

منهول یا آدم رو پلی اتیلن، یا همان منهول که در بین عوام با این نام شناخته میشود، را میتوان گفت یک نوع از اتصالات است که در سیستم های فاضلابی جهت وصل کردن چندین خط لوله فاضلاب متصل و در نهایت به یک مسیر خروجی مشخص از پیش تعیین شده از آدم رو پلی اتیلن استفاده میشود یا در سیستم‌های مخابراتی همانند منهول پلی اتیلن جهت دسترسی به مسیر کابل ها از آن استفاده میشود. نکته مهم در خصوص آدم رو پلی اتیلن این است که هزینه های تعمیر و نگهداری در این نوع از اتصال به علت وزن پایین، حمل و نقل آسان و نصب راحت بسیار پایین میباشد و نیازی به استفاده از ماشین آلات سنگین و پرسنل جهت نصب ندارد.

انواع منهول پلی اتیلن

منهول های پلی اتیلن به نوبه خود از نظر ساختار، کاربرد و نحوه تولید به دو دسته تک جداره و دوجداره تقسیم بندی میشوند. که هر کدام از این دو نوع ساختار با توجه به نوع مواد اولیه که پلی اتیلن میباشد مزایا و معایب خود را دارند البته باید اشاره کرد منظور از معایب صرفا نوع تولید آنها میباشد.

منهول پلی اتیلن تک جداره

منهول های پلی اتیلن تک جداره یا همان منهول های پیش ساخته پلی اتیلن که در بین استفاده کنندگان از این نوع منهول شناخته شده است و از نامش پیداست بدنه کاملا تک جداره میباشد. منهول های پلی اتیلن تک جداره به صورت قالبی ( روتاری ) با مواد اولیه پلی اتیلن گرید ۳۸۴۰ پتروشیمی تبریز تولید میشود. قالب این نوع از تولید کاملا ثابت هستن و قابلیت تغییر در اندازه را ندارد. یعنی سفارش دهنده که بخواد دقیقا قطر و ارتفاع مورد نظر را سفارش دهد با تولید اختلاف نسبی دارد.



اجزای منهول پلی اتیلن تک جداره

از آنجا که استفاده و کاربرد از منهول ها را اشاره کردیم، در نوع تکجداره این نوع از منهول ها که هم به صورت یکپارچه تا ارتفاع های خاص تولید میشود و هم به صورت سه تکه میتوان تولید و در محل پروژه مونتاژ کرد. منهول های پلی اتیلن تک جداره از سه قسمت مهم اعم از بخش بالایی منهول یا همان تیپر، بخش میانی منهول یا رایزر منهول و بخش پایینی که معمولا با قطعه کفی منهول شناخته میشود تشکیل شده است که در زیر توضیح مختصری از سه بخش را خواهیم داد.

تیپر منهول پلی اتیلن ( آدم رو )

بخش بالای منهول میتوان گفت از مهمترین بخش منهول میباشد زیرا این قطعه در آخر نصب و فشار های وارده به این قطعه بیشتر میباشد در نتیجه باید از دقت و کیفیت بالایی تولید شده باشد. تیپرها که همان آدم رو منهول هم حساب میشود قطر آنها از ۶۰ سانتیمتر تا ۱ متر و بسته به قطر و ارتفاع منهول متغییر میباشد.



رایزر منهول پلی اتیلن ( رابط میانی )

این قطعه از منهول پلی اتیلن را بعد از کفی منهول که نصب کرد روی آن قرار داده و با استفاده از واشر و پیچ مهره ( اتصال منهول ) البته در منهول های سه تکه قرار می گیرد. شکل و ظاهر رایزر ها معمولا به صورت استوانه، یکپارچه و دارای پله های دسترسی ( مقاومت برای پله ها با بارهای عمدی تا ۲ کیلو نیوتن ) و ضخامت بالا را دارند چون مهمترین بخش اتصال در منهول های سه تکه میباشد. و میتوان با استفاده از رایزر قطر منهول را تا تیپر البته از ارتفاع ۲ متر به بالا کمتر کرد.



کفی منهول پلی اتیلن

بخش پایینی منهول های پلی اتیلن تک جداره کفی منهول که تحمل فشار منفی ۱ بار را تحمل دارد که بعد از گود برداری و تراز نمودن محل استقرار قرار می گیرد. و در دو نوع کفی ساده و چهار وجهی تولید می شود. کفی های منهول مهمترین بخش در منهول می باشد و همه اتصالات با توجه به نقشه در قطعه پایینی سوراخ کاری و نصب میشوند.

معمولا اگر نقشه منهول ها دقیق و ارتفاع ها طبق نقشه باشد اتصالات ورودی و خروجی را در کارخانه سوراخکاری میشود و در آن طرف میتوان در محل استقرار آنها و با توجه به شیب و نقشه با استفاده از دستگاه گرد بر سوراخکاری و اتصالات رو نصب کرد.



مشخصات فنی منهول پلی اتیلن تک جداره

منهول های پلی اتیلن تک جداره تولید شده از مواد اولیه پلی اتیلن پتروشیمی تبریز با گرید ۳۸۴۰ ( دورانی ) به صورت روتاری یا همان قالبی طبق استاندارد ملی به شماره ۱۴۱۴۸ ایران برگرفته از استاندارد جهانی ISO 13272 تولید و عرضه میشوند. منهول های پلی اتیلن با دو نوع یکپارچه کاملا آب بند و سه تکه با مواد پلی اتیلن ضد اشعه خورشید ( پرتو فرابنفش ) و با عمق استاندارد تا ۶ متر بدون سازه نگهبان و در صورت ارتفاع های بالا باید دال بتنی ساخته شود.

تست های پایداری حرارتی ( OIT ) برای منهول تک جداره پلی اتیلن حداقل ۱۰ دقیقه و شاخص جریان مذاب ( MFI ) عدد ۴-۵ تا ۳-۵ و از مواد بازیافتی به هیچ عنوان نباید استفاده کرد در صورت محل نصب و تردد های سنگین حتما باید دال های بتنی دور تا دور منهول نصب شود. دوام منهول های تک جداره معمولا ۵۰ سال را دارا می باشند.

منهول پلی اتیلن دوجداره

منهول پلی اتیلن دوجداره ( کاروگیت ) تولید شده از لوله های کاروگیت می باشند. ساختار این منهول دقیقا لوله های کاروگیت را برش زده و سر و ته لوله رو از جنس خود لوله ( عدسی ) تولید و جوش میزنند. مزیت استفاده از منهول های دوجداره استفاده از قطر و ارتفاع دلخواه میباشد، یعنی مطابق با طراحی و نقشه کارفرما میتوان درب آنها را باز گذاشت یا از دریچه بازدید استفاده کرد. که با جوش پلی اتیلن به صورت یکپارچه به انشعابات ورودی و خروج متصل میشوند.



کاربرد منهول ها

از منهول ها میتوان جهت انتقال فاضلاب در سیستم های فاضلابی که خطوط فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند و به یک مسیر مشخص هدایت نمایند. یا در سیستم‌ های مخابراتی جهت دسترسی به مسیر کابل‌ها در زیر زمین استفاده میشود. ‌دریچه‌هایی که در سطح زمین موجود است و برای کاربری‌های مختلفی استفاده میشود ( آب و فاضلاب، تلفن، برق و…) در زیر این دریچه‌ها منهول قرار دارد.

کار منهول فقط این نیست که مسیرهای متعدد را به یک مسیر هدایت کند، از کارایی دیگر منهول میتوان از آن جهت نظارت و سرکشی بر تجهیزات و مسیرهای داخل منهول استفاده کرد و تکنسین جهت بازرسی به راحتی و در شرایط کاملا ایمن وارد منهول شوند.

منهول فاضلابی

با توجه به توضیح انواع منهول ها که در بالا اشاره شد، میتوان نتیجه گرفت که منهول یکی از مهمترین بخش های سیستم فاضلاب است به این دلیل که نیاز به حفاری را از بین میبرد. در سیستم های فاضلاب شهری و خانگی جهت اتصال چندین خط لوله فاضلاب به یک مسیر از منهول های فاضلاب در فواصل منظم در سراسر سیستم فاضلاب قرار می گیرد تا دسترسی راحت در هر نقطه را فراهم سازد.

دسترسی به منهول های فاضلابی باید با استفاده از تجهیزات ایمنی لازم جهت جلوگیری از حوادث ناشی از افتادن و گازهای مضر مانند متان و سولفید هیدروژن انجام شود. از منهول های فاضلابی در سیستم فاضلاب شهری و فاضلاب صنعتی و هم با کاربرد‌های مختلف در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌ها و خطوط انتقال شهری استفاده میشود.

منهول پیش ساخته پلی اتیلن

تسریع در پروژه های آبرسانی و فاضلابی جهت روند کار و کیفیت در صورت استفاده از منهول، از منهول های پیش ساخته پلی اتیلن استفاده میشوند. منهول های پیش ساخته پلی اتیلن در اصل همان منهول یا آدمرو های پلی اتیلنی است که از قبل تولید شده و در محل پروژه بعد از سوراخکاری اتصالات نصب میشوند. شرکت کارا تجهیز در تولیدات منهول های پیش ساخته پلی اتیلن از بهترین مواد اولیه پلی اتیلن، برترین طراحی و به روزترین دستگاه های مطابق با تکنولوژی در تولید این محصول استفاده می کند.

هندهول چیست ؟

تمام سیستم های زیرزمینی ساختمانی و زهکشی باید نقاط دسترسی داشته باشند تا بتوانند به طور منظم بازرسی و بررسی شوند و در صورت مسدود شدن تمیز شوند، که در این مورد از هندهول استفاده می کنند. هندهول یکی دیگر از سیستم های دسترسی می باشد، و شکل ظاهری آن شباهت زیادی به منهول های پلی اتیلن دارد. یک محفظه با مقطع دایره ای است که با این تفاوت که قطر آنها معمولا مساوی یا کمتر از سایز ۶۰۰ میلیمتر می باشد. از هندهول ها برای دسترسی بسیار محدود جهت بازرسی های دوره ای استفاده می کنند.

قطر هندهول ها به گونه ای طراحی شده است که امکان ورود یک نفر به داخل آن وجود ندارد که از نامش پیداست برای ورود دست و عملیات لازم از طریق دریچه بالای هندهول و بدون ورود به آن قابل انجام است. از هندهول در جاهای مختلفی همانند منهول ها از آنها استفاده میشوند و چند سایز بیشتر ندارند، که در زیر به مزایا و کاربرد آنها می پردازیم.

اجزای بدنه هندهول ها

هندهول ها از دو بخش اصلی بدنه و درب تشکیل شده اند که معمولاً هر یک از این دو بخش بصورت مجزا ساخته شده و در محل بر روی هم نصب می شوند. بدنه هندهول ها که در بالا اشاره شد به صورت تکجداره و دوجداره عرضه می شوند. با این تفاوت که نوع تکجداره آن به صورت قالبی ( روتاری ) که در قطر های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ سانتیمتر تا ارتفاع ۶۰ سانتیمتر به صورت استوانه ای و نوع دوجداره از لوله های کاروگیت دوجداره که طبق تولید قطرهای لوله کاروگیت با ارتفاع های دلخواه با اتصالات متنوع براساس نقشه ارائه شده تولید می شوند.

انواع هندهول ها

  • هندهول پلی اتیلن تکجداره
  • هندهول پلی اتیلن دوجداره

هندهول پلی اتیلن تک جداره

هندهول های پلی اتیلن تک جداره هم همانند منهول های فاضلابی تک جداره به صورت روتاری ( روتومولدینگ ) یعنی قالبی به صورت بدنه کاملا تک جداره با مواد پتروشیمی تبریز گرید ۳۸۴۰ در قطر های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ سانتیمتر ( ۶۰۰ میلیمتر ) تا ارتفاع ۶۰ سانتیمتر با مقطع استوانه ای ( گرد ) با عدسی پایین که به هنگام تولید به صورت یکپارچه بدون عدسی بالا با ضخامت حدود ۱ سانتیمتر تولید و عرضه میشوند.

هندهول پلی اتیلن دوجداره

برخلاف هندهول های تک جداره نوع دوجداره این محصول با توجه به اینکه از لوله های کاروگیت و اسپیرال ساخته می شوند، پس در نتیجه میتوان از انواع قطرهای لوله کاروگیت دوجداره که در بازار موجوده، هندهول دوجداره را ساخت. مهمترین مزیت هندهول دوجداره ارتفاع دلخواه آن میباشد. چون با توجه به هندهول تکجداره میتوان انواع ارتفاع های که لازم است را برش داده و عدسی را طبق استاندارد جوشکاری به آن جوش داد. ولی لازم به ذکر است که اشاره کنیم برای هندهول های مخابراتی که شیب دار اجرا نمی شوند تمامی هندهول های اجرا شده به صورت تیپ ( ارتفاع ثابت ) اجرا میشوند.

مهمترین کاربرد هندهول ها

  • شبکه انتقال آب
  • شبکه انتقال برق
  • شبکه انتقال فاضلاب

هندهول مخابراتی

درمکان هایی که ملزم به انتقال کابل برق، سیم تلفن و فیبرنوری از زیر زمین صورت می گیرد، از هندهول های مخابراتی استفاده میشوند که اتصال آنها با لوله های پلی اتیلن تکجداره یا لوله کاروگیت و بعضا با لوله های پلیکا بسته به نوع مکان جایگذاری انجام میگیرد و کابل های انتقال داخل لوله ها قرار گرفته و در فواصل معین هندهول ها را برای دسترسی نصب می کنند. از پرکاربردترین نوع هندهول ها سایز قطر ۶۰ سانتیمتر ( ۶۰۰ میلیمتر ) بیشترین نوع استفاده را دارند.

ویژگی های مهم هندهول پلی اتیلن

  • حمل و نقل و انبارداری آسان
  • تعبیه و ایجاد لوله ورودی و خروجی
  • بدنه مقاوم، وزن سبک، نصب سریع و آسان
  • استفاده از حداکثر فضای داخلی و دسترسی راحت

قیمت منهول پلی اتیلن

قیمت منهول پلی اتیلن را با توجه به تعریف کلی و کامل از انواع منهول ها، آشنایی با انواع منهول های فاضلابی و منهول های پیش ساخته و نحوه ساختار آنها قیمت منهول پلی اتیلن رو بر طبق نوع سازه و حجم آن میتوان محاسبه کرد. در اینجا که با توجه به مزایا و معایب منهول های آجری و بتنی که در محل پروژه ساخت و مونتاژ میشوند و نمیتوان قیمت منهول پلی اتیلن را در اختیار شما عزیزان گذاشت. ولی اطلاع از قیمت دقیق منهول پلی اتیلن میتوان چند آیتم مهم را در محاسبه قیمت قرارداد.

آیتم مهم در محاسبه قیمت منهول پلی اتیلن

با توجه به نحوه تولید منهول های پلی اتیلن تک جداره که به صورت قالبی تولید میشوند و تنها در چند قطر ثابت و تا ارتفاع های خاص به صورت یکپارچه و در ارتفاع های دیگر به صورت سه تکه با استفاده از واشر، پیچ و مهره بهم اتصال داده میشوند. ولی منهول های پلی اتیلن کاروگیت که با استفاده از لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی ( کاروگیت ) از قطر ۸۰۰ میلیمتر تا ۳۰۰۰ میلیمتر از ارتفاع های نیم متری تا ۱۵ متری به صورت یکپارچه میتوان تولید کرد.

در نتیجه جهت قیمت منهول پلی اتیلن اعم از قیمت منهول پلی اتیلن تک جداره یا قیمت منهول پلی اتیلن دوجداره که با توجه به قطر، ارتفاع و تعداد اتصالات ( ورودی و خروجی ) می توان آنها را قیمت گذاری کرد. جهت اطلاع از قیمت منهول پلی اتیلن به صورت دقیق می توانید با در دست داشتن آیتم های همچون قطر، ارتفاع، محل نصب و نوع استقرار منهول ها ( ترافیکی یا غیرترافیکی ) با توجه به تک جداره یا دوجداره بودن منهول ها از کارشناسان شرکت کارا تجهیز مشاوره گرفته تا قیمت منهول پلی اتیلن روز را برای شما ارسال کنند.


محصولات مرتبط دیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up